oude hdd c:\ naar -> ssd overzetten (hoe) of toch maar niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
ik heb vanmiddag ook de stap gemaakt naar ssd. de keuze is gevallen op de crucial 128GB na de laatste review van tweakers.
ik draai nu Windows 7 64bit op een "Samsung HD154UI" partitie c ~100GB
nu lijkt het me handig om deze te imagen met bijv. ghost en deze over te zetten naar de ssd.
na wat inlezen zie ik dat dit toch wat problemen oplevert met alignen van de blocks vs pages.
is er een mogelijkheid om dit nu recht al recht te trekken met een tool?

tevens zit ik nog met een aantal problemen omtrent instellingen van Windows 7.
caching wil je uit zover ik begrepen heb want dat is onnodige slijtage van je SSD.
tevens is het zo dat trim aan moet in windows 7. nu heb ik gelezen dat dit in windows 7 automatisch aanstaat bij het detecteren van een ssd maar doet windows dat ook bij het overzetten van oude hdd naar ssd of alleen een check bij nieuwe install.

hoe zit het met paging op de schijf wil je dat aan op de ssd of toch niet of op de andere schijven?

als ik deze handleiding handleiding 2 in windows 7 uitvoer is het afdoende of moet ik nog meer instellingen wijzigen voor een optimale werking/non slijtage van de ssd.

zijn er dingen bij een herinstallatie waar ik eventueel op zou moeten letten.
grootte van de blocks e.d. of is er nog meer en wat is de juiste grootte.

welke dingen zie ik nu nog over het hoofd.

config:
windows 7 draait al ahci (ooit aangepast met het register en controller er in de bios op gezet.)
gigabyte x48-ds4 Intel ICH9R controller sata 300 poorten
crucial m4 128GB (sata 600)
samsung HD204ui
samsung HD154ui

[ Voor 3% gewijzigd door dezejongeman op 09-09-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Volgens mij kan je jezelf veel problemen besparen door gewoon een clean install uit te voeren. Dan wordt alles vanzelf goed ingesteld. Ik zou gewoon alle belangrijke data backuppen op een externe schijf en dan een fresh install uitvoeren met enkel je SSD geconnecteerd zodat je MBR zeker daarop terecht komt. Daarna kan je gewoon je oude disk terug aansluiten.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoiets heb ik laatst ook geprobeerd. Ik wilde mijn Windows install overzetten naar mijn nieuwe (grotere, snellere) HDD.

Ik heb de partitie gecloned met PING naar die andere schijf, maar helemaal goed ging het niet...

Eerst werkte de bootloader van Win7 niet meer. Met de Windows-cd heb ik dat na wat kloten kunnen fixen. Toen dat eenmaal werkte kreeg ik steeds bij het booten (dezelfde) BSOD.

Uiteindelijk maar een clean install gedaan.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schoon installeren is 10x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
duidelijk clean install it is. maar dan zit ik nog steeds met:
caching uitzetten is dat volgens de handleiding in mijn eerste post afdoende om het uit te zetten?
paging file aan of juist uit op de c:\ (ssd) partitie?
en de instellingen van de primary partitie tijdens install en hoeveel gigabyte vrij laten 10% om hem nog vlot te laten lopen als de ssd bijne vol is?
en hoe moeten de parittie instellingen staan kwa blocks en clustergrootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft geen tweaks uit te voeren voor een normale verse Win7 installatie.

Enige wat je misschien wel wilt doen is de hibernation uitzetten; dat neemt onnodig ruimte in als je het toch niet gebruikt.

Command prompt opstarten met administrator privileges (rechts klikken) en dan uitvoeren: powercfg -h off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
maar hoe zit het met de page file wil je die op je c of juist niet, pagefile laten genieten van de snelheid van de ssd of is dit een domme zet. mijn hibernation file is namelijk maar ~4,5GB de pagefile is ~6,1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

In vind het echt raar dat mensen een SSD kopen maar er dan geen volledig gebruik van gaan maken.

Hibernation zou ik uitzetten al je het niet gebruikt maar de pagefile heeft qua snelheid voordelen als die op je SSD staat. Dus het is een beetje zoals een wagen kopen met een grote koffer, maar hem dan elke keer maar voor de helft vullen omdat je vreest dat de achteras het gaat begeven ofzo...gebruik je SSD dus ten volle waarom kocht je hem anders ?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pagefile wordt nauwelijks gebruikt dus heeft ook een nihil effect op performance. Als je genoeg RAM hebt kun je het ook uitschakelen. Pagefile was in de tijd dat je wel eens te weinig RAM kon hebben, en processen spontaan gekilled konden worden. Met huidige systemen van 8GiB+ RAM in combinatie met 32-bit applicaties is dat nauwelijks nog een probleem en kun je het evengoed helemaal uitschakelen. Sommigen houden nog een aantal MB beschikbaar zodat je blauwe schermen gelogged kunnen worden.

Maar al dat gepraat over pagefiles; jongens dat is tegenwoordig echt niet zo boeiend meer. Als je minder dan 8GiB RAM hebt zou ik het lekker laten staan op de standaardinstellingen, heb je 8GiB of meer dan kun je er voor kiezen om de ruimte op je SSD beter te gebruiken dan een nutteloze pagefile die toch niet cq. nauwelijks gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Wouter.S schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:49:
In vind het echt raar dat mensen een SSD kopen maar er dan geen volledig gebruik van gaan maken.

Hibernation zou ik uitzetten al je het niet gebruikt maar de pagefile heeft qua snelheid voordelen als die op je SSD staat. Dus het is een beetje zoals een wagen kopen met een grote koffer, maar hem dan elke keer maar voor de helft vullen omdat je vreest dat de achteras het gaat begeven ofzo...gebruik je SSD dus ten volle waarom kocht je hem anders ?
ik ben dus ook van plan de hdd goed te gebruiken ik denk dat ik al gouw richting de 100GB ga. dan zou je dus last kunnen krijgen van degradation. daarom was mijn vraag hoe de schijf in te delen partitie kleiner dan de ssd zelf of juist gewoon ~10% vrij ruimte behouden
:
Maar al dat gepraat over pagefiles; jongens dat is tegenwoordig echt niet zo boeiend meer. Als je minder dan 8GiB RAM hebt zou ik het lekker laten staan op de standaardinstellingen, heb je 8GiB of meer dan kun je er voor kiezen om de ruimte op je SSD beter te gebruiken dan een nutteloze pagefile die toch niet cq. nauwelijks gebruikt wordt.
Ik zelf heb dus 6GB maar vol trek ik dit eigenlijk nooit. wel heb ik wel eens de melding van software gehad dat ik het aan moest zetten, sinds dien staat het weer aan managed by OS. vraag me zo even niet welke software het was want dat is al lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:36

Eagle Creek

Breathing security

Ik heb mijn conventionele laptop HDD gekloond naar een SSD. Daarna de schijven fysiek omgewisseld en Windows functioneerde perfect.

Vervolgens wel wat zaken handmatig moeten aanpassen (zoals het defragmenteren) omdat Windows 7 dit niet herkende (en op zich ook wel logisch, de originele installatie stond op een normale schijf).

Werkte prima, en werkt nog steeds prima.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eagle creek
Is de alignment ook goed gegaan ? Met een beetje image cloner kan je dat instellen. Scheelt weer wat gedoe, waar ik zelf laatst al achter ben gekomen ;)

verder...
Een pagefile wordt misschien nauwelijks gebruikt met 8GB geheugen of meer, maar je kan het dan net zo goed standaard laten staan. Scheelt weer recovery issues als er iets fout gaat.
Pagina: 1