Headset PS3 / films; volstaat een goedkope?

Pagina: 1
Acties:

• DrWoetR
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08-2025
Beste mensen,

ik ben in de markt voor een headset die ik 's avonds kan gebruiken voor het kijken van films en het spelen van games. De headset wordt aangesloten op mijn receiver (Harman / Kardon AVR 132).

Nu ben ik al enige dagen aan het rondkijken en heb een paar leuke opties gezien;
AKG K 272 HD
Sennheiser 558 HD
Nu zijn dit headphones van rond de 130 euro p/s. Ik meende dat ik met een degelijke headphone ook meer zou profiteren van het "surround"-gevoel welke ik wel als zeer belangrijk ervaar bij het bekijken van films, en in mindere mate tijdens het spelen van games.
Nu hoorde ik echter van een collega dat ik voor dat doel net zo goed een goedkopere headphone aan kon schaffen, dat de meerwaarde van een duurdere headset alleen te vinden zou zijn in de kwaliteit van het geluid.

Wat is de mening van de experts? Ik heb ook al gezocht op Head-fi.org maar werd ook daar niet veel wijzer.

Uw hulp / mening is gewenst!

PSN: DrWoetR / Driveclub: 2Slow4Comfort

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

De meerwaarde zit inderdaad vooral in geluidskwaliteit, deze wordt in een hogere klasse veel natuurlijker. (is dat niet genoeg reden voor een duurdere? ;))
De 'surround' kwaliteit hangt veel meer af van het bronsignaal aangezien een (goede) hoofdtelefoon beperkt is tot twee speakers.
Echt surround wordt het pas bij de zogenaamde binaural opnames en speciale hoofdtelefoon settings die het geluid zodanig mixen dat het diepte lijkt te hebben. Bijvoorbeeld een reciever met Dolby Headphone. Dat lijkt de AVR132 trouwens te hebben.

Dat het extra detail dat je met een betere set krijgt voor betere plaatsing zorgt is wel waar trouwens, maar dat is met hoofdtelefoons voornamelijk links/rechts.

[ Voor 6% gewijzigd door mr.paaJ op 08-09-2011 13:35 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Uh, een betere hoofdtelefoon heeft echt wel invloed op de soundstage hoor....niet altijd beter though (goedkope open vs wat duurdere gesloten zal niet zoveel uitmaken).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 13:43 ]

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

links/rechts ja, niet surround. Daar heb je bijv. Dolby Headphone voor nodig, en natuurlijk wordt het met een goede hoofdtelefoon dan nog beter.

• Sssquirrel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik ben zelf geen expert, maar ik gebruik de Sharkoon X-tatic Digital (http://www.sharkoon.com/?q=en/content/x-tatic-digital). Die sluit je aan op je PS3 en heeft dolby digital geluid (4 speakers in iedere oorschelp) en mogelijkheid tot gebruik van microfoon.

Ben er zeer tevreden over!

This is a Rapture reminder..

• DrWoetR
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08-2025
Bedankt voor de snelle reactie.

De receiver ondersteunt inderdaad Dolby Headphone, dus ik ga wel echt de meerwaarde van een betere headphone merken?

Dan rest nu natuurlijk de vraag wat voor andere opties er zijn, afgezien van de eerdergenoemde Senn en AKG. Ik lees op Head-fi.org ook goede verhalen over de Audio-Technica AD700, maar die daar schijn je nog wat weinig bass in te horen. Het voordeel om die AD700 te gebruiken bij het gamen, is dus dat je wegens het enigszins ontbreken van zwaardere bassen de voetstappen van andere spelers beter kan horen.
Nu boeit mij dat niet zoveel, ik speel niet zoveel competetief.
Welke raden jullie mij dan aan, de AKG K 272 HD, de Sennheiser HD 558 of wellicht nog iets anders?

Ik heb laatst in de MM een Senn 518 opgehad, ik moet wel zeggen dat die een perfect pascomfort heeft maar dat zal ik natuurlijk eens moeten bekijken met de AKG.

PSN: DrWoetR / Driveclub: 2Slow4Comfort

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zelf luisteren, zowel de AKG als de Sennheiser zijn prima maar klinken erg anders. Voor film zou ik persoonlijk denk ik eerder bij de HD558 uitkomen, Sennheiser klinkt over het algemeen wat warmer dan AKG en is daardoor iets minder kritisch op bronkwaliteit. Wel iets minder detail.

Dit zijn wel de meest gangbare modellen in die prijsklasse, maar je zou eventueel nog naar de Beyer DT770 kunnen kijken. Een tweedehands HD600/650 is nog een heel stuk mooier dan de HD558 (ok ik had de HD555), die moet je voor ~€150 wel kunnen vinden.

Pagina: 1