Inductie Power Supply

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarthogSmurf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-06-2023
Ik ben opzoek naar een oplossing voor het volgende probleem. Ik heb al wat gezocht op internet maar ik kan niet goede zoekwoorden vinden om te vinden wat ik wil.

Het volgende:

Ik heb mijn fileserver in een waterdichte Peli case gepropt. Voordeel hufter proof en waterdicht en wieltjes . Nadeel de case moet open voor twee draadjes, netwerk en power.

Nu kan ik het network deel via een draadloze router spelen die op USB werkt. Maar de power supply wordt moelijker. Uiteraard kan een batterij wel maar die zou ik dan niet opkunnen laden. uiteindelijk moet een soort gelijken case 50 km van mij vandaan staan om een backup te te onderhouden en ook het liefst water dicht en hufer proof. Boren is geen optie vanwege de garantie verlies en het gegarandeed waterdichtheid

Nu ging er een lampje branden over inductie. Zou het mogelijke zijn om je stroom via inductie over te brengen binnen in de case (5-10mm dik plastic) of via magneten zoals in een adapter ?

Hebben jullie enige ideeen of adviezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Hoe denk je dat het systeem koel blijft in een volledig dichte case? Dat lijkt mij een veel groter probleem dan het probleem van stroom in die koffer krijgen...

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarthogSmurf
Nvidiot schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 23:27:
Hoe denk je dat het systeem koel blijft in een volledig dichte case? Dat lijkt mij een veel groter probleem dan het probleem van stroom in die koffer krijgen...
De case zit nu al bijna closed met enkel een klein kiertje. uiteraard wel een Atom CPU met passieve cooling en niet alles harde schijven staan de hele tijd aan. HDDtemp geeft nette waardes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:49
Shadowxx schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 23:29:
[...]

De case zit nu al bijna closed met enkel een klein kiertje. uiteraard wel een Atom CPU met passieve cooling en niet alles harde schijven staan de hele tijd aan. HDDtemp geeft nette waardes aan.
Het systeem MOET (koele) lucht hebben. Zelfs consumenten-hardware gemaakt om onder water en/of in een luchtdichte omgeving te kunnen werken kan dit meestal maar voor een zeer beperkte tijd... hoogstens een aantal uurtjes. Zeker de hdd's en de cpu, passief gekoeld of niet, moeten 'verse' lucht hebben... en zeker in zo'n situatie behoor je nog altijd ergens een actieve fan te hebben om warmte af te voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

^^ wat hij zegt.
Ookal heb je low power hardware die passief gekoeld kan worden, er moet in ieder geval ruimte zijn om de lucht te laten ontsnappen en nieuwe lucht naar binnen te krijgen. Al was het maar middels convectie, en niet eens geblazen door een ventilator.

Het grote probleem is namelijk dat je hardware constant de lucht zal gaan verwarmen. De temperatuur zal gestaag blijven stijgen tot het zo heet wordt dat je hardware er mee stopt.

Wil je dat dit idee werkt, dan zal je minstens moeten gaan zorgen dat de lucht aan de binnenkant gekoeld wordt.
Misschien dat je een elektrische koelbox kan slopen voor z'n peltier element. Zet er stroom op, 1 kant wordt heet en de andere kant koud.
Koude kant met een huge ass koelblok aan de binnenkant en de warme kant met een huge ass koelblok aan de buitenkant.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een fileserver die alleen te benaderen is via WiFi? Wat wil je voor performance halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Dat is niet helemaal waar. Als TS er echt alleen een atom cpu en weinig anders in heeft zitten, en de koffer niet compleet geisoleerd is van binnen, kan zo'n relatief groot oppervlak gemakkelijk die <10w dissiperen. Ja, hij zal iets warmer zijn dan met directe convectie, maar het is onzin dat de temperatuur monotoon stijgt. Je kunt ook berekenen wat de temperatuurstijging binnenin is als je de dikte van de kofferwand, het materiaal, de grootte van de koffer en eventuele data over andere isolerende materialen die in de weg staan tussen cpu en buitenwereld.

Dan over de vermogensvoorziening: dit kan met inductie, maar daar zijn geen voldoende zware commerciele producten voor verkrijgbaar. Ik zou eigenlijk gewoon een IP67 connector erin bouwen en buiten de doos verder gaan met waterdichte, tearproof kabel. Dit houdt de kosten binnen de perken, want elke oplossing met inductie, ingegoten transformatoren of andere fysieke danwel galvanische scheiding gaat duur en moeilijk te onderhouden worden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Het lijkt mij inderdaad ook dat die kast voldoende warmte aan de omgeving kwijt kan.

Wat mij niet helemaal duidelijk is over welke stroomvoorziening we het hebben.
Gaat het je om de 230V netstekker, of over de interne stroom-verdeling?

230V via inductie lijkt me onmogelijk. De interne stroom-verdeling lijkt me véél te complex.

Een 230V snoer moet je waterdicht kunnen aansluiten met bijvoorbeeld een lijmpistool (of natuurlijk een kant-en-klare speciale stekker).
Alternatief is wellicht een pico-psu waarbij je alleen met het adaptor-snoertje zit.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 07-09-2011 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Anders een wurgwartel nog een idee? Dat kun je ook redelijk water en stofdicht maken.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
Daarvoor heb je toch wartels?
Of ben ik nou gek...

Edit:
strandbal was iets eerder..
Maar als je wat minder vertrouwen hebt in 'normale' wartels:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=527074
Messing, IP68 tot 5bar

[ Voor 62% gewijzigd door brambo123 op 07-09-2011 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarthogSmurf
Nou ik wilde eigenlijk niet boren in de case.

wat betreft de koeling (off topic maar goed) De HDD hebben al actieve koeling en meestal staat er slechts eentje aan om gegevens te benaderen. De CPU wordt in principe 1% gebruikt om data over te zetten.

En wireless verbinding uiteraard niet de snelste methode voor fileserving maar als je een water dichte behuizing er door kan maken de enige oplossing uitaard. En het is voor een backup filserver met internet verbinding tot max 1mb ook niet beister interesssant om 1gigbit verbinding te hebben.

Was al bang dat de oplossing tamelijk duur zal worden (wat ik er voor over heb gezien de peli case 200 euro perstuk al is =)) maar praten we over 100, 1000 of 10.000 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom wil je niet boren in de case?

Als je een inductie-supply wil hebben moet je iets custom laten maken denk ik. Dat kost je twee maanden salaris voor een HBO elektrotechnieker plus materiaal, dus reken maar een paarduizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:15

D4NG3R

kiwi

:)

MicGlou schreef op woensdag 07 september 2011 @ 03:57:
[...]

Het systeem MOET (koele) lucht hebben.
Onzin, als de behuizing een watt of 20 aan warmte makkelijk kan kwijtraken maakt het weinig uit.. INTERN moet er echter wel een kleine circulatie zijn, omdat de warmte tussen de heatsink(s) en wand van de behuizing niet beweegt (Lucht isoleert eeerug goed).

Ik vraag mij af of inductie wel zo goed is voor je computer.. Gezien het werkt met (vrij sterke) magnetische velden.
mux schreef op woensdag 07 september 2011 @ 08:31:

Als je een inductie-supply wil hebben moet je iets custom laten maken denk ik. Dat kost je twee maanden salaris voor een HBO elektrotechnieker plus materiaal, dus reken maar een paarduizend euro.
Shadowxx schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 23:20:
Boren is geen optie vanwege de garantie verlies en het gegarandeed waterdichtheid
Lezen is een kunst :P

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2011 08:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarthogSmurf
mux schreef op woensdag 07 september 2011 @ 08:31:

Omdat anders de IP67 cerfticering weg is http://peli.com/nl/cases/waterproof-peli-cases-1510.html

hmmm paar duizind is dan wel weer beetje te gek aan het worden dan maar eens de fabrikant vragen voor een custom case =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Met een IP67 of 68 connector heb je ook gegarandeerde waterdichtheid, dus dat probleem zie ik niet. Garantie? Wat wil de TS, drie maanden de case gebruiken en daarna retourneren? Ik bedoel: een contactloze oplossing is duurder dan die case zelf, dus het boren is verantwoord.

Is dit contractwerk? Moet je voldoen aan certificeringen? Dan is het nog steeds goedkoper om te boren, wartel of andere IP6x-connector erin stoppen en het geheel opnieuw laten certificeren.

[ Voor 25% gewijzigd door mux op 07-09-2011 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarthogSmurf
mux schreef op woensdag 07 september 2011 @ 08:33:
Met een IP67 of 68 connector heb je ook gegarandeerde waterdichtheid, dus dat probleem zie ik niet. Garantie? Wat wil de TS, drie maanden de case gebruiken en daarna retourneren? Ik bedoel: een contactloze oplossing is duurder dan die case zelf, dus het boren is verantwoord.

Is dit contractwerk? Moet je voldoen aan certificeringen? Dan is het nog steeds goedkoper om te boren, wartel of andere IP6x-connector erin stoppen en het geheel opnieuw laten certificeren.
Nou die levens lange garantie spreekt me wel aan en dit bedrijf maakt dat ook waar. En ik ben gewoon een nut-case wat betreft beschermen van de vakantie foto's op HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dan zijn er veiliger methoden: cloud backup bijvoorbeeld. Dat is nog een heel eind goedkoper dan jouw oplossing. Je bent in je case nog steeds maar één point failure verwijderd van total loss of data.

Databescherming is niet iets dat je kunt doen door zoveel mogelijk bescherming om een hdd heen te gooien - dat is niet effectief. Veruit de effectiefste (meeste veiligheid voor minste geld) manier om je data te beschermen is om het te verspreiden over zoveel mogelijk onafhankelijke media, op fysiek verschillende locaties.

In het geval van falen van je computer - een event dat meerdere orde-groottes waarschijnlijker is dan verlies van data op een Amazon EC server - ben je al je data kwijt. In het geval van brand ben je al je data kwijt. De enige events waartegen je nu beschermd bent is blikseminslag door je bedrade netwerk, fysieke schade door iets dat op de computer valt en waterschade. Dat alleen al zijn events die veel minder vaak voorkomen dan volledige failure van al je harde schijven, softwarefouten, geheugenfouten, fysieke failure van andere computercomponenten, diefstal en noem maar op.

Denk goed na over veiligheid voordat je inefficiënte dingen gaat doen.

Pagina: 1