• Ridcully
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 19:23
Laat ik beginnen met mijn bedoeling uiteenzetten voordat ik overga tot mijn probleem:
Ik draai op het moment Gentoo Linux met (ISC) DHCP 4.2.2, samba 3.5.11 en BIND 9.7.3. Ik wil hiermee hostnames uitdelen aan mijn clients (MacOS X en Windows). Dit gaat, volgens mij, goed. MacOS krijgt in ieder geval netjes een hostname van DHCP (among others), en aan de DNS kant werkt alles ook naar behoren. Computers zijn te pingen en te benaderen via de hostnames, en IP adressen. Reverse lookups werken ook gewoon.

DHCP staat ingesteld met alle mooie DDNS functies die benodigd zijn, en eigenlijk werkt alles gewoonweg naar behoren. Ik kan hostnames (en DDNS hostnames) sturen naar de clients en in de MacOS X terminal verandert dan ook mijn hostname (van Polyamory naar 1500megawattaperturescienceheavydutysupercollidingsuperbutton). Mijn hostname naamconventies negerende, wil ik graag ditzelfde bereiken met Windows.

Ik realiseer mij dat de Computer Name en de hostname onder Windows verschillend zijn, ik wil de Computer Name dus kunnen meesturen of wijzigen met behulp van Samba of weet ik veel wat. Mijn vragen zijn als volgt:

- Kan ik de Windows computernaam forceren via een server? Zo ja, hoe zou dat moeten? (Samba met WINS, Samba met domeinen, DHCP/DNS?)

- Ik dacht dat dit via WINS zou kunnen, maar er is mij kennelijk niet helemaal duidelijk wat de functies van een WINS server zijn. Deelt deze ook namen uit (zoals mogelijk is met DNS), of is dit slechts een database? Of is het zo dat Samba slechts een database aanmaakt en Windows Server dit wel zou kunnen?

Wellicht een beetje een vaag verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Relevante configuratiebestanden:
relevante deel dhcp.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
use-host-decl-names on;

option vendor-encapsulated-options 01:04:00:00:00:02;

option domain-name "local";
option domain-name-servers ns.local;
option routers 192.168.178.1;
option netbios-name-servers 192.168.178.34;
option netbios-node-type 2;

default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;

# Use this to enble / disable dynamic dns updates globally.
include "/etc/bind/rndc.key";
ddns-updates on;
ddns-update-style interim;
ddns-rev-domainname "in-addr.arpa";
ddns-domainname "local";
ignore client-updates;
update-static-leases on;

[zone ongein]

host EmergencyIntelligenceIncinerator {
        hardware ethernet 00:1a:4d:5a:af:66;
        fixed-address 192.168.178.41;
#       ddns-hostname "EmergencyIntelligenceIncinerator";
        ddns-hostname "Popje";
    }

smb.conf relevante deel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   local master = yes
   os level = 99
   domain master = yes
   local master = yes
   preferred master = yes
   wins support = yes
   name resolve order = lmhosts hosts wins
   dns proxy = no

Een notitie bij de name resolve order, in lmhosts staat het ingesteld zoals ik wil, hosts is via DNS goed geconfigureerd.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uit DHCP Options Supported by Clients zou je kunnen afleiden dat windows niet luistert naar de hostname option (12), die overigens obsolete is: je moet fqdn gebruiken (option 81), maar ook daar luistert Windows niet naar

http://www.petri.co.il/forums/showthread.php?t=4155 zegt dat de Windows client option 81 gebruikt om z'n fqdn terug te sturen naar de dhcp server, die'm vervolgens dient te registreren in (D)DNS

[Voor 25% gewijzigd door Brahiewahiewa op 07-09-2011 15:42. Reden: voortschrijdend inzicht]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ridcully
Dat registreren in DDNS is allemaal wel goed gelukt tot nu toe, maar wat ik in weze wil is dat de server de NetBIOS/WINS namen uitdeelt (en deze ook aan DNS zou doorgeven). Ik zou dus eigenlijk willen dat de "computer name" instellingen van Windows uitgedeeld kan worden door de server (of dit Samba, DNS, DHCP of iets anders is maakt me dan niet uit). Als ik dan op het netwerk kijkt en een computer vindt dat ie SuperComputer heet, maar de server vindt dat ie gewoon Computer moet heten, dat anderen hem ook als dusdanig zien.

Ik heb alleen geen idee of dat mogelijk is, alles tot nu toe wijst alleen er op dat het omgekeerde mogelijk is, of althans dat alleen het rapporteren van de computernaam werkt, zoals gesuggereerd werd in de thread.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gaat niet werken. Windows wil rebooten als je de computernaam wijzigt.
Vroegâh (windows 95 en NT4 en ouder) had je een NetBIOS naam (=computernaam) en een hostnaam.
Die hostnaam was on-the-fly te wijzigen.
Maar vanaf windows 2000 is de hostnaam hetzelfde als de computernaam, en gekoppeld aan een account in active directory

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DonkerG
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10-2016
Snap zowieso niet dat je namen automatisch wil uitgeven ipv handmatig.... Je moet de werkstations waarschijnlijk toch deployen. Kan je meteen de naam in een db zetten en ook eventuele extra gegevens zoals locatie, pc eigenaar, serienummer, etc....

• Ridcully
Het was meer voor een thuisproject dan voor een bedrijf, daar het onder Linux en MacOS tot op zekere hoogte wel mogelijk was, vroeg ik het me af. Simpelweg leek het me wel leuk en misschien ooit wel handig.

Bedankt voor de informatie!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee