Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Surround (5.1) onder Windows 7 met Asus D2X

Pagina: 1
Acties:

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 23:27
Ik heb vandaag mijn Asus D2X binnengekregen, maar na installatie kom ik niet uit de configuratie. Met de nieuwste drivers van Asus kan ik kiezen tussen o.a. een 5.1 en een 7.1 configuratie en omdat de 5.1 geen rear speakers heeft (alleen side) heb ik hier gekozen voor een 7.1 configuratie waarbij de sidespeakers uitgevinkt staan. Tijdens het testen ben ik er echter achter gekomen dat - ongeacht de 5.1 of 7.1 keuze - het geluid van de rear speakers uit de front speakers komt. Heeft iemand enig idee waarom Windows het geluid naar deze speakers stuurt en belangrijker: wat kan ik er aan doen ;-)?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Stekkertjes omwisselen? En gewoon op 5.1 zetten ook al heb je rear-speakers. Er zijn namelijk ontzettend weinig configuraties met 5.1 waarbij er geen rear-speakers gebruikt worden. Hier spelen films/games dan ook op in.

• Xirt
De 'side'-speakers waar Windows dus over spreekt zijn dan gewoon de 'rear'-speakers? Het probleem zit 'm niet in de stekkers: ik heb zo'n beetje alle stekkercombinaties al gehad (ook alleen rear erin e.d.), maar dat maakt niet uit: het geluid wordt altijd naar de front speakers gestuurd. Zojuist dus overgegaan op 5.1 met (volgens Windows) de volgende optionele speakers: 'center', 'subwoofer' & 'side pair'. Aangezien het probleem bleef op de D2X ook even de rear op de side-ingang aangesloten maar ook dat hielp niet.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Wat voor speakerset en welke aansluiting gebruik je eigenlijk? Gebruik je analoog dan moet je het volgens de handleiding zo aansluiten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
O   - Microfoon input
O   - Line input
O   - Front out               - Voorste speakers (groen)
O   - Side surround out       - Achterste speakers (zwart)
O   - Center & subwoofer out  - Center en subwoofer (oranje)
O   - Back surround out 
(O) - SPDIF Input
(O) - SPDIF Output

Veel succes ermee :).

• Xirt
Ik heb uiteindelijk alle meegeleverde 'troep' geïnstalleerd met de instellingen van deze programma's (met name 'Xonar D2X Audio Center') werkt het wel. Het klopt inderdaad dat de rear-speakers op de side-aansluiting moeten komen; dit heb ik dan ook zo gelaten. In ieder geval hiervan geleerd dat alleen de drivers blijkbaar niet voldoende zijn om de Asus D2X helemaal naar behoren te laten werken onder Windows 7. Volgende project: werkend maken onder Ubuntu ^^. Bedankt allemaal voor de reacties.