BBG Budget Gaming Systeempje, boot maar geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Tjukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11-2024
Heb onlangs een pc voor iemand besteld. Zelf in elkaar gezet, maar krijg geen beeld. Kabels zitten allemaal goed en voeding geeft voldoende power.

Dacht eerst dat het aan de moederbord lag, omdat hij geeft foutmeldingen geeft, ondanks ik 1 voor 1 de cruciale componenten eruit haal, zoals geheugen en processor.

Hij boot, ik hoor alles draaien en tikken, maar hoor geen startup-beep en zie geen beeld. Niet wanneer ik op de graka aansluit en ook niet wanneer ik direct aan de moederbord aansluit via de ingebouwde vga. Wanneer ik de graka eruit laat dan start hij helemaal niet op.

Hetvolgende zit erin:

AMD AMD Athlon II X3 450 Boxed
Samsung 1000GB HDD
Sapphire HD6770
Asus M5A78L-M/USB3
Corsair CMPSU-430CXV2EU
Kingston 4GB 1333MHz DDR3

Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik hierachter komen?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Deze al een geprobeerd? Verder lijkt het mij dat dit topic beter op z'n plek is in PMG, want je systeem heb je al...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Correct

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:55
Wellicht dat je geen beep hoort omdat het speakertje niet op je mobo is aangesloten?

Computer says no

• Tjukkie
Bedankt voor het suggesteren en verplaatsen van de topic :)

Ik zal de troubleshooter doornemen.

De speaker is aangesloten Meekoh. Had hem in het begin gemist, maar achteraf dat kleine rare dingetje toch aangesloten :p

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Tjukkie schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 14:32:
Heb onlangs een pc voor iemand besteld. Zelf in elkaar gezet, maar krijg geen beeld. Kabels zitten allemaal goed en voeding geeft voldoende power.

Dacht eerst dat het aan de moederbord lag, omdat hij geeft foutmeldingen geeft, ondanks ik 1 voor 1 de cruciale componenten eruit haal, zoals geheugen en processor.

Hij boot, ik hoor alles draaien en tikken, maar hoor geen startup-beep en zie geen beeld. Niet wanneer ik op de graka aansluit en ook niet wanneer ik direct aan de moederbord aansluit via de ingebouwde vga. Wanneer ik de graka eruit laat dan start hij helemaal niet op.

Hetvolgende zit erin:

AMD AMD Athlon II X3 450 Boxed
Samsung 1000GB HDD
Sapphire HD6770
Asus M5A78L-M/USB3
Corsair CMPSU-430CXV2EU
Kingston 4GB 1333MHz DDR3

Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik hierachter komen?
geen beeld? test eerst je monitor, of de vga kabel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Geen startup-beep vertelt me dat er weinig doorgestuurd wordt, aangenomen dat je dat piepje anders wel hoort. BIOS-reset, grafische kaart er even uit, en via mobo-aansluiting proberen beeld te krijgen. Dan heb je nog maar 3 dingen die het probleem kunnen zijn, te weten je mammaplank, je CPU of je RAM. Die moeten er dan ook inzitten, anders kom je sowieso nergens.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Tens schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:54:
[...]

Zijn PC boot zo te zien niet eens, dus logisch dat er geen beeld komt. ;)

Maar dit kan in principe het mobo, de CPU, het geheugen, de videokaart of de voeding zijn, die stuk is of niet wil werken met één van de andere onderdelen. Iets niet goed aangesloten kan natuurlijk ook altijd nog, maar blijft een kwestie van testen en uitzoeken.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:35:
[...]

eh:
.......Hij boot, ik hoor alles draaien en tikken, ............
8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Er zit een heel groot verschil tussen booten en een geluidje horen uit de PC. Zelfs al zou het mobo, CPU, geheugen en videokaart volledig stuk zijn en zijn voeding, DVD brander en HD half stuk dan nog kun je prima alles horen "draaien en tikken".

• Tjukkie
Tens schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:54:
[...]

monitor doet het, heb hem aangesloten op andere pc's, vga kabel idem
FreezeXJ schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:57:
Geen startup-beep vertelt me dat er weinig doorgestuurd wordt, aangenomen dat je dat piepje anders wel hoort. BIOS-reset, grafische kaart er even uit, en via mobo-aansluiting proberen beeld te krijgen. Dan heb je nog maar 3 dingen die het probleem kunnen zijn, te weten je mammaplank, je CPU of je RAM. Die moeten er dan ook inzitten, anders kom je sowieso nergens.
Bios heb ik gereset dmv bumpers, graka eruit/erin gedaan, mobo aansluiting doet het ook niet

mamaplank is nogmaals gecheckt door bedrijf en hij doet het volgens hen. CPU of RAM de boosdoener dan?
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:35:
[...]

Maar dit kan in principe het mobo, de CPU, het geheugen, de videokaart of de voeding zijn, die stuk is of niet wil werken met één van de andere onderdelen. Iets niet goed aangesloten kan natuurlijk ook altijd nog, maar blijft een kwestie van testen en uitzoeken.
Volgens mij zijn alle kabels goed aangesloten. Meerdere keren gecheckt, maar kan wel ff een foto maken als je wilt. Voeding kan ook een issue zijn? Hoe kan ik deze testen.

Verwijderd

Kan me herrineren dat ik hier op het forum wel eens heb gelezen dat Kingston en asus soms niet helemaal lekker gaan??

Ik kan me vergissen hoor!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 17:16:
Kan me herrineren dat ik hier op het forum wel eens heb gelezen dat Kingston en asus soms niet helemaal lekker gaan??

Het volgende geheugen staat op de QVL van Asus voor betreffende mammaplank;
KINGSTON KVR1333D3N9/2G
KINGSTON KVR1333D3N9/2G
Kingston KVR1333D3N9/2G
Kingston KHX1333C7D3K2/4GX(XMP)
Kingston KHX1333C9D3UK2/4GX(XMP)
KINGSTON KVR1333D3N9/4G
KINGSTON KVR1333D3N9/4G

TS heeft/kan niet toevallig elders 1333 DDR3 geheugen liggen/regelen?

• Tjukkie
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 17:28:
[...]

Het volgende geheugen staat op de QVL van Asus voor betreffende mammaplank;
KINGSTON KVR1333D3N9/2G
KINGSTON KVR1333D3N9/2G
Kingston KVR1333D3N9/2G
Kingston KHX1333C7D3K2/4GX(XMP)
Kingston KHX1333C9D3UK2/4GX(XMP)
KINGSTON KVR1333D3N9/4G
KINGSTON KVR1333D3N9/4G

TS heeft/kan niet toevallig elders 1333 DDR3 geheugen liggen/regelen?
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 17:16:

Oeh thanks, dit ga ik proberen

Edit: Het geheugen dat erin zit, staat in de lijst (KINGSTON KVR1333D3N9/4G). Ik heb niet de mogelijkheid om deze te vervangen met andere.

Als het geheugen niet goed zou werken, dan komt er ook een waarschuwingsbeep van het moederbord af? Mijn moederbord piept totaal niet en heb de waarschuwingsspeaker aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Tjukkie op 11-09-2011 11:03 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik lees verder nog niet dat je je cpu eens eruit gehaald hebt en weer opnieuw erin want misschien zit de cpu net niet helemaal goed in het socket. Als dat dan verder niet helpt dan verdenk ik toch wel een defect moederboard want het lijkt me sterk dat je een defecte cpu zou hebben.

Niet compatibel geheugen zou eerder bsod's in Windows moeten tonen maar helemaal niet opstarten is zeldzaam en lijkt mij dus ook niet direct een oorzaak. Wel zou je eens kunnen kijken of de dimms wel in de goede bankjes zitten en er altijd in bank 1 ( of 0 ) een dimm moet zitten.

• Mauritsvdb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 09:33
Misschien een beetje een domme vraag van mij, maar heb je deze connector wel aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/7012/connectorz.png

Dat heb ik zo vaak niet gedaan, en had toen dezelfde problemen als jij ;d

• Tjukkie
Mauritsvdb schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:54:
Misschien een beetje een domme vraag van mij, maar heb je deze connector wel aangesloten:
[afbeelding]

Helemaal geen domme vraag maurits, ik heb me namelijk kapot gezocht naar die 4 plug kabel, maar zag hem niet. Ik zie wel de plek waar hij hoort te zitten, maar ging ervan uit dat die niet voor mij van toepassing was, aangezien ik de kabel niet kon vinden...

Even een (dom) vraagje voor de zekerheid: zit die 4-plug bij elke voeding? |:(

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

het moederbord kan prima overweg met een 20 pinns voedings stekker ,die 4 extra is niet nodig tenzij je stevig gaat overclocken.

Tegenwoordig heb iedere nieuwe voeding 24 pinnen ,20+4..

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-J op 13-09-2011 15:14 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Meekoh
Speedy-J schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:11:
het moederbord kan prima overweg met een 20 pinns voedings stekker ,die 4 extra is niet nodig tenzij je stevig gaat overclocken.

Tegenwoordig heb iedere nieuwe voeding 24 pinnen ,20+4..
Uuuuhm nee. Je moederbord kan prima overweg met een 24Pins stekker, dat heeft hij echt nodig.
De 2e ATX 12V stekker hoeft vaak niet aangesloten te worden, alleen bij overklokken, maar dit mobo heeft er maar 1.

Staat ook duidelijk in de handleiding van je mobo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 13-09-2011 15:55 ]

Computer says no

• Tjukkie
Meekoh schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:52:
[...]

Uuuuhm nee. Je moederbord kan prima overweg met een 24Pins stekker, dat heeft hij echt nodig.
De 2e ATX 12V stekker hoeft vaak niet aangesloten te worden, alleen bij overklokken, maar dit mobo heeft er maar 1.

Bedankt voor het advies. Dat gedeelte van de handleiding heb ik meerdere keren gelezen, maar kon er niet duidelijk uit halen wanneer die extra 4 pin plug benodigd is |:(

Maargoed, de 24 pin aansluiting heeft er de hele tijd opgezeten. Het ging me alleen om een andere 4-pin slot op een andere plek op de moederbord. Daar kon ik geen geschikte kabel voor vinden en ging er van uit dat die ook niet benodigd was. Blijkbaar was mijn vermoeden correct.

Moederbord is niets mis mee. Heb hem namelijk al teruggestuurd in de veronderstelling dat deze defect was, maar dat heeft me alleen 25euro aan onderzoek gekost 8)7

Ik denk dat ik de geheugenmodules en videokaart deze week eens bij iemand anders ga testen....

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47

ötzi

eclecticus

Tjukkie schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:22:
[...]Bedankt voor het advies. Dat gedeelte van de handleiding heb ik meerdere keren gelezen, maar kon er niet duidelijk uit halen wanneer die extra 4 pin plug benodigd is |:(
Dan heb je zeker over het kopje (1-23) heen gelezen dat als je deze 4 pins 12V niet aansluit je PC niet boot...
Op iedere voeding die de ATX2.0 specificatie heeft , zit naast de 20+4 pins ook een 8 en/of 4 pins 12V kabel om op deze connector aan te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door ötzi op 13-09-2011 16:41 ]

• Meekoh
ötzi schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:38:
[...]

Dan heb je zeker over het kopje (1-23) heen gelezen dat als je deze 4 pins 12V niet aansluit je PC niet boot...
Op iedere voeding die de ATX2.0 specificatie heeft , zit naast de 20+4 pins ook een 8 en/of 4 pins 12V kabel om op deze connector aan te sluiten.
Dat dus d:)b

Computer says no

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

[...]

Oke dat is raar ,ik heb hier nog een msi k9a2 platinum die werkt gewoon met een 20 pinns voeding
Een van mijn asus borden heeft er ook geen probleem mee ,meschien dat me sabertooth wel die 24 pinns nodig heb.
Dat ga ik nog proberen ,ik sta er niet van te kijken dat hij ook gewoon werkt met 20 pinnen op de atx. ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Meekoh
Speedy-J schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 17:32:
[...]

Oke dat is raar ,ik heb hier nog een msi k9a2 platinum die werkt gewoon met een 20 pinns voeding
Een van mijn asus borden heeft er ook geen probleem mee ,meschien dat me sabertooth wel die 24 pinns nodig heb.
Dat ga ik nog proberen ,ik sta er niet van te kijken dat hij ook gewoon werkt met 20 pinnen op de atx. ;)
Let ook even op de kleine lettertjes in de manual. Bij zijn mobo staat er vermeld dat er een 24 pins power connector nodig is. Je kan ook een 20+4 pins gebruiken zoals op het plaatje een paar posts hoger, maar dan moet er minimaal 15A door die 20 pins connector geleverd worden (doet die corsair wel).
Maar alleen 20 pins gaat m niet worden.

Computer says no

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47

ötzi

eclecticus

Tjukkie schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:22:
Het ging me alleen om een andere 4-pin slot op een andere plek op de moederbord. Daar kon ik geen geschikte kabel voor vinden en ging er van uit dat die ook niet benodigd was. Blijkbaar was mijn vermoeden correct.
Voor de duidelijkheid ; de aparte 4 of 8 pins moet je dus ALTIJD aansluiten anders boot je systeem niet; je CPU wil graag wat extra prik .
De extra 4 pins die aan je 20 pins zit hoeft inderdaad niet altijd (dit heeft onder meer te maken met de ATX specificatie 1.0 of 2.0 of de leeftijd van je MB).
Op jouw voeding zit een 8 pins kabel , deze dus aansluiten op de 4 pins connector linksboven je CPU socket , tis niet erg dat er dus 4 van de 8 pinnen fysiek niet gebruikt worden op deze connector.
Volgens mij is Tjukkie in de veronderstelling dat dit niet hoeft naar aanleiding van de post van Meekoh...

Dus; 20+4 inprikken en de 8 pins van je voeding op de 4 pins en draaien maar ;)

[ Voor 1% gewijzigd door ötzi op 13-09-2011 20:12 . Reden: leesfout van Meekoh's post :-p ]

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11-2025
Uit eigen ervaring lijken systemen die geen POST piepje doen (maar wel speaker goed aangesloten hebben) niet te booten. Een makkelijk test is om alles behalve CPU te verwijderen, want dan gaat hij waarschijnlijk alarm piepjes geven. Als hij dan niet piept is het mogelijk een voeding of moederbord/cpu probleem.

Het even eruit halen en terug plaatsen van de CPU is een goede tip van Roel1966, dat probleem had ik laatst en ik had niet verwacht dat het dit zou zijn (hij zat er toch goed in :P? ).
Na het verwijderen van je koeler moet je mogelijk wel even je koelpasta bijwerken!

Verwijderd

Mauritsvdb schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:54:
[afbeelding]

Lijkt mij sterk want die extra 4 pins is helemaal niet beslist nodig.

De 4 pins ATX12V of eventueel 8 pins EPS stekker is wel nodig.

• Tjukkie
ötzi schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:12:
[...]

[...]

Voor de duidelijkheid ; de aparte 4 of 8 pins moet je dus ALTIJD aansluiten anders boot je systeem niet; je CPU wil graag wat extra prik .
De extra 4 pins die aan je 20 pins zit hoeft inderdaad niet altijd (dit heeft onder meer te maken met de ATX specificatie 1.0 of 2.0 of de leeftijd van je MB).
Op jouw voeding zit een 8 pins kabel , deze dus aansluiten op de 4 pins connector linksboven je CPU socket , tis niet erg dat er dus 4 van de 8 pinnen fysiek niet gebruikt worden op deze connector.
Volgens mij is Tjukkie in de veronderstelling dat dit niet hoeft naar aanleiding van de post van Meekoh...

Dus; 20+4 inprikken en de 8 pins van je voeding op de 4 pins en draaien maar ;)
HOLY WTF! HIJ DOET HET :o

Zo'n simpele oplossing op iets waar ik m'n hoofd aan open heb gebroken afgelopen weken. Ik had inderdaad de veronderstelling dat die kabel niet erop hoorde, omdat hij 8 pins had.

Hij boot, hoor een beep en er verschijnt beeld.

Problem solved!

Thanks voor de feedback guys!!! _/-\o_
Pagina: 1