Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XP vindt HDD niet bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een erg vaag probleem met mijn HP nc6400 laptop. Wil Windows op een lege schijf installeren maar de XP setup zegt geen schijf te kunnen vinden.. Meerdere XP CD's gebruikt (Home en Pro).

Heb er nu een andere schijf in geplaatst en ook die wordt niet herkend.

Vreemd is dat XP Lite hem wel ziet en gewoon in 'Deze Computer' wordt aangegeven (Live-CD).

In de Bios kan ik alleen een overzicht vinden van de hardware dat in de laptop zit. Er staat nergens bij wat voor HDD er in zit en of deze wordt herkend of niet.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Dank.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51

ResuCigam

BOFH

De kans is groot dat je XP versie de sata drivers van je chipset niet heeft. Deze pre-boot drivers moet je dan op een floppy zetten en bij het opstarten dmv F6 installeren (of integreren met XPlite).

[ Voor 7% gewijzigd door ResuCigam op 08-09-2011 12:38 ]

We do what we must because we can.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:02
Wellicht moet je tijdens setup even een driver laden voor je controller?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Simpel: er zit geen driver voor je schijfcontroller in de Home en Pro CD's, en die zit al wél geslipstreamed in je XP Lite CD. Zoals je misschien hebt gezien zit er een "Press F6 for additional drivers" in Windows setup. Doe dat eens, en houd een floppydisk paraat om die driver te installeren.

Geen floppydrive? Persoonlijk adviseer ik: gebruik géén XP meer. Anderzijds: doe wat men voor jou heeft gedaan met die XP Lite CD: slipstream een driver.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik proberen.. Maar raar aangezien ik er al eerder Windows XP op heb geinstalleerd zonder dit te hoeven doen. Ook deed hij het zojuist plots, ik kon gewoon een paritie kiezen.

Had er toch Windows Pro in zitten en er moet Home op, dus heb ik het afgesloten. Later pakte Home toch niet en Pro ook ineens niet meer :S

Verwijderd

Topicstarter
nou.. wat vreemd. Ineens ziet hij de schijf tijdens de setup. Ben nu aan het installeren..

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 19:19
"En weer verlaat een tevreden klant, het pand" (Herman Finkers, Het meisje van de slijterij, 1987)

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Verwijderd

Topicstarter
^ ????

Mensen, 'setup kopieert bestanden' is nu klaar. Laptop ging rebooten (en zou dus de installatie gaan starten) maar in plaats dat krijg ik nu de melding "Schijfleesfout. Druk CTRL ALT DEL om opnieuw te starten"

Denk toch dat er wat meer aan de hand is dan een missende driver?

• D4NG3R
  • Laatst online: 19:52

D4NG3R

kiwi

:)

m_w_mol schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:51:
"En weer verlaat een tevreden klant, het pand" (Herman Finkers, Het meisje van de slijterij, 1987)
Verkeerd topic :+?

Heb je niet toevallig de SATA/IDE modus veranderd in de BIOS? Misschien even een BIOS reset doen :) .

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 08-09-2011 13:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• KnoxNL
  • Laatst online: 19:02
Probeer eens een harde schijf test te doen bv met behilp van de ultimate boot CD.

EDIT: http://www.ultimatebootcd.com/

Voorwaarde is wel dat de schijf niet zover overleden is dat je hem in de bios niet ziet. Wellicht een aantal keren proberen dus tot hij "pakt".

[ Voor 53% gewijzigd door KnoxNL op 08-09-2011 12:56 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat KnoxNL zei, in combinatie met: check of hij nog wel intern aangesloten is. Ik heb wel eens een HP laptop gezien waar de schroefjes los waren gaan zitten, waardoor het ding kon gaan schuiven uit de aansluiting, en het dus soms wel, soms niet deed. Maar goed, dit klinkt inderdaad meer als een "schijf waarvan de schijf aan het doodgaan is". UBCD en wat Smart-readouts gaan doen klinkt als iets wat de moeite waard is.

Is hij stuk? Tsja... zo duur is een laptop schijfje niet. Als het S-ATA is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedank. Ik ga HBCD even gebruiken... Die heb ik al liggen. Kijken wat dat gaat doen.

En nee, de schijf is niet aan het doodgaan. Mijn 80gb schijf deed het al niet en mijn spik splinternieuwe schijf van 500gb ook niet.

Snap er niets van :s

• D4NG3R
  • Laatst online: 19:52

D4NG3R

kiwi

:)

Mijn vorige post al gelezen en uitgevoerd?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
@ hier boven

ja, bios is al meerdere keren gereset.. Als externe hdd werkt deze schijf gewoon prima..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 13:09 ]

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-11 22:41

GB2

misschien is de controller stuk?

Verwijderd

Topicstarter
GB2 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:15:
misschien is de controller stuk?
Maar waarom werkt hij dan wel in de Live CD omgeving?

/edit: krijg nu voor de verandering de melding: kan het bestand setupdd.sys niet in het geheugen laden. Foutcode is: 7

Setup kan niet doorgaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 13:18 ]

Pagina: 1