Snelle Router voor Glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 808 views

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02 13:10
Hallo,

Ten eerste ik heb weinig tot geen verstand van routers.

Maar, wij hebben sinds kort glasvezel, met een snelheid van 150mb/s :).
Nou hebben we in de meterkast een modem daarvoor met één LAN aansluitingen. We willen die LAN-kabel naar een Router trekken en van daaruit weer naar de PC's.

Ik ben hiervoor dus opzoek naar een snelle router voor ongeveer €80.
De router moet minimaal 4 uitgangen hebben en tevens ook wireless zijn.

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Deze lijkt mij prima:
http://azerty.nl/0-1075-257631/tp-link-tl-wr1043nd-.html
Maar ik heb er niet veel verstand van.

Mvg, Jasper

[ Voor 11% gewijzigd door Jlip op 07-09-2011 14:15 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Kijk eens op http://www.smallnetbuilder.com/, http://tweakers.net/pricewatch/cat/662/wlan-routers.html (ik neem aan dat je geen modem nodig hebt) en zoek naar bijbehorende reviews en blader eens door oude topics in Netwerken.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Je hebt in ieder geval een router nodig met een gigabit wan port

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Kabouterplop01 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:08:
Je hebt in ieder geval een router nodig met een gigabit lan* port
Inderdaad. De meeste routers hebben dat al, maar er zijn nog steeds routers op de markt die alleen 100mbit/s verbindingen ondersteunen.
Je zult dus voor een router moeten gaan die gigabit verbindingen (1000mbit/s) ondersteunt.

En let op, als je de router gaat gebruiken in een bestaande installatie (dus met oudere kabels die er al liggen) zul je moeten controleren of de kabels die je hebt liggen ook 1000mbit/s ondersteunen. Je zult dus minimaal een Cat5e kabel moeten hebben, want als je Cat5 of minder hebt liggen dan zul je alsnog maar 100mbit/s doorkrijgen.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Mocht je heel erg handig zijn, dan kun je altijd nog een Routerboard nemen.

Deze bordjes zijn praktisch op maat te bestellen. Een ander alternatief is een PC-Engines ALIX Board waar je zelf eventueel PFSense op kan draaien. dit is een linux firewall/routing pakket

http://www.mikrotik.com/
http://www.pfsense.org/
http://pcengines.ch/alix.htm

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nieknikey schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:44:
[...]

Inderdaad. De meeste routers hebben dat al, maar er zijn nog steeds routers op de markt die alleen 100mbit/s verbindingen ondersteunen.
Je zult dus voor een router moeten gaan die gigabit verbindingen (1000mbit/s) ondersteunt.

En let op, als je de router gaat gebruiken in een bestaande installatie (dus met oudere kabels die er al liggen) zul je moeten controleren of de kabels die je hebt liggen ook 1000mbit/s ondersteunen. Je zult dus minimaal een Cat5e kabel moeten hebben, want als je Cat5 of minder hebt liggen dan zul je alsnog maar 100mbit/s doorkrijgen.
Waarom verbeter je hem (wan - lan) ? Feit is dat je op Internetverbindingen die boven de 100 Mb/s komen een Gigabit WAN poort nodig hebt. Dat is 1. 2 is dat diezelfde poort ook de routering naar de LAN zijde met aanzienlijke snelheid kan doen, en dat kun je opzoeken op smallnetbuilders.

Neem bijv. de WNDR3700 die rond de 400/450 Mbps kan routeren van WAN naar LAN.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De snelheid van die verbinding is 150/150 Mbps (down/up) ? Als dat zo is en je de volledige bandbreedte wil kunnen gebruiken heb je een simultane WAN doorvoersnelheid van minstens 300Mbps nodig hebt. De duurdere routers dus, zoals Exorcist bijvoorbeeld aangeeft de WNDR3700.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Exorcist schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:22:
[...]

Waarom verbeter je hem (wan - lan) ? Feit is dat je op Internetverbindingen die boven de 100 Mb/s komen een Gigabit WAN poort nodig hebt. Dat is 1.
[...]
Sorry, ik kom er zelf ook even niet meer uit waarom ik dat gedaan heb. Misschien verkeerd gekeken vanochtend. Iets met net uit bed komen of zo.

Bijkomend feit dat je lan poorten natuurlijk ook gigabit moeten ondersteunen :)

• Jlip
Na al jullie reactie's te hebben gelezen (Bedankt hiervoor) kom ik tot de conclusie dat deze dus prima is?:
http://azerty.nl/0-1075-257631/tp-link-tl-wr1043nd-.html
Specs:
Interfaces
4 x netwerk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45
1 x netwerk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 ( WAN )
1 x Hi-Speed USB - 4-PIN USB type A

Verwijderd

Welke reactie zegt iets over die TP-link dan? Heb je al op smallnetbuilder gekeken? Er wordt alleen gezegd dat je gigabit poorten moet hebben, iets wat volgens mij alle routers van 40€ en duurder wel hebben. Je moet kijken naar het bereik en de stabiliteit van het netwerk. Nu is die TP-link op zich niet verkeerd, en zeker de prijs niet, maar als je er geen verstand van hebt en een goede koop wilt doen dan ga je voor de WDR3700.

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 11:35
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 19:56:
Welke reactie zegt iets over die TP-link dan? Heb je al op smallnetbuilder gekeken? Er wordt alleen gezegd dat je gigabit poorten moet hebben, iets wat volgens mij alle routers van 40€ en duurder wel hebben. Je moet kijken naar het bereik en de stabiliteit van het netwerk. Nu is die TP-link op zich niet verkeerd, en zeker de prijs niet, maar als je er geen verstand van hebt en een goede koop wilt doen dan ga je voor de WDR3700.
Je hoeft hem niet opzadelen met een dure router als de WDR3700 als de TP-Link het ook prima doet bij die snelheden.
Het een en ander hangt natuurlijk wel af van wat hij gaat doen met zijn verbinding.
1. Torrents of newsgroepen de hele dag aan dan zeg ik ook neem de WDR3700 of vergelijkbaar
2. Inteneten mailen afentoe downloaden torrents of newsgroepen neem dan TP-Link TL-WR1043ND of D-link DIR655 of vergelijkbaar.

Verwijderd

Ik zadel hem nergens mee op, maar hij doet zelf totaal geen moeite. Daarom zeg ik dat als je niet bereid bent je te verdiepen in de materie, de WDR3700 meestal een goede koop zou zijn. Verder zeg ik dat de TP-link ook goed is. Aangezien hij verder geen info geeft blijft het sowieso gissen.

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 11:35
Ik wist het wel, dan nam ik de WDR3700 voor ongeveer 80,-
Maar dat is persoonlijk.

Voorlopig blijf ik nog bij mijn Dir655 voldoet nog prima ;)

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 15:11
m4ni4k-4live schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:09:
[...]

Je hoeft hem niet opzadelen met een dure router als de WDR3700 als de TP-Link het ook prima doet bij die snelheden.
Het een en ander hangt natuurlijk wel af van wat hij gaat doen met zijn verbinding.
1. Torrents of newsgroepen de hele dag aan dan zeg ik ook neem de WDR3700 of vergelijkbaar
2. Inteneten mailen afentoe downloaden torrents of newsgroepen neem dan TP-Link TL-WR1043ND of D-link DIR655 of vergelijkbaar.
Mwa, ik vraag me af hoe die TP-Link zich verhoud tot de rest. Heb hem hier ook, met een server die dag en nacht torrents draait (overdag wel gecapt tot 32Mbit, en 2,5Mbit up, dit werkt al minimaal een jaar stabiel, daarnaast hangt er nog 2 veelgebruikte pc's aan, 2 notebooks en 3tal mobieltjes. Maar goed, praat je wel over wat mindere snelheden. Loopt er hier niet iemand met ervaring met de TP-Link en snellere verbinding?

Specs!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
Als ik productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk lees, dan gaat die TP-link tot 130~140mbps en zal je dus nét niet je volledige verbinding vol kunnen trekken. Aan jou de vraag of dat een probleem is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Jlip
Dat is geen probleem Ramon. Die 150mb/s hebben we waarschijnlijk toch niet heel lang hebben een paar maanden proef ofzo. Gaat daarna terug naar 100mb/s hoorde ik net pas. Dus dan moet die TP-link gewoon voldoen.

@m4ni4k-4live: Download wat via nieuwsgroepen maar of ik dat nou in 25 min. of in een half uur binnen heb zal me echt een worst wezen. Verder game ik online maar daar heb je sowieso geen 150mb/s verbinding voor nodig.

@XeNeRgY: Geen één reactie zegt dat maar ik hoor van iedereen gigbit wan en lan poort dan is het goed en in mijn hoofdpost stelde ik die router als eerste voor.

Iedereen bedankt ik ga dan toch voor die TP-link aangezien qua prijs kwaliteit die volgens mij toch het beste is (heb even reviews opgezocht). En het zou gewoon moeten voldoen bij een verbinding van 100mb/s.

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 07:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ah ik dacht dat je vereiste was een poort boven de 100Mbit :). Dan kun je inderdaad volstaan met een 100MBit WAN port.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TJa, leuek discussie, maar dit is en blijft een "help-me-wat-moet-ik-kopen"-topic. Je weet je eigen requirements (100Mbit+ op de WAN poort, goede WAN-LAN performance, 4x 1Gb Switch poorten & WLAN, Max €80,- )
Dan kan je op de http://tweakers.net/pricewatch/cat/662/wlan-routers.html rondkijken en daar je requirements opgeven.
Uit de lijst met resultaten kan je reviews opzoeken. Zoals webfreakz.nl ook al meldde is smallnetbuilder.com daar een leuke site voor.

Uiteindelijk kan jij zelf de keuze maken. Wil je veel voor weinig, dan is de TP-Link een goede, wil je wat meer performance/mogelijkheden dan kan je kijken naar de WDR3700 of een DLink DIR-655

Hoe dan ook. Dit soort zaken kan je zelf uitzoeken, daarom gaat er ook een slot op het topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.