Verwijderd

Topicstarter
He iedereen,

Ik heb nu al een jaartje of 3 een game/multimedia bak staan met de volgende specs:
processor Intel® Core™2 Quad Processor Q9550
mobo Asus P5Q-E
geheugen Corsair xms-2 DDR2 4 gb ram
opslag 1x Samsung spinpoint SU 1000 gb & 1x Samsung spinpoint SJ 1000 gb
graka MSI Geforce 280GTX OC

En dit systeempje heeft het heel leuk gedaan deze laatste 3 jaren, toch hebben in de tussen tijd 2 harddrives van samsung vergelijkbare types met bovenstaand het loodje gelegd en zijn vervangen.

Maar nu heb ik sinds 2 weken iets heel vreemds. Namelijk mijn videokaart begint tijdens het booten soms heel hard de blazen (dus de ventilator) er komt dan geen beeld en de enige optie is de pc opnieuw booten tot hij gewoon rustig blaast.

En vanochtend toen ik mijn pc probeerde te booten ging hij niet aan, ik dacht heb ik de voedingsschakelaar omgezet maar dat had ik gedaan, toen heb ik de pc open gemaakt en 2 lampjes op het mobo ging langzaam fadedend aan en uit (de reset button en de power on button op het mobo waren dit). Maar na dat ik het mobo heb gereset ging alles weer aan en deed de pc het weer normaal.

Als hij doorstart dan zijn er voor de rest geen problemen, tot vandaag nu net kreeg ik een BSOD met nauwelijks informatie.

Kunnen jullie op basis van deze informatie, jullie ervaring en kennis misschien een analyse doen wat hier aan de hand is?

Kan zonder dat ik iets vreemds heb gedaan (ik bedoel mijn pc staat al 2 jaar op de zelfde plek, en het laatste jaar heeft ie nauwelijks aan gestaan ik denk dat het ongeveer zo'n 40 keer was dat ik hem heb gebruikt de laatste 8 maanden) toch zijn dat er iets defect is geraakt zoals bijv. het mobo?

Bijvoorbaat dank! :)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:16
Er kan altijd iets kapot natuurlijk. Dat je videokaart keihard gaat loeien betekent niet zo veel, dat doet de mijne ook altijd als ie niet wil booten (vanwege te hoge overclock, maar elke instabiliteit veroorzaakt dit dus).

Als ik zou moeten gokken wat kapot is zou ik gokken op de voeding, of als 2e je intern geheugen. maar goed, draai eens wat stabiliteitstests. Met prime95 kan je de de blend (processor + geheugen) of de small fft's (vrijwel alleen processor) test doen. OCCT heeft een voedingtest (processor en videokaart op fullpower) maar een gare voeding overbelasten zou wel eens een slecht idee kunnen zijn omdat die wel eens wat onderdelen meenemen als ze de genadeklap krijgen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je de pc weinig gebruikt + en dan ook nog eens met de voedingsschakelaar de pc uitzet + de pc is 3 jaar oud, dan zal het batterijtje ook wel eens aan vervanging toe zijn.

En als je dan toch in de kast zit, kan je met perslucht de boel ook eens goed stofvrij maken.

• Skeltjers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04-2024
Reepje schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:43:
Als je de pc weinig gebruikt + en dan ook nog eens met de voedingsschakelaar de pc uitzet + de pc is 3 jaar oud, dan zal het batterijtje ook wel eens aan vervanging toe zijn.
Als de batterij van zijn mobo op zou zijn, dan wordt die toch gewoon weer opgeladen als er weer stroom op komt? En als ie op zou zijn zou je pc helemaal niet meer booten dus dat neem ik niet aan.

Zoals haarbal als zei zou ik sowieso even wat stabiliteitstestjes runnen en wat temps hier posten dan.

Als je weet dat je een BSoD gaat krijgen kan je het beste ff een camera erbij houden zodat je het op de foto kan zetten. De info die daarop staat kan soms handig zijn als het gaat om het vinden waar het probleem ligt :) als dat lukt kun je die foto hier ook ff posten :) (tenminste als je vaker BSoD krijgt als je computer überhaupt boot)

Sommige mensen zetten iets nuttigs in hun signature...

• robogast
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-02 19:08
idd, ik denk niet zo gauw dat het het batterijtje is, dit zorgt er alleen voor dat de tijd goed opgeslagen wordt. Dat de videokaart begint te loeien, vind ik niet zo gek, het is eerder raar dat hij het eerder niet deed, dit gebeurt normaliter elke keer dat de computer opstart om na ~20 seconden weer op een normale snelheid te gaan draaien.
Je kan misschien even in je mobo manual (als je die hebt gekregen) kijken wat de lampjes betekenen, anders kan je even op de Asus website kijken op een andere computer.
Ik zou zeker, wat skeltjers al zei, als je weet dat er een BSoD komt, proberen de foutcode op de foto te zetten.
Kijk ook nog even of je moederbord of een ander onderdeel van je pc kortsluiting maakt met de kast, dit kan ook een oorzaak zijn, en maak je kast (als het na een jaar een stofnest is) eventjes schoon met perslucht.

I wish you goodluck :)

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

skoozie

SCSI

Ten eerste , het batterijtje wordt niet opgeladen als de PC aanstaat. maar dit lijkt me het probleem niet te zijn, de fout die dat oplevert is dat de tijd verkeert staat.
Ook kan het belanrijk zijn om de specs van je voeding te plaatsen. die GT280 is niet echt heel zuinig en als je een wat mindere voeding hebt, verliest ie na verloop van tijd wat aan vermogen.

Ik vermoed dat in je bios staat dat de pc meteen aangaat als je er stroom op zet. misschien kan je dat uit zetten en eerst stroom er op, even wachten en dan pas aanzetten?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 07:12
Zou inderdaad ook naar de voeding kijken, tijdens het eerste aanzetten trekt de PC even een piekstroom dus dat zou verklaren waarom de problemen zich daar het eerst openbaren. Als de voeding verder aftakelt kunnen instabiele spanningen ook blue screens gaan veroorzaken.
Als je de mogelijkheid hebt zou het handig zijn om eens een andere voeding aan te sluiten om te zien of dat helpt? Misschien ken je iemand die het niet erg vindt om de voeding even om te bouwen, als die een voeding heeft die stevig genoeg is.

Gamertag: FinrazielNL

• Skeltjers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04-2024
skoozie schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:06:
Ten eerste , het batterijtje wordt niet opgeladen als de PC aanstaat. maar dit lijkt me het probleem niet te zijn, de fout die dat oplevert is dat de tijd verkeert staat. [...]
Op http://www.instruct-online.nl/_inf/module2/9.php?p=02 staat: "Op de batterij van de CMOS-chip is een klokje aangesloten. Daardoor is het mogelijk dat de systeemtijd en de systeemdatum doorlopen als de computer is uitgeschakeld. De batterij wordt opgeladen als de computer aan staat." :)

Zoals finraziel zegt neemt de hoeveeluit Watt die de voeding kan lever over een bepaalde tijd af en wordt hij instabieler, dus dit zou het probleem kunnen zijn.

Sommige mensen zetten iets nuttigs in hun signature...

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:44
Skeltjers schreef op donderdag 08 september 2011 @ 15:33:
[...]

Op http://www.instruct-online.nl/_inf/module2/9.php?p=02 staat: "Op de batterij van de CMOS-chip is een klokje aangesloten. Daardoor is het mogelijk dat de systeemtijd en de systeemdatum doorlopen als de computer is uitgeschakeld. De batterij wordt opgeladen als de computer aan staat." :)

Zoals finraziel zegt neemt de hoeveeluit Watt die de voeding kan lever over een bepaalde tijd af en wordt hij instabieler, dus dit zou het probleem kunnen zijn.
Laat ik het zo zeggen...Dan heeft men bij Instruct-Online het fout. Die knoopcel batterijtjes laden echt niet op.
Je kunt wel oplaadbare knoopcellen kopen en dan zelf met een oplader opladen als ze leeg zijn. Maar je moederbord zal ze niet zelf opladen ;)

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reacties. Ik ga dan maar eens wat testjes draaien.

Ik heb trouwens gister avond de pc gewoon weer aangekregen en nu blijft hij ook steeds weer normaal aangaan. Trouwens met die videokaart dat lawaai van het booten weet ik maar dit is vele male harder geluid en het blijft tot ik de pc van het stroom af zet. Maar dit heeft ie niet meer gedaan sinds mijn topic hier is. Wel heb ik zojuist weer een BSOD gehad terwijl hij gewoon niks stond te doen.

De voeding in mijn pc is een Zalman 750 watt voeding, lijkt me sterk dat ie zo veel kracht verliest toch?
Maar ik heb helaas geen andere voeding in bereik die ik kan gebruiken voor te testen.

Ik zal de volgende keer met een BSOD even een fototje maken van het scherm.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:44
De foutmelding van je BSOD kun je ook terug vinden in je eventlog ;) Daar hebben we geen foto voor nodig.

Computer says no

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-02 17:38
Even ander kaartje proberen, op V&A staan er zat om mee te testen. Inderdaad even BSOD in de gaten houden en foto trekken. Kan eventueel ook een probleem in je systeemboard zijn, aansturing naar PCI bus niet in orde, al eens meegemaakt met klant.

Succes! ;)
Pagina: 1