Hallo beste mede-tweakers,
Wij zullen ons even voorstellen:
Ruben Rohaan(rohaantje)
16 jaar
Ik doe op het moment havo 5
Klaas Kramer(kj.web)
16 jaar
Ik doe op het moment havo 4, omdat ik een jaar ben blijven zitten.
Omdat wij in het laatste jaar zitten van de middelbare school, moeten wij een profiel werkstuk doen(dit is hoop ik algemeen bekend). Wij hebben gekozen voor het onderwerp antigeluid(ook wel Active Noise Canceling(ANC)). We hebben al een hele boel informatie verkregen via Nokia.
Wij willen dit verschijnsel zichtbaar maken, en ook begrijp baar voor mensen die zich niet hebben verdiept in de wetenschap achter antigeluid. Wij hebben in ons hoofd om dit met golven in wat zichtbaar te maken.
Nu hebben wij hier al mee geëxperimenteerd, en hebben wij 2 opstellingen gemaakt.
de opstellingen bestonden uit:
- 2 punten die het water tegelijk raakten, zodat er twee cirkel vormige golven tegelijk ontstonden.
- 2 punten die in tegenfase het water raakten, zodat er twee cirkelvormige golven elkaar afwisselen.
resultaat in tegenfase:

resultaat tegelijk:

Maar wij zijn achteraf teleurgesteld doordat we geen resultaat zagen.
Nu hebben wij via de informatie van Nokia een nieuw idee verkregen.
Ons werd het volgende uitgelegd:
Omdat jullie cirkel vormige golven gebruiken zien jullie geen resultaat. Dit omdat het fenomeen antigeluid op hele kleine gebieden voorkomt.(vb: teken een cirkel van 20m straal, en bekijk 1 cm van die cirkel. Je zit een rechte lijn.) En juist op die rechte lijn komt het fenomeen antigeluid voor.
Dus wij willen dit gaan nabootsen, alleen nu met rechte golven in het water.

En dan komen we nu bij ons probleem:
De balken die je ziet moeten in tegenfase in het water komen, alleen komen wij er niet uit hoe we deze, en precies recht, en onder een hoek van ongeveer 160 graden in het water krijgen.
Wat wij tot onze beschikking hebben:
- 1 aandrijf motor(een staafje dat op en neer gaat(op verschillende frequenties instelbaar))
- Flink aantal constructie staven
- en een werkplaats we eventueel constructies in mogen maken.
Ik hoop dat jullie het kunnen volgen. Zo niet dan hoor ik het wel hieronder.
voor eventueel extra info kun je rohaantje en kj.web altijd contacteren via DM.
Geplaatst met toestemming van moderator
Wij zullen ons even voorstellen:
Ruben Rohaan(rohaantje)
16 jaar
Ik doe op het moment havo 5
Klaas Kramer(kj.web)
16 jaar
Ik doe op het moment havo 4, omdat ik een jaar ben blijven zitten.
Omdat wij in het laatste jaar zitten van de middelbare school, moeten wij een profiel werkstuk doen(dit is hoop ik algemeen bekend). Wij hebben gekozen voor het onderwerp antigeluid(ook wel Active Noise Canceling(ANC)). We hebben al een hele boel informatie verkregen via Nokia.
Wij willen dit verschijnsel zichtbaar maken, en ook begrijp baar voor mensen die zich niet hebben verdiept in de wetenschap achter antigeluid. Wij hebben in ons hoofd om dit met golven in wat zichtbaar te maken.
Nu hebben wij hier al mee geëxperimenteerd, en hebben wij 2 opstellingen gemaakt.
de opstellingen bestonden uit:
- 2 punten die het water tegelijk raakten, zodat er twee cirkel vormige golven tegelijk ontstonden.
- 2 punten die in tegenfase het water raakten, zodat er twee cirkelvormige golven elkaar afwisselen.
resultaat in tegenfase:

resultaat tegelijk:

Maar wij zijn achteraf teleurgesteld doordat we geen resultaat zagen.
Nu hebben wij via de informatie van Nokia een nieuw idee verkregen.
Ons werd het volgende uitgelegd:
Omdat jullie cirkel vormige golven gebruiken zien jullie geen resultaat. Dit omdat het fenomeen antigeluid op hele kleine gebieden voorkomt.(vb: teken een cirkel van 20m straal, en bekijk 1 cm van die cirkel. Je zit een rechte lijn.) En juist op die rechte lijn komt het fenomeen antigeluid voor.
Dus wij willen dit gaan nabootsen, alleen nu met rechte golven in het water.

En dan komen we nu bij ons probleem:
De balken die je ziet moeten in tegenfase in het water komen, alleen komen wij er niet uit hoe we deze, en precies recht, en onder een hoek van ongeveer 160 graden in het water krijgen.
Wat wij tot onze beschikking hebben:
- 1 aandrijf motor(een staafje dat op en neer gaat(op verschillende frequenties instelbaar))
- Flink aantal constructie staven
- en een werkplaats we eventueel constructies in mogen maken.
Ik hoop dat jullie het kunnen volgen. Zo niet dan hoor ik het wel hieronder.
voor eventueel extra info kun je rohaantje en kj.web altijd contacteren via DM.
Geplaatst met toestemming van moderator
[ Voor 7% gewijzigd door rohaantje op 07-09-2011 21:47 . Reden: plaatje fix, typo ]
Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!