Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Vista start niet door.. ouderlijk toezicht?

Pagina: 1
Acties:

• Greetzel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:28

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Hi Tweakers,
Ik loop tegen t volgende aan:
Op een laptop (Compaq Presario CQ60) staat windows Vista Home geinstalleerd, en zijn 2 gebruikersaccounts aangemaakt.
1) hoofdgebruiker
2) standaardgebruiker

De standaardgebruiker zijn de kinderen, omdat ze veel op internet zitten is er een beperking ingesteld via t Ouderlijk Toezicht, zodat ze alleen tussn 15 en 19 uur op de laptop/ internet kunnen.

Het lijkt erop, dat sinds het instellen van deze beperking, ook de hoofdgebruiker beperkt is, want die komt niet meer in windows.. Althans:

de laptop start op, het login scherm komt in beeld, inloggen lukt, daarna lijkt de hoofdgebruiker in Windows te komen, maar behalve de muisaanwijzer komt er verder niets in beeld: het beeld blijft zwart, geen bureaublad, geen taakbalk, geen 'start'knop.. Vreemd.
Taakbeheer kan ik wel opstarten en laat maar een paar processen zien:
csrss.exe
nvvsnc.exe
taskeng.exe
taksmgr.exe
winlogon.exe

ik denk dat taskeng.exe veroorzaakt dat de laptop niet doorstart, maar weet t niet zeker.. er staat ook een virusscanner geinstalleerd, Kaspersky, licentie is geldig tot over een paar maanden.

Wat ik al geprobeerd heb:
1) vanuit de veilige modus (die start wel gewoon op) het ouderlijk toezicht aanpassen, maar dat werkt niet. Je kunt volgens mij vanuit de Veilige modus het Ouderlijk Toezicht niet benaderen
2) de 'kinder' account verwijderen. Daarna komt de hoofdgebruiker echter nog steeds niet in Windows
3) 1 herstelpunt geleden terugzetten, met t gevolg dat zowel hoofdgebruiker als kinderaccount niet in kunnen loggen
4) een nieuw account aangemaakt (admin) maar die krijgt de zelfde processen te zien als hierboven bij t opstarten van taakbeheer. Verder geen bureaublad of wat dan ook.

Iemand een idee? Is er een manier om vanuit Veilige Modus het Ouderlijk Toezicht te benaderen?
Alvast bedankt voor t meedenken

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:56
probeer eens explorer.exe opstarten door:

taakbeheer op te starten ctrl + shift + esc

bestand > nieuwe taak...

typ in: explorer.exe

je taakbalk zal als het goed is nu wel opstarten!

Ik heb dit ook eens gehad maar dan met xp. Bij mij was toen het probleem dat de pc wachtte op een slapende usb schijf. Misschien bij jou ook het probleem?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Thanks, ik heb taakbalk etc terug! Basics basics, dat heet allemaal explorer.exe :o.
Er zat geen usbstick of externe schijf aan de laptop, en heb het ouderlijk toezicht voor de kinderaccount uitgeschakeld.
Na opnieuw opstarten start explorer.exe echter weer niet op, en krijg ik alleen weer die processen te zien in Taakbeheer zoals hierboven beschreven.
Kan t zijn dat Kaspersky Firewall de computer niet verder laat opstarten?

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Heb Kaspersky (2010 trouwens) uitgezet in msconfig.exe, en de laptop een keer opnieuw opgestart.

Hetzelfde probleem blijft bestaan, ik moet voor de gebruiker handmatig explorer.exe opstarten, en de meeste programma's die volgens msconfig zouden moeten opstarten, vind ik niet terug in t taakbeheer, tabblad processen.

Nu loopt ESET online scan, ik heb Hitman Pro gedraaid (gratis versie), en ik ga de laptop nog n keer scannen met Kaspersky 2010.

Misschien is de installatie van Vista Home (32 bits) wel gewoon niet meer ok, en kan ik beter adviseren te upgraden naar Win7...
Als iemand nog iets bekends tegenkomt in m'n beschrijving in de startpost, dan hoor ik tips en suggesties graag!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-11 22:20
Als je eens een nieuw account maakt, laad die wel door?

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Ja, ik heb n nieuw account gemaakt, maar die laat precies t zelfde zien als de hoofdaccount:
ik moet explorer.exe handmatig starten, en als die gestart is, zijn de overige processen van Windows niet gestart, behalve die zoals vermeld in de startpost.

De scans hebben geen resultaten opgeleverd, er lijkt geen virus of een rootkit op de laptop te zitten, maar dan had ik ook wel iets gezien door een netstat of n raar proces dat teveel recources vreet.. Nothing of the sort..

Ik ga nog een keer Kaspersky uitschakelen, en dan de laptop opnieuw opstarten, ns kijken of daar iets gebeurt.

Mocht iemand nog n idee hebben: ik houd me aanbevolen :)

@woutah, hoe zie ik een slapende usbstick/ schijf?

[ Voor 3% gewijzigd door Greetzel op 12-09-2011 18:47 ]

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Update:

Na een backup van alle data gemaakt te hebben naar een externe harddisk, en de betreffende map te scannen vanaf een andere pc, blijken er 3 trojans op de laptop te zitten :(

grrrrr, schoonzussen die maar op alles klikken dat Internet ze aanbiedt, de n00b... :(

Opnieuw installeren lukt nog niet, laptop start niet op vanaf cd/ dvd. Maar misschien kan ik de trojans verwijderen, misschien dat ik dan windows opnieuw kan installeren. Anders formatteer ik eerst de HD, maar ik ben n beetje bang dat ik dan ook niet via de cdrom kan opstarten... k ben bang voor n rootkit, dus ga nog een rootkit detector zoeken.
(In de bios staat overigens de cdrom als eerste boot device [aan], maar bij opstarten vd laptop kijkt ie niet eens naar de cdrom/ dvdrom. Volgens mij kan n virus die ook blokkeren)
ok, 2 b continued :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Eerst gewoon maar eens een system restore misschien ?

Wellicht ten overvloede
maar als je er een zelfgebrand cdtje instopt waar je alleen de zichtbare installatie files hebt gekopieerd zal die ook niet booten

[ Voor 60% gewijzigd door Fish op 17-09-2011 20:57 ]

Iperf

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Heb ik gedaan: het oudste herstelpunt is van 1 september jl, ik heb geen idee wanneer die trojans op de pc gekomen zijn.
In ieder geval lijkt de betreffende map met virussen niet meer aanwezig te zijn, echter bestaat t probleem nog steeds dat ik explorer.exe handmatig moet opstarten voor ik ook maar iets kan doen op de laptop.

En wat cdtje betreft: ook met n cd die op n andere computer wel boot, boot ie niet. Ik vind t maar raar allemaal...

[ Voor 11% gewijzigd door Greetzel op 17-09-2011 21:00 ]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Greetzel schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 20:59:
Heb ik gedaan: het oudste herstelpunt is van 1 september jl, ik heb geen idee wanneer die trojans op de pc gekomen zijn.
In ieder geval lijkt de betreffende map met virussen niet meer aanwezig te zijn, echter bestaat t probleem nog steeds dat ik explorer.exe handmatig moet opstarten voor ik ook maar iets kan doen op de laptop.

En wat cdtje betreft: ook met n cd die op n andere computer wel boot, boot ie niet. Ik vind t maar raar allemaal...
Misschien de harde schijf in een andere pc hangen en dan scannen?

• Greetzel

Greetzel

yes you can

Topicstarter
Ja, dat zou kunnen als m'n pc t nog deed, en om nou een geinfecteerde harddisk aan de laptop van mn vriendin te hangen...
Maar ik heb denk ik nog een case liggen voor een laptop hdd, dus ga t zeker proberen.
Ben nu bezig met trojans identificeren en kijken of er removal tools aanwezig zijn.

Thanks tot dusver!

- update -

Deze compaq laptop heeft een recovery modus, ik kan een recovery dvd maken en daarmee de software herstellen. Op de geinfecteerde laptop lukt t niet, ik krijg telkens meldingen dat het merk dvds niet goed is (ik heb Verbatim en TDK geprobeerd) en daarbij vertrouw ik t niet, een recovery dvd op een geinfecteerde laptop te maken. Gelukkig heeft moeder van de schoonzus een identieke laptop, die staat hier nu dus ook.. eens kijken of t daarmee lukt.

Als dat ook niet lukt dan stuur ik de mensen terug naar de winkel. Dank voor t meedenken tot dusver!

[ Voor 47% gewijzigd door Greetzel op 19-09-2011 18:46 ]

Pagina: 1