[HP ILO]Hoe kom ik achter het IP-adres van ILO?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.741 views

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb een HP DL180 G6. Nu wil ik graag ILO gebruiken, maar ik heb geen idee hoe ik op een makkelijke manier achter het IP-adres van mijn server kom. Het IP wordt verkregen via DHCP.

Nu doe ik het als volgt; ik open het BIOS en lees het IP uit het BIOS. Vervolgens kan ik de server zonder problemen benaderen via ILO. Het is een manier, maar verre van handig. Elke keer dat het IP van ILO wijzigt, moet ik de server opnieuw starten en het BIOS openen.

De server hangt in een 'eenvoudig' netwerk met een CISCO router als DHCP server. Verder draait er geen domein, wel een Windows werkgroep. Sowieso wil ik het MAC-adres van ILO koppelen aan een specifiek IP-adres in de DHCP-server van de CISCO router. Dan is het probleem in principe ook opgelost.

Dat is echter niet helemaal een ideale oplossing. Als de instelling in de router verwijderd wordt, dan is ILO weer 'zoek'. Wie weet een manier om op een makkelijke manier achter het IP adres van ILO te komen? Heeft HP misschien een tooltje o.i.d. om in een netwerk alle IP-adressen van ILO op te zoeken?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het IP statisch instellen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:26
Inderdaad statisch instelen of toch een reservering. Aangezien je een leasetijd hebt zal het IP niet meteen kwijt zijn als je router de weg kwijt is.

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Een statisch IP zat ik ook aan te denken, maar leveren op de vreemde manier nogal eens een conflict op in het netwerk. Dan kies ik toch liever voor de koppeling MAC-adres - IP-adres.

Begrijp ik het goed dat er eigenlijk niet een handigere oplossing is, dan ofwel het IP statisch instellen of het MAC-adres koppelen aan een IP?

Verwijderd

Kom nou zeg.. dit topic moet toch een grap zijn of wat?

ILO via DHCP.. zucht..

Je moet hem op fixed zetten en als je dan een conflict krijgt dan stel je dus een ongeldig IP in. Misschien moet je een lijstje bijhouden waar je de uitgegeven IP's noteert.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:28:
Kom nou zeg.. dit topic moet toch een grap zijn of wat?

ILO via DHCP.. zucht..

Je moet hem op fixed zetten en als je dan een conflict krijgt dan stel je dus een ongeldig IP in. Misschien moet je een lijstje bijhouden waar je de uitgegeven IP's noteert.
Of een IP instellen dat buiten de DHCP scope valt. Daarnaast voor je servers en actieve netwerkcomponenten ook fixed IPs instellen en een goed IP management verhaal erbij houden ... REGISTREREN DUS! :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:47
van.der.schulting schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:11:
ik heb geen idee hoe ik op een makkelijke manier achter het IP-adres van mijn server kom. Het IP wordt verkregen via DHCP.
Je kan toch op je dhcp server je pool bekijken ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
van.der.schulting schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:25:
Een statisch IP zat ik ook aan te denken, maar leveren op de vreemde manier nogal eens een conflict op in het netwerk. Dan kies ik toch liever voor de koppeling MAC-adres - IP-adres.

Begrijp ik het goed dat er eigenlijk niet een handigere oplossing is, dan ofwel het IP statisch instellen of het MAC-adres koppelen aan een IP?
Beschrijf eens 'een vreemde manier' ?

Het enige probleem lijkt te zijn dat je een conflict krijgt als je je DHCP scope ergens te ruim hebt gezet.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik begrijp echt niet dat je er niet gewoon een statisch IP op knalt, en deze dan in de server reserveert.. Zelfs de cheapass router die wij hier thuis van KPN hebben heeft een optie om een IP vast te zetten aan een bepaald MAC adres. Ik mag aannemen dat die Cisco router van jouw dit ook gewoon kan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Remco schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:33:
Je kan toch op je dhcp server je pool bekijken ?
Dan nog moet je weten wat het MAC-adres is van de ILO. In de DHCP pool zie je niet staan "Ik ben de ILO die je zoekt!". ;)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:28

Ethirty

Who...me?

Misschien gewoon de dns naam van je ilo gebruiken als een ip instellen al te moeilijk is?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CptChaos schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:47:
[...]
Dan nog moet je weten wat het MAC-adres is van de ILO. In de DHCP pool zie je niet staan "Ik ben de ILO die je zoekt!". ;)
Dat staat op een sticker op de server.

Een andere optie is rebooten. De iLO laat 't zien net na POST.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-10 15:51
De laatste iLO kaart die ik in mijn netwerk getest heb reageerde op een ping naar het broadcast adres van het subnet... Misschien kan je dat ook eens proberen?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:47
CyBeR schreef op donderdag 08 september 2011 @ 02:09:
[...]

Dat staat op een sticker op de server.

Een andere optie is rebooten. De iLO laat 't zien net na POST.
En volgens mij begint de hostname die je ziet gekoppeld aan het ip adres met ILO

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 15:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

Als het een Windows server is, dan kan je via c:\Program Files\HP\hponcfg\hponcfg_gui.exe alle opties zien en instellen. Je kan hem altijd via de hostname benaderen als je DHCP server ook de DNS registratie doet...

https://powershellisfun.com

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

misschien een tip,... Zoals ik het zelf altijd doe.

Ik maak in ieder middelgroot netwerk wat ik oplever een mgmt bak, gewoon een linux server met een losse vpn login enz. waar ik vanaf afstand rechtstreeks op in kan bellen.

verder geef ik die server een los Vlan, ( meestal Vlan 100 ) voor mgmt. Dit koppel ik via switches door naar een X-tal poorten waar ik alle RILO en DRAC poorten aanhang, het liefst met vast ip.

Op deze manier, kan er niemand bij je RILO en DRAC, je kan zelfs bij professionele netwerk apparatuur de mgmt interface ook aan een Vlan koppelen en zie, alle admin tools, remote's switche's en routers op 1 netwerk.

Hierover laat ik dan SNMP/RMON/SYSLOG draaien zodat ik alles kan monitoren. Vervolgens maak ik dan meestal op een cretief verborgen plek nog ergens een break out poortje zodat ik met mijn laptopje in de dataroom snel kan pluggen ;0 maar dat is niet altijd mogelijk ( en als iemand per ongeluk wat aansluit.... dat wil je ook niet )

bijkomend voordeel is, dat als er al broadcast is tussen wat dan ook, dat je mgmt altijd zal blijven werken.

Het is maar een idee, en er zijn 1000-en betere manieren. maar dit is de manier waarop ik meerdere netwerken stabiel heb lopen.

Doe er je voordeel mee!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit heeft niets met PNS te maken. Enkel tips:

- Als je de server boot, zie je ook het IP adres voorbij komen, je hoeft neit het BIOS in
- Zet ILO op een static IP, ben je van je probleem af
- Kijk in je DHCP lease lijst en vind de naam terug
- Maak gebruik van DDNS zodat ILO zijn naam netjes registreerd
- Gebruik de meegeleverde ILO software om op de server zelf ILO te beheren en het IP adres te achterhalen/wijzigen

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.