Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:55
Beste allemaal,

ik heb een jaar geleden mijn master rechtsgeleerdheid gehaald, maar ik heb het idee dat dit het toch niet helemaal is. Dat had ik aan het einde van mijn studie al, maar gezien mijn studieduur en financiële situatie was het te laat om nog te switchen. Bovendien is er niet veel juridisch werk te vinden in het noorden/oosten van het land, wat mijn motivatie voor een 2e studie alleen nog maar aansterkt.

Ik zit er al een tijdje aan te denken om een tweede studie te volgen, in een andere richting. Het probleem is echter dat de collegegelden voor een tweede HBO/WO studie zo abnormaal hoog zijn, dat ik op dit moment niet eens kan dromen van een tweede studie. Hebben meerdere mensen hier last van? Of hebben jullie een andere oplossing? Ik heb het eureka-moment nog niet gehad, en ik heb toch al aardig wat afgezocht en afgemaild... 8)7

Ik voel er weinig voor een LOI of Scheidegger opleiding te gaan volgen. Ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van deze 'cursussen' goed te noemen is. Maar ook hier kan ik me over vergissen natuurlijk... :)

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarom zou je eigenlijk niet verkassen naar het midden van het land (of net er naast), om zo wel werk te kunnen vinden?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Outerspace schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:53:
Waarom zou je eigenlijk niet verkassen naar het midden van het land (of net er naast), om zo wel werk te kunnen vinden?
Omdat die blijkbaar niet gelukkig word van het soort werk? Anders zou die toch ook geen andere studie willen kiezen ;).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• TFBlitzwing
Outerspace schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:53:
Werkgelegenheid is een van de redenen dat ik een tweede studie wil gaan doen. Maar de belangrijkste reden is dat 'het juridische' niet helemaal mijn straatje is. Verkassen is verder geen enkel probleem, maar ik blijf in een werkveld waar ik me niet helemaal thuisvoel. Dus het zou een maar een deel van mijn probleem oplossen:-)
Kecin schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:57:
[...]

Omdat die blijkbaar niet gelukkig word van het soort werk? Anders zou die toch ook geen andere studie willen kiezen ;).
Exactly ;)

[ Voor 18% gewijzigd door TFBlitzwing op 08-09-2011 10:58 ]

Verwijderd

Hoe kun je weten of 'het juridische' niets voor je is als je geen werkervaring hebt? Ik kan je uit eigen ervaring melden dat de (commerciële) advocatuur niets gemeen heeft met dat trage gezeur wat je in de collegezalen hoort. Financieel zou het ook een betere keuze zijn om de juristerij in te gaan ;) het probleem 'weinig werkgelegenheid in het noorden' heb je overigens in vrijwel alle sectoren. Het is simpel: wil je geld, dan moet je uit de provincie.

Overigens deel ik niet je conclusie dat er weinig juridisch werk is in het oosten. Het ((noord)oosten telt meerdere rechtbanken (Groningen, Assen, Zwolle-Lelystad, Almelo, Zutphen, Arnhem) en diverse advocatenkantoren (bijv. Nysinsh in Arnhem-Apeldoorn-Zwolle, Dirkzwager in Arnhem-Nijmegen, Dommerholt en Benthem Gratama in Zwolle, Kienhuis Hoving in Enschede-Almelo-Oldenzaal om maar een paar groten te noemen).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 11:26 ]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik zit het even na te lezen (omdat ik zelf ook altijd nog eens mijn wiskundestudie af wil maken, maar ik dacht dat het heel duur is, blijkbaar niet omdat ik al gestart was)
Het wettelijk collegegeld geldt ook als:

je een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs wilt volgen en nog geen diploma hebt behaald in deze richtingen. Om te bepalen of een opleiding een zorg- of onderwijsopleiding is, kun je het centraal register opleidingen hoger onderwijs (Croho) raadplegen.

je een tweede bachelor of een tweede master bent gestart tijdens een eerste studie.
Geen collegegeld
Tijdens een bachelor of master kan je vakken volgen van een andere opleiding of een complete tweede opleiding (aan dezelfde of een andere instelling) zolang je nog geen diploma hebt behaald. Hiervoor kan geen extra collegegeld worden gevraagd naast het wettelijk collegegeld dat al betaald wordt voor de eerste bachelor of master.

http://www.ib-groep.nl/pa.../studeren/collegegeld.asp
Eigenlijk is dat raar: je kan je namelijk voor zo veel studies inschrijven als je wilt (althans, in mijn tijd). In je eerste jaar moet je je dus gewoon inschrijven voor alle studies, dan kan je later altijd nog iets nieuws doen.

Of dus iets in de zorg of onderwijs zoeken als je dat wat lijkt.

Verder is vaak een speciaal laag tarief voor "alleen tentamens". Dan moet je zelf alles studeren zonder colleges, maar dat is wel te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zoijar op 08-09-2011 11:44 ]

• TFBlitzwing
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:22:
Hoe kun je weten of 'het juridische' niets voor je is als je geen werkervaring hebt? ...
Even vergeten te melden: Ik werk al drie jaar als juridisch medewerker bij een middelgroot advocatenkantoor. De laatste paar vakken en scriptie kon ik gewoon naast mijn werk doen. Dus het klappen van de zweep weet ik inmiddels:-) En zoals eerder gezegd is de werkgelegenheid geen groot probleem, het gaat mij om de mogelijkheid van een tweede studie.
Zoijar schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:42:
Ik zit het even na te lezen (omdat ik zelf ook altijd nog eens mijn wiskundestudie af wil maken, maar ik dacht dat het heel duur is, blijkbaar niet omdat ik al gestart was)

Eigenlijk is dat raar: je kan je namelijk voor zo veel studies inschrijven als je wilt (althans, in mijn tijd). In je eerste jaar moet je je dus gewoon inschrijven voor alle studies, dan kan je later altijd nog iets nieuws doen.

Of dus iets in de zorg of onderwijs zoeken als je dat wat lijkt.
Ja, daar kwam ik na mijn uitschrijving ook achter. Maar daar is het nu te laat voor. En een speciaal tentamentarief ben ik nog niet tegengekomen moet ik zeggen:-)

[ Voor 3% gewijzigd door TFBlitzwing op 08-09-2011 11:50 ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

TFBlitzwing schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:48:
Ja, daar kwam ik na mijn uitschrijving ook achter. Maar daar is het nu te laat voor. En een speciaal tentamentarief ben ik nog niet tegengekomen moet ik zeggen:-)
Misschien vergis ik me; dacht dat ik het wel eens gezien had...

• Mr Hackenbacker
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-11 17:07
Welke richting wil je op? Wellicht dat je nog kan omscholen naar een andere branche.

Gaude et aude

• TFBlitzwing
Mr Hackenbacker schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:27:
Welke richting wil je op? Wellicht dat je nog kan omscholen naar een andere branche.
IT of het onderwijs, dat lijken mij op dit moment de interessantste richtingen. Docent maatschappijleer komt het dichtste in de buurt bij iemand met een rechtendiploma, maar ook dan ben ik nog drie jaar bezig tegen abnormaal tarief... :/

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:18

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

TFBlitzwing schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:27:
IT of het onderwijs, dat lijken mij op dit moment de interessantste richtingen. Docent maatschappijleer komt het dichtste in de buurt bij iemand met een rechtendiploma, maar ook dan ben ik nog drie jaar bezig tegen abnormaal tarief... :/
Docent maatschappijleer is toch iets in het onderwijs dan? Zou tegen normaal tarief moeten kunnen.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:11
Volgens mij zijn de vakgebieden gezondheidszorg en onderwijs uitgezonderd van abnormaal hoge tarieven.

• TFBlitzwing
Dankje GreatDictator, ik zal daar eens goed naar kijken.
ShitHappens schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:52:
Volgens mij zijn de vakgebieden gezondheidszorg en onderwijs uitgezonderd van abnormaal hoge tarieven.
Dat lijkt mij ook logisch, volgens mij kampen die sectoren al jaren met een personeelstekort. Dan ga je niet ook nog eens de tarieven verhogen. Maar harde regels hierover heb ik niet kunnen vinden, althans in die zin dat de universiteiten en hogescholen die deze opleidingen aanbieden het gewoon over de hogere tarieven hebben...

Verwijderd

TFBlitzwing schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:55:
Dankje GreatDictator, ik zal daar eens goed naar kijken.

[...]

Dat lijkt mij ook logisch, volgens mij kampen die sectoren al jaren met een personeelstekort. Dan ga je niet ook nog eens de tarieven verhogen. Maar harde regels hierover heb ik niet kunnen vinden, althans in die zin dat de universiteiten en hogescholen die deze opleidingen aanbieden het gewoon over de hogere tarieven hebben...
Informeer eens naar de kosten voor een onderwijsopleiding bij potentiele hogescholen waar je zou willen studeren. Kan nooit kwaad.

• TFBlitzwing
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:15:
[...]

Informeer eens naar de kosten voor een onderwijsopleiding bij potentiele hogescholen waar je zou willen studeren. Kan nooit kwaad.
Had ik bij de RuG al gedaan, daar ving ik bot |:( Misschien de Hanze of Windesheim maar eens proberen dan...

Pagina: 1