Kiezen van programmeertaal voor Windows programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.534 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb de afgelopen maanden veel geleerd over Cakephp en was diep onder de indruk hoe snel het daarbij mogelijk is om webapplicaties te schrijven. Het framework doet vrijwel alles voor je.

Ik wil echter al jarenlang leren om normale echte applicaties te maken voor Windows.

Ik ken middelmatig (met nadruk op matig) C++ en Java. Heb er vroeger lessen in gehad, maar ben er niet goed in. Ik heb veel ervaring met PHP, MySQL. Met bash, python, perl kom ik weleens in aanraking.

Ik vraag me af welke programmeertaal ik het beste zou kunnen kiezen. Python spreekt me aan, omdat het een mooie frisse moderne programmeertaal is. C++, Java, .NET lijken me echter de meest gebruikte programmeertalen op het Windows platform.

Mijn eerste doelen om te schrijven zijn:
  • Een simpele applicatie om notities in te maken die opgeslagen moeten worden in een database. Ik dacht aan SQLite. Applicatie die synchroniseert en goed werkt met sneltoetsen in Windows. (ctrl+alt+n -> nieuwe applicatie). Dus erg gebruiksvriendelijk.
  • Ik dacht aan een simpele game, voornamelijk text-based RPG-achtig iets. Maar dit lijkt me wat hoog gegrepen.
Ik ben bang dat als ik ga beginnen met C++ of Java, dat ik later spijt ga krijgen van de gekozen programmeertaal en grotendeels overnieuw moet beginnen. Ik zou grote voordelen zien in het kunnen gebruiken van andermans libraries voor bijvoorbeeld rtf-verwerking, database-verwerking, e-mailing, e.d.

Daarbij is het het belangrijkste dat ik graag in staat gesteld zou willen worden, om snel applicaties van hoge kwaliteit te kunnen schrijven. Met frameworks is het mogelijk binnen enkele uren enorm veel features te schrijven voor websites. Het MVC-model en wat het framework van je overneemt, verhoogt de productiviteit van handmatig schrijven van alle code, queries, validatie gewoon enorm. Ook al ken je vrijwel alle code uit je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat ik het makkelijkste vond om mee te beginnen was C#, kun je zo mee aan de slag via de gratis Express editie van Visual Studio ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

http://www.microsoft.com/...ons/visual-csharp-express

C# al eens overwogen? De syntax zou je bekend moeten voorkomen, aangezien het visueel redelijk veel overeenkomsten heeft met C++. Er zijn natuurlijk wel belangrijke verschillen, maar dat zijn verschillen die relatief gemakkelijk zijn te herkennen, aan te leren en je op aan te passen.

Daar bovenop het nut van .NET en je hebt precies wat je wilt - een toegankelijke taal met een enorm uitgebreid framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 11:39
Ik zou ook C# aanraden. Daarbij zou je dan ook ("on the side", om de taal zelf en de syntax te leren) XNA kunnen gebruiken; dat is een soort framework waarmee je heel gemakkelijk vrij goeie games kunt programmeren in C#. Het is heel gemakkelijk voor simpele spelletjes omdat het heel veel 'boilerplate' werk uit handen neemt, eigenlijk zoals je aangeeft dat je graag wil.
Ikzelf ben ook met XNA begonnen in C# (ik kende wel al VB.NET voor een groot deel, dus was al bekend met het .NET framework) en het werkt vrij goed, het wordt niet saai omdat je toch een game maakt die je zelf al snel zult kunnen spelen en stiekem leer je toch een hele hoop (naast uiteraard de syntax) wat je later in normale applicaties ook kunt toepassen.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

chronoz schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 17:46:
Ik dacht aan een simpele game, voornamelijk text-based RPG-achtig iets. Maar dit lijkt me wat hoog gegrepen.
Zelf ben ik eigenlijk aan het overwegen een MUD engine te schrijven in C#, Lua & XML. Al vraag ik mij soms wel af waarom, aangezien ik eigenlijk niemand ken die nog MUDs speelt. ;)

Enfin... te hoog gegrepen? Ach, dat hangt er helemaal vanaf wat je van jezelf verwacht. Zelfs al wordt het hele project uiteindelijk niets en laat je het verwateren, dan alsnog heb je tijdens het werken eraan wel ervaring met welke taal/framework je ervoor dan ook gaat gebruiken opgedaan.

En dat is in zichzelf al meer dan de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-06 20:38
Als python je aanspreekt gebruik je toch lekker python?
Wat maakt het uit dat andere talen eventueel meer gebruikt worden? python heeft genoeg libraries.
de taal is niet erg belangrijk.
In bijna alle talen kan je zo ongeveer alles maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Ik dacht aan een simpele game, voornamelijk text-based RPG-achtig iets. Maar dit lijkt me wat hoog gegrepen.
Simpel spelletje?
Probeer eerst eens snake te programmeren, en daarna tetris. Mijn ervaring is dat je dan al een leuke basis hebt qua programmeerkennis en foutzoeken.

De programmeertaal?
C# is eigenlijk wel de taal waar je uiteindelijk op uit komt.
Om de basis van het programmeren onder de knie te krijgen voldoen meerdere programmeertalen aan zoals VB.net en Delphi. De syntax is echter anders dan C#, dus als je het niet erg vindt raadt ik je om te beginnen ook wel C# aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-06 08:09
Offtopic: .NET is geen taal -> Wikipedia: .NET

Ontopic: Als je wil beginnen is C# het makkelijkst als je verschillende soorten applicaties wil maken omdat je gebruik kan maken van de vele .NET libraries. Ben zelf nu bezig met C++ (Win32) en de meeste dingen zijn voor het windows platform het zelfde. Later dus nog een overstap maken naar C++ of een andere taal kan dus ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Heel erg bedankt :)

Ik zal op jullie unanieme advies ingaan en direct Visual C# 2010 Express Edition downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:10
Veel plezier. d:)b

Zelf zou ik XNA nog even links laten liggen en eerst de programmeerconcepten onder de knie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik ben bang dat als ik ga beginnen met C++ of Java, dat ik later spijt ga krijgen van de gekozen programmeertaal en grotendeels overnieuw moet beginnen. Ik zou grote voordelen zien in het kunnen gebruiken van andermans libraries voor bijvoorbeeld rtf-verwerking, database-verwerking, e-mailing, e.d.
Ik weet niet of dat 'later spijt' krijgen van het gebruik van bijvoorbeeld Java samenhangt met de dingen die daar na komen, dus dat je denkt dat er geen libraries voor RTF, database en e-mail onder Java zijn. Dat is namelijk totaal niet zo. Voor database heb je JDBC waarvoor iedere database wel een driver heeft, voor e-mail heb je JavaMail en voor RTF kan je - als ik me goed herinner - Apache POI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En zie ook Welke taal moet ik leren, dus daarom gaat dit dan ook op slot. Het wordt echt niks meer dan een opsomtopic.

[ Voor 34% gewijzigd door Creepy op 07-09-2011 09:19 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.