USB DAC vs. PCI geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 17:04
Ik heb voor een systeem voor de lokale sportvereniging een oude bedrijfspc op de kop getikt met ingebouwde 'Realtek HD geluidskaart'.

Geluid dat daar uitkomt voldoet niet aan mijn eisen, dus ik wil dat onderdeel eens upgraden. Er wordt gebruikt gemaakt van een aparte versterker met analoge ingangen, dus ik hou in mijn ogen twee opties over:

1. Een USB-DAC zoals de volgende:
http://cgi.ebay.nl/MUSE-U...m2565950a77#ht_1536wt_952

2. Een PCI geluidskaart zoals de volgende:
pricewatch: Creative Soundblaster Audigy SE F/D

Wat is voor mij nu de beste optie? Het hoeft geen 5.1 geluid te zijn, enkel stereo is voldoende.

Ik neig persoonlijk naar de eerste optie, heb thuis een Muse versterkertje staan en die werkt ook perfect.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 13:55
De keus is eigenlijk tussen de audio chip van de DAC (C-media CM108) en de SB audigy SE.
Ik zou zelf voor de Audigy gaan.

This message was deleted

• Llewy
brutalbasterd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 14:54:
De keus is eigenlijk tussen de audio chip van de DAC (C-media CM108) en de SB audigy SE.
Ik zou zelf voor de Audigy gaan.
Daar was ik na enig leeswerk ook achter, electronica is niet mijn sterkste kant. Kun je me vertellen waarom de chip in de Audigy dan beter is? Ik lees enorm veel lovende verhalen over de Muse namelijk en de revieuws over de Audigy op Tweakers zijn niet heel positief.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou eens naar Firestone Audio kijken zoals de FUBAR 2 voor 99 euro... http://www.firestone-audi...productslisted/fubar2.php. Kost misschien iets meer maar dan heb je ook meer.

Verwijderd

Hoeveel zal zo'n kaartje van 20 euro beter zijn vraag ik me af.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Llewy schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:42:
Geluid dat daar uitkomt voldoet niet aan mijn eisen
Kan je beschrijven waarom dat zo is?
Op zich is het geen nieuws natuurlijk dat een default onboard soundcard niet zo best klinkt. Maar ik vraag het om uit te sluiten dat er niet gewoon iets anders aan de hand is.
dus ik wil dat onderdeel eens upgraden.
Altijd een goed idee.
Er wordt gebruikt gemaakt van een aparte versterker met analoge ingangen, dus ik hou in mijn ogen twee opties over:

1. Een USB-DAC zoals de volgende:
http://cgi.ebay.nl/MUSE-U...m2565950a77#ht_1536wt_952

2. Een PCI geluidskaart zoals de volgende:
pricewatch: Creative Soundblaster Audigy SE F/D
Simpel gezegd, hebben USB geluidskaarten wat minder snel last van interferentie uit de computer kast zelf, waar PCI kaarten (soms) wel last van kunnen hebben. In sommige gevallen krijg je die dus nooit stil en hoor je altijd gerommel en ruis op de achtergrond. Iets wat erg veel voorkomt bij onboard geluidskaarten.
Wat is voor mij nu de beste optie? Het hoeft geen 5.1 geluid te zijn, enkel stereo is voldoende.
Ik denk dat je al geholpen bent met elke geluidskaart (zowel PCI als USB) met een prijs van €20,- of meer. (ten opzichte van een onboard ding, is het dan al snel een stuk beter).
Ik hecht persoonlijk waarde aan externe geluidskaarten (gezien de genoemde interferentie) dus ik zou voor een USB geluidskaart gaan. En die Muse kan dan prima zijn. Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 07-09-2011 16:58 ]

Alles kan stuk.

• Llewy
Dank voor alle snelle reacties!

@remco-k Het is inderdaad dat ik last heb van ruis en onzuiver geluid op hogere vermogens, iets wat met een andere bron niet het geval is. In het geval van je uitgebreide reactie ga ik dan ook een Muse bestellen en ik heb inderdaad een Fubar 2 voor thuis op 't oog :)

Dank!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Llewy schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:01:
Dank voor alle snelle reacties!

@remco-k Het is inderdaad dat ik last heb van ruis en onzuiver geluid op hogere vermogens, iets wat met een andere bron niet het geval is. In het geval van je uitgebreide reactie ga ik dan ook een Muse bestellen en ik heb inderdaad een Fubar 2 voor thuis op 't oog :)

Dank!
wat voor ruis? niet een 50hz bromtoon?
Ik herken het probleem wel hoor bij onboard kaartjes. Maar ik zou echt voor de een goedkope pci kaart gaan, misschien zelfs tweede hands. Want het werkt net zo goed.

En sja onzuiver geluid op hogere vermogens heeft zo goed als niks met de kaart te maken. Dat moet je in de versterker/speaker hoek gaan zoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:46:
Hoeveel zal zo'n kaartje van 20 euro beter zijn vraag ik me af.
Geld != kwaliteitsaandulding!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je 100% geen interferentie van de PC wilt hebben dan is optisch je enige optie. Realtek onboard optisch uit > DAC.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

wel een aanduiding, maar geen garantie :)

helaas is het nog steeds zo dat het niet echt lastig is om de on-board kaart te verbeteren, optische aansluiting zoals genoemd is misschien wel de beste: geen directe elektrische verbinding met je PC. Op ebay zijn verschillende redelijk goedkope DAC's te vinden.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1