Netwerk probleem Mac naar PC met wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 20:32
Op mijn macbook pro met OS x lion en de laatste updates wil ik via wifi naar pc's en netwerkschijven op het netwerk.

Als ik mijn mbpro aansluit via de utp kabel, druppelt langzaam het lijstje in finder vol zoals dat ook onder windows in verkenner gebeurt.
Als ik mijn mbpro echter via wifi wil laten verbinden, dan blijft dat lijstje leeg. Waar in windows dat lijstje blijft staan en ik ook toegang heb tot de pc's en netwerkschijven. Ik kan in mac os met wisselend resultaat wel via 'ga-verbind met server' en dan de code 'smb://naam' op sommige netwerkschijven komen.

In het netwerkmenu zijn de instellingen voor wifi en ethernet hetzelfde. Allebei op automatisch via DHCP. In windows meld ik mbpro ook via het automatisch 'home-network' aan.
In het delenmenu staat bestandsdeling aangevinkt.

Hoe krijg ik mijn mac zover dat ik via wifi ook gewoon een lijst met de netwerk-doelen te zien krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:27
Misschien even een keer wat langer wachten? Zeg even tien minuten, verschijnen ze dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Helaas. Wachten heeft geen zin, er is nog een tweede macbook pro in huis en die is vrijwel alleen via wifi met het netwerk verbonden. Op die macbook verschijnen ook nooit de andere netwerkdoelen.

Bedankt voor het opperen van een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Bevindt je wireless netwerk zich in hetzelfde subnet als je wired netwerk? Is er op basis van settings in je accesspoint/wifi-router reden om aan te nemen dat verkeer van het wifi niet per definitie naar het wired netwerk kan komen?

Over wat voor wifi accesspoint/router praten we?

Launching containers into space

• Tijn89
Voor het subnet worden dezelfde gegevens gebruikt die automatisch door mac os ingevuld worden.

Ik heb hier 2 routeren staan. De routeer die aan het 'hoofd' staat is een linksys wrt54g en verderop in huis heb ik een netgear wpn824v3 staan.

Ik heb op de macbookpro ook windows geïnstalleerd en dan pakt die dus wel gewoon alle andere netwerkadressen.

Verwijderd

als je op je mbp in een terminal traceroute doet naar < naam >.local ? of ping ? kom je wel aan ?
en je kunt wel gewoon op internet komen ?
het klinkt als een routerings probleem binnen het wifi gedeelte. Zijn de 2 routers via wds geconnect ? of praten ze met elkaar over utp ?

staat dhcp aan op beide routers ? zorg ervoor dat ze niet in elkaars vaarwater zitten qua dhcp pool.

overigens "druppelt" zou "instant" moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 21:00 ]

• Tijn89
Ik kan gewoon het internet op, alleen de doelen zoals netwerkschijven, printers en windows-pc's zijn niet bereikbaar/worden niet getoond.

Ik heb even hulp nodig met terminal. Ik zie wel in hulpprogramma's een app die netwerkhulpprogramma heet en als ik dat gebruik zie ik dit als ik via het draad aangesloten ben:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v438/bg-sjaak/Schermafbeelding2011-09-10om211312.png

en via wifi:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v438/bg-sjaak/Schermafbeelding2011-09-10om211251.png

Via windows gaat ook alles via DHCP en staat dus ook aan op beide routers.

Hoe de twee routers met elkaar connecten weet ik niet. Ik kan alleen in de netgear komen als ik deze loskoppel van het netwerk en direct connect met de macbook. Op de netgear wordt de 4e poort gebruikt voor de aansluiting met de linksys.

Verwijderd

Word op de netgear ook wireless gebruikt ?
Kijk even naar de dhcp ranges van beide routers, deze mogen elkaar niet in de weg zitten (=niet overlappen).

Ook interessant om te weten is welke router het ip adres uitgeeft.

• Tijn89
netgear wordt ook gebruikt, maar niet perse. Het maakt niet uit welke router gebruikt wordt, het resultaat is het zelfde of beter gezegd is er niet.

De linksys geeft de ip-adressen uit volgens mij:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v438/bg-sjaak/Schermafbeelding2011-09-10om213418.png

Maar dat in de weg zitten lijkt mij niet van toepassing als ik via windows wel gewoon erop kan via wifi.
Pagina: 1