Toon posts:

Vervanging van laptop HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat dit de juiste plek is om te posten.

Mijn laptop is afgelopen weekend gecrashed. Ik was bezig met het updaten van vista (vraag me niet waarom ik dat gebruikte). 350 meg update omdat ik 4 jaar lang niets had geupdate. bij de 50% crashte mn laptop en startte die niet meer op.

Bootdisk geprobeert, emergency disk etc, maar helaas niks. Daarna geprobeert om Windows XP te installen. Dit lukte eerst wel, moest wel een partitie formateren, maar ik heb dus waarschijnlijk de fabriekspartitie geformateerd.

In elk geval werdt die partitie de f: schijf. Dat beviel me niet, dus ik denk: "ik formateer mn C: partitie wel en installeer het daar". En toen ging het dus fout. Het formateren stopte op 20% en toen kreeg ik de message dat mn disc beschadigt was en dat ik die dus niet meer kon formateren. OUCH.

Mijn eerste vraag is: Is er nog een mogelijkheid om mn HD te redden en hoe zou ik dus vanuit mn bios deze schijf kunnen repareren?

Als dat niet lukt wil ik mn HD vervangen met een nieuwe. Nou wil ik weten of ik gewoon mn oude HD eruit kan halen, mn nieuwe HD erin kanstoppen, gewoon kan formateren en XP installeren of moet ik ergens op letten? Zijn er voorzorgs maatregelen?

En last but not least, ik woon in Japan, dus ik moet een Japanse HD kopen, maakt dit nog iets uit met het besturingssysteem/moederbord/bios qua taal etc? Iemand daar ervaring mee?

Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Gewoon SATA schijfje kopen (worden ze niet allemaal in China en Japan gemaakt?:)) en XP of wat dan ook installeren en dan is allles weer klaar.

Harddisken zijn eigenlijk niet te repareren tenzij je dit bij een heel duur bedrijf laat doen. Je zou hem nog in een externe behuizing kunnen doen en kijken of je er nog wat af kan trekken met USB.

[ Voor 42% gewijzigd door JanW23 op 07-09-2011 08:29 ]

Verwijderd

Je huidige schijf heeft mogelijk een bad sector. Windows XP schrijft geen nullen tijdens een format, dus wat je nog kunt proberen is met een ander programma dit doen. Dar kan de schade repararen. Windows 7 doet standaard wel een zero-write bij een lange format.

Afgezien daarvan; een nieuw schijfje kan een goed idee zijn, of misschien gelijk een SSD als je niet zoveel ruimte nodig hebt? In dat geval zou ik er een Crucial M4 60GB in zetten. Merk wel op dat je hierbij een goede partitie moet maken met Windows 7 setup of een Linux livecd; niet de partitie door Windows XP laten maken. XP maakt namelijk vieze misaligned partities wat performanceproblemen op kan leveren bij SSDs en 'advanced format' HDDs.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 08:35 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 08:34:
Windows XP schrijft geen nullen tijdens een format
Op school (ja echt :9) is mij geleerd dat bij een slow format NTFS de WinXP installatie dit wel doet, verders ben ik het wel met je post eens.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Dat is toch echt niet zo; Windows XP leest alle sectoren; dat is wat anders dan een zero-write. Bij het lezen van een foute sectoren (current pending sector in de SMART-output) zal de format afbreken met een error. Dit is denk ik gebeurd met de TS zijn schijf. Als je wel een zero-write uitvoert, zal je de bad sector overschrijven waardoor de hardeschijf hem kan omwisselen voor een reserve sector; de bad sector is dan niet langer zichtbaar en kan niet langer voor problemen zorgen.

Edit: hier nog een link...
Change in the behavior of the format command in Windows Vista
The format command behavior has changed in Windows Vista. By default in Windows Vista, the format command writes zeros to the whole disk when a full format is performed. In Windows XP and in earlier versions of the Windows operating system, the format command does not write zeros to the whole disk when a full format is performed.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 08:43 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:35
Ik zou eerst eens kijken wat voor type schijf er in gaat. En ja, zoals al gezegd. Je kunt gewoon in Japan een schijf kopen. Die zijn niet ineens anders dan wat we hier kopen. Hooguit de tekst op de schijf zelf.
Heb je PATA of SATA. Alhoewel ik verwacht dat je SATA zal hebben. Mijn vrouw heeft in haar laptop (ook ongeveer die leeftijd) een PATA schijf. Dus controleer dat wel!

Een SSD aanraden zou ik niet zozeer doen. Het kan, mits je het geld er voor hebt en wat ook al gezegd je de hoeveelheid ruimte niet nodig hebt. Het is een snelheidsverbetering.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

Even in je manual kijken of er staat hoe je de HD eruit kan halen. (eventueel bij fabrikant op internet kijken of die daar info over heeft) HD eruit en kijken wat voor type het is of anders even meenemen naar de computershop voor vergelijk. Nieuwe HD kopen, erin zetten en Windows cd erin, opstarten en installeren maar.
Als je toch bezig bent, als het kan, nog een reep geheugen erbij.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de comments.:)

Het is in ieder geval een SATA. SSD las ik vandaag voor het eerst hier klinkt erg interessant maar niet voor het huidige budget. laptop wil ik gewoon een simpele kleine hd in proppen en XP er op installen.

Moet ik nog rekening houden met MOBO en BIOS? Ben ontzettend bang dat als ik de nieuwe HD erin stop dat de bios het niet herkent of dat ik de HD compleet vernaggel.

Mijn vorige OS trouwens was VISTA, dit heeft geen impact op de bios neem ik aan? Ik was namelijk bang dat als ik XP instal dat ie gaat klagen omdat natuurlijk het systeem voor vista is gemaakt.

...stapsgewijs: oude eruit --> nieuwe erin --> partities maken --> formateren --> installen?

Verwijderd

Je kunt gewoon een snelle format (quick format) doen; een lange format is nutteloos bij Windows XP, zeker op een nieuwe schijf. Bij een normale hardeschijf kun je de partities aan laten maken door de Windows XP setup, alhoewel je dan misaligned partities krijgt zorgt dit niet voor performanceproblemen op normale non-Advanced Format hardeschijven.

Verwijderd

Topicstarter
Top! Dan gaat ik het morgen gelijk proberen, moet me lukken lijkt me.

Bedankt voor de help :)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

@ Papigiullio:

niet te bang zijn. Gewoon aan de slag en je ziet wel waar het schip strandt. Meestal niet. En mocht dat zo zijn dan zijn er ook wel computershops die dat goed voor elkaar krijgen. En dat hoeft geen vermogen te kosten.
Paar goed passende schroevendraaiers en goed licht om te zien wat je doet.

[ Voor 13% gewijzigd door OgWok op 07-09-2011 09:26 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
En het is gelukt. HD vervangen, xp geinstalleerd en ik zit weer hier :)

Alleen nu is er wel iets vaags. ik heb dus 3 partities aangemaakt, maar die beginnen dus bij F, G en H.
Dus volgens mij ziet mn mobo nog steeds de C en D en een E ergens, hoe kan ik dit veranderen?

Tevens ziet mn laptop een of andere Removable Device en ik kan niet vinden wat het is, ik heb niks aangesloten dus ik neem aan dat het iets IN de laptop is. iemand enig idee.

iig nog bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1