Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Vele fora gelezen, maar iedereen spreekt elkaar tegen;
Stel je wilt als autodealbedrijf meerdere mensen (bijv studenten) koopjes laten 'spotten'.
Die mensen wil je niet in dienst hebben (dus ook geen fictieve dienstbetrekking), vast uitbetalen of er enige last van ondervinden. Daartegenover staat dat zij zelf hun tijden kunnen kiezen of uberhaupt nooit hoeven te werken, maar als ze een koopje spotten en melden, en wij gaan over tot koop, dan wil het bedrijf ze belonen (provisie, bepaald percentage).

Hoe is dit het best in te richten (zo min mogelijk verplichtingen, voor zowel bedrijf als spotters)?
Moeten ze zich inschrijven bij de KvK (nee toch?), moeten ze een BTW-nummer (ja toch?) en moet het bedrijf een VAR of iets anders regelen voor iedere spotter? Sturen zij het bedrijf een provisiefactuur?
Wat voor provisiecontract moet er opgesteld worden (ergens een voorbeeld)?

Ik neem aan dat de boel sowieso belast wordt, en de spotter het opgeeft als Resultaat Overige Werkzaamheden (ROW), en er verder geen lasten worden afgedragen/iets wordt opgebouwd?

Het is overigens niet de bedoeling dat ze bemiddelen of mensen benaderen, dat zou de zaken namelijk veranderen voor de wet denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Stan op 08-09-2011 11:30 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

Als het alleen maar om provisie gaat, hoef je volgens mij helemaal niets te doen, behalve een soort Amazon Mechanical Turk model opzetten. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de intensiteit en zo?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zij werken thuis en sturen een email als ze iets hebben gevonden. Als je tot koop bent overgegaan, dan krijgen zij provisie. Als je de provisie betaalt in de vorm van tegoedbonnen hoef je niks te doen. Zo werkt dat op mijn universiteit ook als je een voor ze werkt.

• Stan
stin schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:39:
Zij werken thuis en sturen een email als ze iets hebben gevonden. Als je tot koop bent overgegaan, dan krijgen zij provisie. Als je de provisie betaalt in de vorm van tegoedbonnen hoef je niks te doen. Zo werkt dat op mijn universiteit ook als je een voor ze werkt.
Ik wil wel een vooraf afgesproken (contract) percentage vastleggen, en ik wil het per bankrekening overmaken.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:26
http://www.belastingdiens...nheffingen/ib46/ib46.html

Lijken me betalingen aan derden, zie hierboven. Voor jouw specifieke situatie misschien het best ff afstemmen met accountant of belastingdienst.

Tegoedbonnen of andere cadeautjes als beloning voor een verrichte prestatie betekent niet dat er geen sprake is van inkomsten. De fiscus ziet de waarde in het economisch verkeer (staar voorop die bon gedrukt :P ) als inkomsten.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:20
Je zou ook de auto door hun kunnen laten kopen en hem dan elke keer voor 5% meer overnemen, maar ik kan me voorstellen dat dat al te lastig is.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Stan
MrAngry schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:26:
Je zou ook de auto door hun kunnen laten kopen en hem dan elke keer voor 5% meer overnemen, maar ik kan me voorstellen dat dat al te lastig is.
Geen optie, het gaat om zeer dure goederen, en om juist goedkope (niet-kapitaalkrachtige) 'spotters'. Financiele constructies zijn met dergelijke krachten (zeker in grotere aantallen) ook niet gewenst.

• CyberKieken
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik heb een tijdje gewerkt voor een bedrijf dat o.a. een (adult) webcam-platform aanbood, daar werkten ze met een gelijkaardige constructie: het bedrijf gaat een contract aan met de "onderaannemers" (cammers of spotters) waarin gesteld wordt dat ze uitbetaald worden op provisie, in dit contract wordt duidelijk gesteld dat de onderaannemers zelf verantwoordelijk zijn om alles duidelijk aan te geven bij de belastingen. BTW nummer hebben ze niet per se nodig, is maar afhankelijk van hoeveel je spotters gaan verdienen.
Onderaannemers sturen een factuur (kan je gemakkelijk vereenvoudigen door zelf een pdf'je te genereren dat ze dan moeten tekenen en terugsturen oid) waarna er uitbetaald wordt.

• Stan
CyberKieken schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:56:
Ik heb een tijdje gewerkt voor een bedrijf dat o.a. een (adult) webcam-platform aanbood, daar werkten ze met een gelijkaardige constructie: het bedrijf gaat een contract aan met de "onderaannemers" (cammers of spotters) waarin gesteld wordt dat ze uitbetaald worden op provisie, in dit contract wordt duidelijk gesteld dat de onderaannemers zelf verantwoordelijk zijn om alles duidelijk aan te geven bij de belastingen. BTW nummer hebben ze niet per se nodig, is maar afhankelijk van hoeveel je spotters gaan verdienen.
Onderaannemers sturen een factuur (kan je gemakkelijk vereenvoudigen door zelf een pdf'je te genereren dat ze dan moeten tekenen en terugsturen oid) waarna er uitbetaald wordt.
Ja maar daar lijkt me een VAR voor nodig, alsook een inschrijving KvK door de 'onderaannemers' als bijv ZZP-er?! Dat willen we dus juist voorkomen indien mogelijk.

• CyberKieken
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
Stan schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:41:
[...]
Ja maar daar lijkt me een VAR voor nodig, alsook een inschrijving KvK door de 'onderaannemers' als bijv ZZP-er?! Dat willen we dus juist voorkomen indien mogelijk.
Dat was in Belgie, geen idee wat een VAR is eigenlijk... (ook niet gevonden na even snel googlen)

Inschrijving door de onderaannemers is niet per se nodig, zolang ze de inkomsten zelf maar declareren op hun belastingen is alles in orde. Ik ben er namelijk zeker van dat alle onderaannemers (om ze zo maar even te blijven noemen) daar niet ingeschreven waren. Voor de situatie in NL zou ik kijken naar de link die Sempy hierboven postte, dat lijkt me redelijk goed overeen te komen met wat je omschrijft:
Uitbetaalde bedragen aan derden

Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons opgeven. U moet dat doen als de persoon die de betalingen krijgt aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

* Deze persoon is niet bij u in dienstbetrekking.
* Deze persoon verricht de werkzaamheden of diensten niet als ondernemer.

Uw opgave gebruiken wij bij het beoordelen van de aangiften van deze personen.

• Stan
BelastingTelefoon (0800 0543) is ook erg vaag (voor de verandering).
Belangrijk is vooral of er een dienstbetrekking is (duh) en daarvoor of er een machtsverhouding is (ik zeg nee).

Ik denk nu (in overleg) dat het best is om de spotters zich niet in te laten schrijven bij de KvK, en ook geen BTW-nummer aan te laten vragen. Zij geven de inkomsten op als Resultaat Overige Werkzaamheden (ROW) en betalen dus belasting.

Het bedrijf vraagt voor de 'zekerheid' (hoeft nu niet per se) een Verklaring ArbeidsRelatie (VAR) aan de spotters, en wanneer zij een VAR-ROW overleggen, is de kans groot dat er een bruto bedrag kan worden betaald en geen arbeidsrelatie is (nadere bepaling).
Dit in tegenstelling tot een VAR-Loon (sowieso wel) of VAR-WUO (Winst Uit Onderneming)(sowieso niet).
Pagina: 1