Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprites
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 21:20
Ik wou de snelheden van mijn 3 drives testen, waarbij ik op de volgende "caution" stuitte. Moet ik mij zorgen maken/ de drive terug sturen?
Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/1751/badsectors.png

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 14:22
Ik zou wel alvast een backup maken en toch maar RMA sturen... bad sectors wil de schijf nog wel eens om werken maar nooit zo lang meer...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ga geen RMA doen op basis van wat een of ander tooltje zegt. Ook al lijkt het er op dat er mogelijk wat uncorrectable sectors zijn.
Dat kan een geval zijn dat de disk aan het falen is, kan een normale toestand zijn en het kan ook een leesfout zijn. En wanneer dit alles gebeurd is weet je ook niet want je hebt er geen log van.

Dit is een 2TB consumenten disk; de kans dat op die dingen een bitje omvalt is best aanzienlijk. Als je daar betrouwbaar data op wilt kunnen bewaren is het verstandig om te kiezen voor een mirror, bijvoorbeeld RAID1.
Maar dat is een ander onderwerp, namelijk data verlies en hoe dat in te perken.

Als je je disk wilt testen om er achter te komen of hij mogelijk een RMA verdient, gebruik dan de diagnostic tool van Western Digital. ISO branden op een CDR(W) en dan van dat diskje booten en testjes mee doen.
Mocht die tool je dan vertellen dat je disk slecht is, dan mag je er van uit gaan dat de disk niet te vertrouwen is en kun je hem zonder problemen terugsturen onder de garantievoorwaarden door een RMA aan te vragen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

0x40 = 64 pending sectors is anders vrij hoog. Je kunt de bad sectors repareren met een zero-write (lange format onder Win7) maar als ze regelmatig terugkomen is een RMA wel verstandig. Dat gezegd heeft Ultraman helemaal gelijk dat met huidige 2TB schijven dit eigenlijk vrij normaal is; maar dan heb ik het over een paar pending sectors dit zijn er gelijk 64 en dat is toch aardig veel.