AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | Asus X870E-CREATOR | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i shift | Crucial T700 4TB | Intel Optane P5800X 1.6TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
10Gb ga je toch niet door deze kabel krijgen dus dan moet je sowieso een nieuwe kabel trekken.Gijs007 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:45:
Beste tweakers,
Ik moest een netwerk kabel door een gat in het plafond doen, echter lukte dit niet omdat de rj45 connector te dik was dus die heb ik er toen af geknipt en een nieuwe er op gezet.
De kabel lijkt normaal te functioneren, ik heb even speedtest.net gedraaid en een ping commando voor 30 sec.
Ik heb ook de kabel test van mijn Intel netwerk kaart gedraaid, deze gaf aan dat de kabel perfect werkt maar dat mijn router geen 1gb/s ondersteund en dat er een paar tests niet konden worden gedaan.
Waarom twijfel ik dan toch?
De kant van de router heeft dus een zelf gemaakt stekkertje, de bruine draad zit er maar voor de helft in en raakt dus het gouden gedeelte niet, voor de rest zitten alle andere draden wel bijna helemaal tot het einde.
Kan ik hier problemen mee krijgen als ik overstap op 1gb/s of in de toekomst 10gb/s?
Het is de bedoeling dat ik de kabel voor een (game) server pc in huis ga gebruiken, dus betrouwbaarheid is belangrijk.
Ik zeg maar zo, werkt het en geen problemen? Mooi, dan is hij dus goed
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Nee, die kabel ga je geen 1Gb/s mee halen. En als je de 100 Mb/s haalt is dat meer geluk dan wijsheid als ik het zo lees.Gijs007 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:45:
[snip]
Ik heb ook de kabel test van mijn Intel netwerk kaart gedraaid, deze gaf aan dat de kabel perfect werkt maar dat mijn router geen 1gb/s ondersteundt en dat er een paar tests niet konden worden gedaan.
Waarom twijfel ik dan toch?
De kant van de router heeft dus een zelf gemaakt stekkertje, de bruine draad zit er maar voor de helft in en raakt dus het gouden gedeelte niet, voor de rest zitten alle andere draden wel bijna helemaal tot het einde.
Kan ik hier problemen mee krijgen als ik overstap op 1gb/s of in de toekomst 10gb/s?
Het is de bedoeling dat ik de kabel voor een (game) server pc in huis ga gebruiken, dus betrouwbaarheid is belangrijk.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
My favorite programming language is solder.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Valt wel mee hoor, 100 Mb/s werkt maar op 2 aderparen. Bij 1 Gbit/s of hoger heb je ze alle 8 nodig.u_nix_we_all schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:50:
[...]Nee, die kabel ga je geen 1Gb/s mee halen. En als je de 100 Mb/s haalt is dat meer geluk dan wijsheid als ik het zo lees.
[ Voor 0% gewijzigd door Remco op 07-09-2011 18:06 . Reden: typo ]
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
4 aderparen = 8 draadjes dus je verhaal klopt niet helemaal. Er zitten maar 4 aderparen in de kabel die beschreven wordt.Remco schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:00:
[...]
Valt wel mee hoor, 100 Mb/s werkt maar op 4 aderparen. Bij 1 Gbit/s of hoger heb je ze alle 8 nodig.
Voor 100 Mbit (100-TX) heb je 'maar' 2 aderparen nodig (draadje 1, 2, 3 en 6)
Voor 1 Gbit heb je ze inderdaad allemaal nodig (4 aderparen; draadje 1-8).
Ja snap ik.Remco schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:00:
[...]
Valt wel mee hoor, 100 Mb/s werkt maar op 4 aderparen. Bij 1 Gbit/s of hoger heb je ze alle 8 nodig.
Maar ik bedoel dat ipv de bruine, er net zo goed een andere ader niet aangesloten had kunnen zijn geweest geworden gedaan hatte ... dus geluk gehad
Edit: joker1977
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ja, dat bedoelde ik. Foutje ...u_nix_we_all schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:06:
[...]
Ja snap ik.(2 aderparen zelfs, 4 aders , maar dat bedoel je toch ?)
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
cat6 kabel is geschikt voor 10Gb hoorDennusB schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:48:
[...]
10Gb ga je toch niet door deze kabel krijgen dus dan moet je sowieso een nieuwe kabel trekken.
Ik zeg maar zo, werkt het en geen problemen? Mooi, dan is hij dus goed
Verwijderd
Bedankt voor de info=)
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | Asus X870E-CREATOR | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i shift | Crucial T700 4TB | Intel Optane P5800X 1.6TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Nee das handig als je de kabel mee wil nemen of tussen twee pc's wil prikken, bovendien moet je het ding dan zelf nog patchen en zo'n tang is is duurder dan een tang om kabeltjes mee te knijpenposttoast schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:54:
Stekkertjes knijpen ben ik zelf niet zo'n fan van. Het makkelijkste is het om gewoon een contactdoos aan die kabel te monteren en vervolgens een kant en klaar stekkertje te gebruiken. Dan sloop je ook niet per ongeluk het stekkertje als je hem een keer uit je router trekt. En het hoeft ook niet zoveel te kosten: http://kleinspul.nl/index.php?productID=1536&cat=207
Nou nou, € 6,95... http://kleinspul.nl/index.php?productID=487Ventieldopje schreef op woensdag 07 september 2011 @ 21:04:
[...]
Nee das handig als je de kabel mee wil nemen of tussen twee pc's wil prikken, bovendien moet je het ding dan zelf nog patchen en zo'n tang is is duurder dan een tang om kabeltjes mee te knijpen
Edit: ik kneep "vroeger" ook altijd mijn kabels. Maar ik vind het een enorm gepiel om die adertjes netjes in zo'n RJ-45 stekkertje te krijgen. Tegenwoordig gebruik ik gewoon contactdozen (en in mijn meterkast zelfs een eenvoudige patchpanel) en dat gaat veel sneller. Is nog steviger ook.
[ Voor 27% gewijzigd door posttoast op 07-09-2011 21:08 ]
Voor de TS, Probeer met Cat 5, 5e, 6 enz. altijd alle draadjes gelijk af te knippen voordat je ze invoert in de plug, gewoon tussen duim en wijsvinger klemmen, afknippen en invoeren.
Je hebt zelfs pluggen ( type even kwijt ) waarbij de draadjes aan de voorkant weer uit de plug komen, en waar er in de tang een speciaal mesje voor zit om deze netjes af te knippen. ( echter kan dit ook met een mesje )
al met al, voor een duurzame en goede connectie, altijd de pluggen aanknijpen/solderen/krimpen zoals het hoort en het niet voor minder willen doen.
Als je toch naar de winkel gaat voor een plugje, bestel er dan niet 1 maar meerdere. En ISDN pluggen zijn ook niet helemaal wat je wilt. Haal gewoon Gold plated connectoren.
Succes met aansluiten!
P.s.
Mocht je ooit met PoE gaan werken, dan heb je de bruine aders ook meer dan hard nodig