Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik probeer een gif bestand in illustrator te plaatsen, maar telkens krijg ik een wit vierkant om mijn plaatje heen. Wanneer ik dit in photoshop doe is dit er namelijk niet. Hoe krijg ik dit dus voor elkaar in illustrator. Kan ik trouwens ook anders eerst een gedeelte maken in photoshop (met dus dit GIF bestand), dit opslaan, en openen in illustrator?

Ik heb namelijk een dichte cirkel, waarin ik (in het wit) een plaatje van een schaar wil krijgen. Dan moet ik dus wel netjes alleen de schaar zien, zonder een wit vierkant eromheen. Ik knip als het ware de omtrek van de schaar uit die cirkel.

[ Voor 25% gewijzigd door Pablo11392 op 06-09-2011 13:04 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Pablo11392 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:02:
Hoe krijg ik dit dus voor elkaar in illustrator
Niet. Ik zou eens beginnen met: waarom wil je een GIF bewerken in Illustrator? Illustrator = vector based; Photoshop = bitmap based.
Kan ik trouwens ook anders eerst een gedeelte maken in photoshop (met dus dit GIF bestand), dit opslaan, en openen in illustrator?
Doe eens gek en probeer het :?
Je bent je bewust van 't verschil tussen vectoren en bitmaps en waarom er dus een Photoshop en Illustrator zijn i.p.v. 1 applicatie?
Ik heb namelijk een dichte cirkel, waarin ik (in het wit) een plaatje van een schaar wil krijgen. Dan moet ik dus wel netjes alleen de schaar zien, zonder een wit vierkant eromheen. Ik knip als het ware de omtrek van de schaar uit die cirkel.
Dan moet je je eens verdiepen in de pathfinder-dialog waar alle mogelijkheden tot 't "optellen/aftrekken" en andere manieren van combineren van paths aanwezig zijn. Let wel: ik zeg paths; niet pixels. *hint*
Als je dan toch in Illustrator wil gaan/blijven werken zul je de GIF afbeeldingen moeten omzetten naar vectoren (dat kan middels een (auto)trace of gewoon lekker ouderwets handwerk).

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 06-09-2011 13:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik gok er op dat je met een transparante GIF aan het werken bent als ik het zo lees. Volgens mij werkt Illustrator niet met transparantie, dus dan wordt het transparante automatisch vervangen voor de standaard achtergrondkleur. In jouw geval is dit dus wit.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
In photoshop lukt het namelijk wel; ik heb een blauwe cirkel, open het GIF plaatje, zet dit op de goeie plek in de cirkel, selecteer de omtrek van de schaar (ctrl D op layer plaatje), druk op ctrl backspace, en hopaa de schaar is nu in het wit te zien in de cirkel.

@ E-vix, het is inderdaad een transparant verhaal. Lekker dan dat Ai dat niet ondersteunt..

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Dan moet je je eens verdiepen in de pathfinder-dialog waar alle mogelijkheden tot 't "optellen/aftrekken" en andere manieren van combineren van paths aanwezig zijn. Let wel: ik zeg paths; niet pixels. *hint*
Als je dan toch in Illustrator wil gaan/blijven werken zul je de GIF afbeeldingen moeten omzetten naar vectoren (dat kan middels een (auto)trace of gewoon lekker ouderwets handwerk).
Autotrace probeerde ik ook al, maar dan zit er alsnog zo een wit vierkant omheen.. Maarja, ik maak het dan eerst wel in photoshop en open het later in ilustrator. Dan maakt die er denk ik vanzelf wel een vector bestand van op het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Ai ondersteund het om hele simpele reden niet. Het is er niet voor gemaakt.

Photoshop is voor pixel-based bestanden, een GIF is ook pixel-based. Illustrator is voor vector bestanden.
Die 2 verschillen gigantisch, de reden ook dat het aparte software is.

Wat wil je er mee gaan doen überhaupt? Live-trace geeft eigenlijk nooit direct goede resultaten, je zal flink wat handmatig werk moeten doen om het echt goed te krijgen.

Zie trouwens dat je Grafisch Vormgeving doet, hoop dat je eerste jaars bent :'(

[ Voor 35% gewijzigd door Osxy op 06-09-2011 13:20 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Osxy schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:16:
Ai ondersteund het om hele simpele reden niet. Het is er niet voor gemaakt.

Photoshop is voor pixel-based bestanden, een GIF is ook pixel-based. Illustrator is voor vector bestanden.
Die 2 verschillen gigantisch, de reden ook dat het aparte software is.

Wat wil je er mee gaan doen überhaupt? Live-trace geeft eigenlijk nooit direct goede resultaten, je zal flink wat handmatig werk moeten doen om het echt goed te krijgen.

Zie trouwens dat je Grafisch Vormgeving doet, hoop dat je eerste jaars bent :'(
Ik doe inderdaad 1ste jaars... Heb niet zo veel verstand van illustrator (zoals je merkt dus).

Maar het is voor een logo voor mijn nicht. Daarom wilde ik het in illustrator doen omdat je het dan goed kan schalen zonder kwaliteit te verliezen (hee dat weet ik dan wel weer ff :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Als je Illustrator echt wilt leren zou ik dat GIF bestand plaatsen op aparte laag. Die laag op slot gooien en dan handmatig het gaan overtrekken.
Leer je het meeste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Osxy schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:29:
Als je Illustrator echt wilt leren zou ik dat GIF bestand plaatsen op aparte laag. Die laag op slot gooien en dan handmatig het gaan overtrekken.
Leer je het meeste van.
Er is geen andere manier dus om in illustrator dit wat sneller voor elkaar te krijgen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:29
Pablo11392 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:27:
[...]

Ik doe inderdaad 1ste jaars... Heb niet zo veel verstand van illustrator (zoals je merkt dus).

Maar het is voor een logo voor mijn nicht. Daarom wilde ik het in illustrator doen omdat je het dan goed kan schalen zonder kwaliteit te verliezen (hee dat weet ik dan wel weer ff :P )
Als je geen vector based image hebt (in dit geval een GIF) zal je kwaliteit verliezen bij schalen en is er dus geen reden om PhotoShop niet te gebruiken. Als je toch een vector based image wil raad ik je aan het advies van Osxy te volgen.

[ Voor 11% gewijzigd door farmertjes op 06-09-2011 13:59 ]

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
farmertjes schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:56:
[...]

Als je geen vector based image hebt (in dit geval een GIF) zal je kwaliteit verliezen bij schalen en is er dus geen reden om PhotoShop niet te gebruiken.
Howkeej, en dus ben ik gedwongen dat GIF plaatje handmatig te omlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Pablo11392 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:59:
[...]

Howkeej, en dus ben ik gedwongen dat GIF plaatje handmatig te omlijnen.
Op een dag ben je dankbaar. Illustrator is een gigantisch sterke tool zodra je het door hebt. De leercurve is alleen redelijk stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Osxy schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 14:12:
[...]

Op een dag ben je dankbaar. Illustrator is een gigantisch sterke tool zodra je het door hebt. De leercurve is alleen redelijk stijl.
Nu op dit moment baal ik enorm, want het gaat gigantisch veel tijd in beslag nemen, vooral omdat ik niet zo goed ben ik digitaal omlijningen zetten... Ik heb trouwens in photoshop van de schaar een smart object gemaakt. Als je dan nogmaals rechtermuisknop doet op de layer, kan je de smart object exporten. Als ik deze vervolgens opende in illustrator was de achtergrond wel transparant. Alleeeen, kwam ik daarna niet verder. Want je kan helaas niet even makkelijk ctrl backspace doen zo de omtrek van de schaar uit de cirkel te snijden. En de paintbucket of fill zie ik ook nergens in illustrator. Beetje frustrerend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Like said, Illustrator is heel ander pakket.

Reden dat je nu tegen die muur aanloopt is omdat je waarschijnlijk zoals 90% van nieuwe grafisch studenten alleen nog met photoshop werkte en nu op je vingers word getikt dat dat niet de juiste software is voor 75% van de werkzaamheden.

Illustrator kost tijd om te leren, je moet het een keer leren. Dus waarom niet nu ;)

http://www.blog.spoongrap...every-designer-should-see mooi begin

[ Voor 14% gewijzigd door Osxy op 06-09-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Heb je wel een punt. Gewoon pen tool en gaan? Of adviseert u wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarschijnlijk wel; als die schaar niet al te ingewikkeld is. Anders komen er allicht meer tools aan te pas, maar dat is voor ons natuurlijk nogal lastig te zeggen omdat we geen glazen bol hebben ;)
En als 't niet te nauw komt welke schaar 't uberhaupt is dan zou ik gewoon even uit wingdings/dingbats ofzo een schaar lenen, die outlinen et voila of even onlie zoeken naar "een" vectorized schaar.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 06-09-2011 14:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1