• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-02 11:01
Beste Tweakers!

Het valt me op dat er steeds meer veilingsites komen. Van vakanties tot aan digitale camera's en tv's.
Wat vinden jullie van een televisie veilingsite? Waarop je producten als tv's en bluray spelers bijv. zou kunnen kopen?

Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan moet vinden/denken en ben benieuwd naar jullie meningen:)

Groet,

Jacob :)

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
De bestaande veiling-sites functioneren in markten waar de marges ten opzichte van consumentenprijzen vrij groot zijn, en in de bestaande 'achterliggende' markten al veel met kortingen gewerkt werd. Bijvoorbeeld een hotel gaat voor een veel lagere prijs naar een reisorganisatie, dan naar een consument die één nacht koopt. Verder is er ook nog informatieassymetrie: je weet minder wat er normaal betaald wordt voor een nacht hotel dan voor een bepaalde TV.

De marges in bruingoed zijn helemaal belabberd, ik kan me niet voorstellen dat iemand er nog op wil/kan verdienen.

[ Voor 13% gewijzigd door BvDorp op 07-09-2011 19:12 ]

• Queros
Nja er zijn zat winkels, fabrieken e.d. die zitten met voorraden die, voor zover ik uit eigen ervaring weet, echt voor prijzen weggaan.. dat ze bijna over de kop gaan als je een beetje een top tien prijs uit kieskeurig aanhoud.
Mja ik vraag me dan af .. waar ligt die grens dat mensen dan zouden stoppen met bieden 50 euro onder de verkoopprijs? 100? 200? bij bijv. hotelbonnen van 40 euro zie je wel eens dat mensen ze voor 50 euro kopen -_-

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:52

FeaR

In GoT we trust

Let ook dat veilingen lang niet altijd goedkoper zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Er komen altijd nog wel iets van veilingkosten en andere toeslagen bij. Dit kan soms oplopen tot meerdere tientallen procenten over het totale bedrag. Ik kijk redelijk vaak op (faillissement)veilingen van hifi-apparatuur en tot op heden ben ik slechts één maal echt een koopje tegen gekomen (actieve Meridian speakers voor de helft van de normale verkoopprijs, helaas had ik het geld niet liggen). Maar meestal scheelt het niet zo veel, of is de "winst" zo klein dat je het risico van geen garantie niet wilt lopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Queros
Maar de veilingen waar ik aan zit te denken, zijn gewoon nieuwe producten. Neem een site als plasma-discounter..maarrr ipv een vaste prijs..dan een veiling, met een minimum prijs ofzo? maar dan uiteraard nog steeds goedkoper dan elders?

Fabrieksgarantie heb je overigens in deze branche altijd..

Tegenwoordig worden de regels betreffende parallel gekocht producten wel wat strenger, maar dat wordt ook wel minder.. producten zijn steeds meer europees ipv oostblok

[ Voor 45% gewijzigd door Queros op 07-09-2011 19:57 ]

• Queros
Andere vraag:

Hoe zou je met een webshop die tv's en bluray apparatuur aanbied, onderscheidend kunnen zijn? Of uberhaupt potentieel zijn binnen deze grote massa van aanbieders?

Verwijderd

Een webshop is natuurlijk heel moeilijk van de grond te krijgen.
Wil je nu een webshop beginnen moet je opvallen met lage prijzen en goede beschikbaarheid.
Wil je dat in de huidige marges gaan proberen zal je dus zeker de eerste jaren verlies gaan lijden.
In een 'normale' winkel heb je de mogelijkheid tot bijverkoop, bijverkoop bij een webshop is lastiger.
Dus als je het puur van de hardware moet hebben, werk je met zeer lage, tot negatieve marges.
En ook leveranciers zullen steeds huiveriger worden naar nieuwe webshops toe.
Dus zal je geen korting kunnen bedingen op orders en gelijk moeten betalen.
Waar betalingsregelingen je nog een paar procent winst kunnen bieden doordat je het geld in kas houdt.
Maar dat is pas als de leveranciers zeker zijn van je kredietwaardigheid.

En om terug te komen op je veiling idee, tv's zijn ook niet zo mainstream als een hotelkamer.
Dus zullen mensen enkel goed bieden als het echt goedkoop is, wat bij nieuwe toestellen meer verlies betekend.
Voor een normale prijs bestellen ze wel als ze tijd genoeg hebben.

Maar om kort te zeggen, een webshop beginnen en onderhouden zal er op neer komen dat je veel geld moet meenemen, gelijk er vanuit gaan dat je winst maakt is helaas te optimistisch. Als je ziet dat een bedrijf als plasma discounter, dat al jaren bezig is, over een heel jaar misschien ca 1% marge heeft. En dat heeft dan ook nog een showroom waar de tv's bezichtigd kunnen worden en actief bijverkoop kan plaatsvinden. En andere grote webshops zitten in meer dan alleen Nederland. Om zo het risico te spreiden, en beter in te kunnen kopen (groter).

Ik zou in ieder geval persoonlijk niet een webshop gaan beginnen in bruingoed.
Pagina: 1