Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
afgesplitst nav Rukapul in "Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2"

moet zeggen dat de recente verhogingen mij zeer verbazen. Euribor daalt hard maar spaarrente is aan het stijgen :?

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 07-09-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
xxxMaverick schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 23:34:
moet zeggen dat de recente verhogingen mij zeer verbazen. Euribor daalt hard maar spaarrente is aan het stijgen :?
Sorry Rakapul, moet er toch een heel klein beetje macro-economie ingooien ;). Maar stijgende rentes zijn helemaal niet verrassend gezien de huidige problemen bij Europese banken dankzij Griekenland, Spanje, Italie etc. Hierdoor wordt het lastiger voor banken om geld te lenen omdat andere marktpartijen minder vertrouwen hebben in de credietwaardigheid van de banken. Hierdoor wordt het dus aantrekkelijker om geld via andere weg te bemachtigen (spaargeld van particulieren), hetgeen resulteert in hogere spaarrentes. Het feit dat de Euribor ondertussen wel daalt, dat ga ik niet proberen uit te leggen, ik kan niet claimen dat ik echt begrijp hoe die rente tot stand komt en welke factoren daar in meespelen. Feit is iig wel dat lang niet alle banken geld kunnen lenen voor het Euribor-tarief, en het dus niet direct aangeeft wat banken elkaar onderling in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Hielko schreef op woensdag 07 september 2011 @ 00:56:
[...]

Sorry Rakapul, moet er toch een heel klein beetje macro-economie ingooien ;). Maar stijgende rentes zijn helemaal niet verrassend gezien de huidige problemen bij Europese banken dankzij Griekenland, Spanje, Italie etc. Hierdoor wordt het lastiger voor banken om geld te lenen omdat andere marktpartijen minder vertrouwen hebben in de credietwaardigheid van de banken. Hierdoor wordt het dus aantrekkelijker om geld via andere weg te bemachtigen (spaargeld van particulieren), hetgeen resulteert in hogere spaarrentes. Het feit dat de Euribor ondertussen wel daalt, dat ga ik niet proberen uit te leggen, ik kan niet claimen dat ik echt begrijp hoe die rente tot stand komt en welke factoren daar in meespelen. Feit is iig wel dat lang niet alle banken geld kunnen lenen voor het Euribor-tarief, en het dus niet direct aangeeft wat banken elkaar onderling in rekening brengen.
Klopt helemaal en snap ik ook. Dit is echter al heel lang aan de gang. Sterker nog, veel variabele euribor hypotheken gaven een opslag omdat de banken aangaven niet meer tegen euribor te kunnen financieren. Het rare is echter dat het hier tot nu toe gaat om een landencrisis en niet om een bankencrisis. De banken stallen record bedragen bij de ECB tegen een zeer laag rentetarief.

Tijdens de echte kredietcrisis (bankencrisis) zag je de euribor ook oplopen. Is nu niet het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Waarom de euribor tijdens de credietcrisis wel omhoog ging, en nu niet; daar moet ik het antwoord schuldig op blijven, ben wel benieuwd of iemand anders een goede verklaring heeft. Maar de huidige crisis is zeker ook wel een bankencrisis. Het feit dat banken recordbedragen bij de ECB stallen laat juist zien dat ze niet bereid zijn om het geld uit te lenen aan andere banken, anders zouden ze het immers niet voor een extreem laag percentage bij de ECB neerzetten (krijgen ze 0,75% op afaik, stuk minder dan de Euribor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
. Maar de huidige crisis is zeker ook wel een bankencrisis. Het feit dat banken recordbedragen bij de ECB stallen laat juist zien dat ze niet bereid zijn om het geld uit te lenen aan andere banken, anders zouden ze het immers niet voor een extreem laag percentage bij de ECB neerzetten (krijgen ze 0,75% op afaik, stuk minder dan de Euribor).
Ben ik met je eens. Feit is alleen dat euribor een weergave is van de rente die banken elkaar rekenen. Met deze redenatie zou de euribor dus omhoog moeten schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Euribor schoot de vorige keer omhoog omdat onbeperkt (vrijwel gratis) lenen bij de ECB zoals nu nog niet mogelijk was.

Euribor is volledig kapotgemanipuleerd en op geen enkele wijze representatief voor ook maar iets.

Het rentemodel van LPB is daarom ook enigszins een nepaanbod :)
Pagina: 1