Toon posts:

Moederbord doet nagenoeg niets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik een PC gebouwd heb. Helaas heb ik een fout gemaakt; want de computer doet nagenoeg niets. Ik heb bijna alles afgekoppeld (dwz: RAM-geheugen, HardDisk, dvd-player etc). Maar als ik de computer aan doe, reageren de fans van mijn behuizing en van mijn processor voor een halve seconde en gaan dan weer uit. Hetzelfde geldt voor de lichtjes aan de voorkant. Ik heb alles nogmaals bij langs gelopen, maar kan het probleem niet ontdekken.

Ligt het misschien aan het feit dat de onderdelen niet compatibel zijn? Ik heb dit gekocht:

inventaris: Huidige computer

Alvast hartelijk bedankt!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Deze al geprobeerd? En wellicht kan het hele topic naar PMG, want je hebt je systeem blijkbaar al.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-11 14:00
Beide powerconnectors aangesloten op het moederbord? (dus ook de 4 pins?)

Verwijderd

Topicstarter
De 4pins niet, maar daar zit ik ook een beetje mee. Uit mijn voeding komt er alleen een 6pins en een 2pins powerconnector uit (naast de 24pins voor het moederbord zelf). Die 6pins kan ik wel aansluiten, alleen dan draaien de fans helemaal niet meer. (overigens heb ik ook een 8 pins, maar gewoon geen 4pins die mijn moederbord wel heeft)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 15:37 ]

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

8pins kun je gewoon op de 4pins prakken afaik (als het niet past: niet doen), maar er MOET iets op je 4pins zitten, anders start ie inderdaad niet op.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
De 6-pin moet je iig niet op je mb aansluiten, die is voor videokaarten. Is die 8-pin niet deelbaar naar 2x4? Indien er ruimte is rondom de connector kun je 'm er anders ws ook zo opdrukken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, die 8-pin is inderdaad deelbaar naar 2x4. Maar nu die er in zit, hou ik hetzelfde probleem. (al heb ik het idee dat hij wel iets langer draait).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Hoop voor je dat je niks gesloopt hebt door de PCI-e 6pin aan te sluiten op die CPU 4pin aansluiting, want de +12V en GND zitten bij deze stekkers net omgedraaid.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:23:
Ik heb bijna alles afgekoppeld (dwz: RAM-geheugen)
Zonder ram zullen de meeste mobo's ook niet opstarten lijkt me.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Soms wel, maar echt goed gaat het niet nee...
Basisvereisten : Voeding + stekkers, Mobo, RAM, CPU, GPU. Die laatste mag ook de on-board-variant zijn, als je die hebt, maar anders kom je nog niet ver.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:56:
Hoop voor je dat je niks gesloopt hebt door de PCI-e 6pin aan te sluiten op die CPU 4pin aansluiting, want de +12V en GND zitten bij deze stekkers net omgedraaid.
Veel kracht heb ik er niet bij gebruikt, maar ik hoop het ook niet. Is die kans wel sterk aanwezig? Dat ik dus een nieuw moederbord moet kopen?
heuveltje schreef op woensdag 07 september 2011 @ 15:56:
[...]

Zonder ram zullen de meeste mobo's ook niet opstarten lijkt me.
Nja, hij slaat gewoon heel eventjes aan (moederbord en dus de fans), voor de rest doet hij weer niets. Ik denk niet dat het probleem bij het ontbreken van RAM ligt toch?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:05:

Nja, hij slaat gewoon heel eventjes aan (moederbord en dus de fans), voor de rest doet hij weer niets. Ik denk niet dat het probleem bij het ontbreken van RAM ligt toch?
Ik denk van wel :)
Je hebt gewoon AFAIk ram nodig om door de post heen te komen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het is alweer even geleden dat ik me met het bouwen van systemen bezig hield, maar is het niet (nog steeds?) zo dat een moederbord met helemaal niets erop (dus geen CPU, GPU, RAM e.d.) wél aangaat en blijft (!) en dan via de speaker aansluiting een foutcode stuurt. (in de vorm van PIEP PIEP...) Waar het aantal piepjes (op te zoeken in het boekje) aangeeft wat ie mist of niet leuk vind.

Het lijkt mij sterk dat dat de afgelopen jaren is veranderd tot: 'ik ga maar weer uit en laat de techneut maar gewoon aan z'n lot over'.

Met andere woorden: als het bord weer uit gaat, dan is er iets ernstigs aan de hand.

Hele simpele; maakt het bord aan de onderzijde nergens sluiting of contact met de kast of één van de schroeven?

Alles kan stuk.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-11 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Schop naar PMG :)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

remco_k schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:11:
Het lijkt mij sterk dat dat de afgelopen jaren is veranderd tot: 'ik ga maar weer uit en laat de techneut maar gewoon aan z'n lot over'.

Met andere woorden: als het bord weer uit gaat, dan is er iets ernstigs aan de hand.
Toch is het zo :)
Er zijn al behoorlijk wat moderneer borden waar geen pieper meer opzit :)
Scheelt weer 50Ct aan onderdelen ofzo :)

JUPS
FF snel de manual opgezocht, dit mobo heeft wel een speaker aansluiting, maar geen interne speaker :)

En zonder ram doet je pc idd niet meer dan even wat fans laten draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 07-09-2011 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:11:

Hele simpele; maakt het bord aan de onderzijde nergens sluiting of contact met de kast of één van de schroeven?
Hoe bedoel je dat? Ik heb het bord wel vastgeschroefd, maar heb hem niet helemaal vast kunnen schroeven. Maar ik dacht niet dat dat uit zou maken...

(Ja, ik ben redelijk A-technisch, en wellicht niet zo'n slim idee om dit zelf te fixen) Excuus daarvoor.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het gaat er vooral om dat je niet ergens schroefjes hebt laten slingeren die kortsluiting kunnen veroorzaken, of op een andere manier iets metaligs tegen je mobo aan laat komen dat er niet hoort.
Verder laten moederborden tegenwoordig een stuk minder piepjes horen dan vroeger, dus als je basiscomponenten het niet doen, zul je al snel dingen moeten vervangen om te testen.

A-technisch zou niet uit moeten maken, als het past kan het, past het niet, dan moet je het niet doen ;)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 11:07

@r!k

It is I, Leclerq

Misschien eens tomme vraag maar heb je de powerknop wel aangesloten? dat opspinnen en weer uitgaan klinkt alsof je de voeding aanzet, sommige moederborden doen dan even wat en zijn daarna weer stil. Als de powerknop niet is aangesloten kun je dan natuurlijk dat ding indrukken totdat je een ons weegt.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Reseat je CPU is? Zitten er pinnetjes krom? Dat probleem kwam ik gister tegen met een pc van iemand

• remco_k

remco_k

heuveltje schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:18:
[...]
FF snel de manual opgezocht, dit mobo heeft wel een speaker aansluiting, maar geen interne speaker :)
Dat is al langer zo. En dat bedoelde ik niet. :)
Ik doelde meer op piepjes uit een speaker die in de systeemkast zit, die met een header aan is gesloten op het moederbord.

[ Voor 39% gewijzigd door remco_k op 07-09-2011 16:36 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
De aanknop en resetknop zijn aangesloten en volgens mij ook gewoon goed.

Overigens piept mijn moederbord ook niet.

Even een situatieschets: Processor is aangesloten, ook op de voeding (4-pins), moederbord is aangesloten op de voeding (24-pins). De system panel connectors zijn ook aangesloten (aanknop, resetknop, pled, ide_led).
Daarnaast heb ik de fan van de behuizing ook op het moederbord aangesloten. En de CPU-fan is ook aangesloten op het moederbord.

Als ik het goed begrijp, kan het dus zo zijn dat mijn moederbord kortsluiting maakt met de kast? En voor de zekerheid moet ik mijn processor weer eraf halen (ik weet bijna zeker dat die goed zit; hoefde daar amper kracht voor te zetten)?

In ieder geval al hartelijk dank voor de hulp!

• remco_k

remco_k

Om er zeker van te zijn en uit te sluiten dat er iets met de kast en schroeven misgaat, kan je je moederbord uit je kast schroeven, op je tafel leggen (LET OP dat de ondergrond niet geleidend is, dus geen metaal oid. Hout is prima) en daar aansluiten.
De powerknop kan je simuleren door de betreffende pinnen op het bord even met een schroevendraaier of paperclip contact met elkaar te laten maken.

Eerst even proberen met je CPU e.d. erop, kijken wat hij doet. Lukt het dan nog niet, dan de andere gegeven mogelijkheden (zoals CPU opnieuw plaatsen) uitvoeren.

Haal eerst de resetknop even los.
Je zal de eerste niet zijn waar die knop een groot probleem oplevert omdat hij stuk is of in is gedrukt.....
En doe ook even hetzelfde met de powerknop.

[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 07-09-2011 16:38 ]

Alles kan stuk.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

remco_k schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:32:
[...]

Dat is al langer zo. En dat bedoelde ik niet. :)
Ik doelde meer op piepjes uit een speaker die in de systeemkast zit, die met een header aan is gesloten op het moederbord.
Hebben we het over hetzelfde :)
Meeste kasten hebben niet eens meer zo'n speaker, en anders nemen mensen vaak niet meer de moeite om het aan te sluiten. (en zo te lezen de TS ook niet)
Daarom zater er tot een paar jaar geleden gewoon een buzzertje op het mobo zelf wat die die piepjes verzorgde. maar de meeste mobo's die ik nu onder ogen krijg hebben dat ook al niet meer.
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:34:

Even een situatieschets: Processor is aangesloten, ook op de voeding (4-pins), moederbord is aangesloten op de voeding (24-pins). De system panel connectors zijn ook aangesloten (aanknop, resetknop, pled, ide_led).
Daarnaast heb ik de fan van de behuizing ook op het moederbord aangesloten. En de CPU-fan is ook aangesloten op het moederbord.

Als ik het goed begrijp, kan het dus zo zijn dat mijn moederbord kortsluiting maakt met de kast? En voor de zekerheid moet ik mijn processor weer eraf halen (ik weet bijna zeker dat die goed zit; hoefde daar amper kracht voor te zetten)?

Nogmaals ik weet 99% zeker dat een mobo niet opstart zonder RAM, dus dat zou ik eerst fixen voordat je de rest van de radicalere oplossingen probeert :)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:34:

Even om een misverstand de wereld uit te helpen; zonder RAM start de computer niet op, maar zal wel degelijk beginnen te piepen bij de meeste moederborden!!!
Zonder CPU en GPU werkt het echter niet en zal het systeem meteen uitgaan of niet eens aangaan.

Heb je de 6 pins aangesloten gehad terwijl de stekker in de voeding zat, het knopje op aan stond? Zoja, dan vrees ik het ergste voor je moederbord...

Verwijderd

Topicstarter
naarden 4ever schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:48:
[...]

Even om een misverstand de wereld uit te helpen; zonder RAM start de computer niet op, maar zal wel degelijk beginnen te piepen bij de meeste moederborden!!!
Zonder CPU en GPU werkt het echter niet en zal het systeem meteen uitgaan of niet eens aangaan.

Heb je de 6 pins aangesloten gehad terwijl de stekker in de voeding zat, het knopje op aan stond? Zoja, dan vrees ik het ergste voor je moederbord...
Helaas heb ik de voeding en alles aangesloten, terwijl de 6 pins er in zat... Toen ik hem aan deed, deed het moederbord helemaal niets. Nu ik die 4 pins er in heb gedaan, dus wel weer. Maar ben nu wel een beetje bang dat dat misschien het geval is..

Ik heb zojuist maar even een vriend gebeld die er in ieder geval meer van af weet dan ik; hij komt er zo aan. Dan zal ik het trucje proberen om te kijken of er niets mis is met de schroeven en de kast. En natuurlijk of het wel werkt met het RAM-geheugen. Ik hou jullie op hoogte.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mwa, meestal gaat dat soort dingen goed, maar echt, stop dat RAM erin, en start em op. Zul je net zien dat ie het perfect doet ;)

Verwijderd

Een PC met deze verschijnselen riekt volgens mij toch naar kortsluiting of een slechte voeding. Aangezien TS niet heel handig is met PC's gok ik op het eerste. Het mooiste is nog dat je gratis een nieuw mobo krijgt vanwege een DOA :?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:42
Ik houd dit topic ook ff in de gaten want ik heb een vergelijkbaar probleem, nieuw gebouwde PC eerste start, alles gaat aan (fans draaien, lampje en lampje aan dvd drive ook)

Alleen het verschil is dat ie gelijk weer wil opstarten en dus blijft herhalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Cobb op 07-09-2011 22:44 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is reeds opgelost! Het moederbord maakte inderdaad contact met de behuizing. Gelukkig is er geen blijvende schade aan het moederbord (ondanks alle fouten die ik heb gemaakt). En de computer doet het helemaal perfect. Onwijs bedankt voor de hulp!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:42
Waar en hoe maakte het Mobo contact?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

Topicstarter
Nja, ik had het niet helemaal goed gedaan met die tussenstukjes. Het achterste deel van het moederbord had ik min of meer rechtstreeks aangesloten op het moederbord.

Vrij achterlijk als je het mij vraagt, maar ik totdat ik dit topic startte, wist ik absoluut niet dat het moederbord de kast niet mocht aanraken. Zoals ik zei, ben/was ik echt een leek

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 11:07

@r!k

It is I, Leclerq

Ach joh, daar leer je van, wees blij dat er niks defect is geraakt.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

heb je al gekeken als de consecrator al een beetje bol staan?

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Da WUT? Poging tot troll, of klok en klepel? Bolle caps (condensators) lijkt me sterk bij een nieuw mobo, zeker nu.

Pagina: 1