P5k onduidelijkheid over memory indeling

Pagina: 1
Acties:

• altasia
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-02 14:24
Beste tweakers,

Ik heb van de week extra geheugen gekocht voor in mijn desktop om het geheugen uit te breiden van 2GB DDR2 naar 6GB DDR2. Ik heb hiervoor van het zelfde merk(GEIL) met de zelfde timing en sierie, alleen 2GB i.p.v 1GB per module.

Moederbord: pricewatch: Asus P5K
Oude modules: pricewatch: GeIL Ultra GX22GB6400UDC
Nieuwe modules: pricewatch: GeIL Ultra GX24GB6400C4UDC

Nu ben ik alleen aan het twijfelen over hoe het geheugen geplaatst moet worden voor de beste prestaties.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1195230677.jpg

Met de eerste opstart heb ik het zo geplaats en werkt het systeem:
A1 geel: 2GB
A2 zwart: 1BG

B1 geel: 2GB
B2 Zwart: 1GB

Dit heb ik zo uit logica gedaan want je hebt namelijk de indeling dat als je 2 modules hebt je deze allebij in geel moet stoppen van het mobo.Ik will natuurlijk volledig gebruik maken van de dual channel opstelling dus moeten de twee 2GB modules wel aan elkaar gelinked zijn. Vandaar dat ik zo de verdeling heb gemaakt.

Nu staat er in het boekje alleen dit:
"You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configeration. Any exess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operations."

Het boekje van P5k-Se(dit is niet mijn Mobo maar staat hetzelfde): http://www.cizgi.com.tr/r...pms_file/129/p5kse_en.pdf (p38)

Is het zoals ik het nu heb staan dan goed of moeten de twee 2GB modules in A1 en A2? en kan dit kwaad om te testen door ze eens om te draaien?

En verder, hoe kan ik het testen of het geheugen goed/sneller functioneert,
De windows 7 performance test geeft nu 6.2 bij memory aan, dit zou dan hoger/lager worden? Of kijk deze alleen naar hoeveelheid?

En zijn er ook nog andere/betere testen om je memory snelheid te zien?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt een memorybenchmark gebruiken die daadwerkelijk resultaat geeft (dus niet dat windows ding dat een getalletje roept dat niets zegt). Denk aan de memory benchmark van Sisoft Sandra, die je de daadwerkelijke bandbreedte laat zien.

• Skeltjers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04-2024
Op http://www.techsupportfor...-channel-help-192812.html staat dat bij dit moederbord je geel bij geel moet doen, en zwart bij zwart, wat mij redelijk in de oren klinkt.

Ik weet niet precies hoe dat werkt met die windows score maar het lijkt mij dat die wel hoger of lager wordt als je RAM sneller of minder snel werkt, ik weet alleen niet hoeveel invloed dual channel hierop heeft.
Wat ik wel raar vind is dat ik met 2x2GB een score van 7,5 haal en jij met 2x2GB + 2x1GB maar een score van 6.2 haalt.

Sommige mensen zetten iets nuttigs in hun signature...

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Je gebruikt wel Windows 7 64-bit versie, toch?

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Windows 64bit is niet nodig die 4GB of meer word anders gewoon de de achtergrond taken gebruiken.
Dit kun je zijn in Taakbeheer > prestatie [tab].

Windows prestatie index is ook niet relevant om mee te testen. omdat deze door een microsoft update weer kan geupdate worden naar de nieuwste hardware.

Wat Trew_dan zegt; sisandra of de mem bench van Everest.

Ik zou ook Alleen maar de nieuwen gebruiken. Want hoe je het geheugen ook plaatst je zult fysiek nooit meer dan 4GB overhouden. Plus een ander iets is, dat de kans groot is dat het firmware single channel schakelt vanwegen verschillend geheugen. Met de 2 nieuwen weet je 100% zeker dat je dual channel draait in zowel de gele als zwarten, maakt dan geen verschil. Maar ook dan, dit valt allen zeker weten testen met een benchen progje.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jbkappirossi schreef op woensdag 07 september 2011 @ 09:33:
Windows 64bit is niet nodig die 4GB of meer word anders gewoon de de achtergrond taken gebruiken.
Ehh, nee. Als jij een 32b OS draait kan er maar 4GB aan geheugen worden geadresseerd. De rest kan gewoon niet worden geadresseerd, dus ook niet voor achtergrondtaken.

• Nielson
  • Laatst online: 23:53
altasia schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 19:18:
Is het zoals ik het nu heb staan dan goed of moeten de twee 2GB modules in A1 en A2? en kan dit kwaad om te testen door ze eens om te draaien?
Zoals je in de handleiding kunt zien vormen A1 en B1 samen een dual-channel paar, en A2 en B2 dus ook. Of je de 2GB modules in A1 en B1 en de 1GB modules in A2 en B2 stopt of andersom zou niet uit moeten maken. Tijdens de p.o.s.t. of met een tooltje als cpu-z in windows kun je zien of dual-channel idd actief is.

Verder is het van belang om de modules correct in te stellen in de bios, en dan met name de geheugenspanning aangezien de voorgeschreven waardes een stuk hoger zijn dan de voor DDR2 standaard 1.8V:

http://www.geil.com.tw/products/showSpec/id/68
http://www.geil.com.tw/products/showSpec/id/65

Tevens kan het nodig zijn om de geheugencontroller zelf nog iets meer spanning te geven aangezien een volledige bezetting met vier modules een hogere belasting van de controller geeft.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Terw_Dan schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:00:
[...]

Ehh, nee. Als jij een 32b OS draait kan er maar 4GB aan geheugen worden geadresseerd. De rest kan gewoon niet worden geadresseerd, dus ook niet voor achtergrondtaken.
Dat dacht ik ook ja :)
Maar het max is 'eigenlijk' toch 3,25 of 3,5 GB?
Pagina: 1