Systeem loopt vast, beeldscherm krijgt egale kleur.

Pagina: 1
Acties:

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:12

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Ik weet niet of ik hier goed zit, omdat ik niet weet wat het probleem precies is.

Het probleem, mijn computer heeft nogal eens de neiging om uit het niets vast te lopen. Niet vast lopen in de zin van dat het scherm laat zien wat ik aan het doen was en ik kan de muis niet meer bewegen, maar in de zin van het scherm krijgt een uniforme kleur (meestal grijsachtig).

Systeem info:
-Intel i5-2500k (loopt momenteel op stock snelheden)
-XFX 6950 XXX 1GB
-Asus p8p67
-4 kingston rammetjes van 2GB

Nu dacht ik dat het waarschijnlijk aan mijn videokaart kon liggen, dus daar de drivers van ge-update en afwachten maar omdat het totaal at random gebeurt (soms zit ik in notepad++ en soms in firefox). En het probleem bleef.

Toen ben ik gaan kijken naar het geheugen, dat terug geklokt naar standaard snelheden met het voltage op 1.5v. CPU ook niets aan veranderd behalve de multiplier (ook terug gezet). Daarna het geheugen van de videokaart, ook standaard geklokt (niet AMD standaard (800Mhz), maar die van XFX (830Mhz)).

Temperaturen van de CPU en moederbord worden niet te hoog, onder load rond 55-60C. Videokaart onder load 75C. idle 40C. Niets vreemds dus.

Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Staat er iets in je eventvwr op het tijdstip dat het gebeurd? Driver botsing ofzo...

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
JanW23 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:03:
Staat er iets in je eventvwr op het tijdstip dat het gebeurd? Driver botsing ofzo...
Enige meldingen die ik zie die relateren aan die gebeurtenissen zijn de meldingen dat 'system shutdown at *tijd* was unexpected' als ik een harde reset heb gedaan. Dus geen driver errors, goede tip, zelf nog niet aan gedacht. 8)7

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Klinkt wel vreemd zeg. Gebruik je verder nog een monitor op HDMI? Zie je trouwens nog wel hd activiteit als je bijv iets opent via een toetscombinatie? Of is je pc dan echt dood?

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
JanW23 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:16:
Klinkt wel vreemd zeg. Gebruik je verder nog een monitor op HDMI? Zie je trouwens nog wel hd activiteit als je bijv iets opent via een toetscombinatie? Of is je pc dan echt dood?
Toevallig wel eens dat het gebeurde terwijl ik iTunes aan had, geluid speelde door. Alt+F4 werkte daarentegen niet meer. En er zit een tv op via hdmi, maar het is nog nooit gebeurd dat terwijl die aanstond het systeem 'vastliep'.

Vreemd indeed.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Quicksilver schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:19:
[...]

Toevallig wel eens dat het gebeurde terwijl ik iTunes aan had, geluid speelde door. Alt+F4 werkte daarentegen niet meer. En er zit een tv op via hdmi, maar het is nog nooit gebeurd dat terwijl die aanstond het systeem 'vastliep'.

Vreemd indeed.
Dus hij loopt niet vast. Ik verwacht niet dat dit een hardwarefout is van je pc. Maar denk eerder aan de compatabiliteit van je tv of een slechte hdmi kabel. Is de kabel soms erg lang en TE goedkoop?

[Edit]
Je zou de kabels eens opnieuw moeten verbinden zodra hij grijs wordt. Ik denk een slechte kabel...

[ Voor 7% gewijzigd door JanW23 op 06-09-2011 11:35 ]

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
JanW23 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:30:
[...]

Dus hij loopt niet vast. Ik verwacht niet dat dit een hardwarefout is van je pc. Maar denk eerder aan de compatabiliteit van je tv of een slechte hdmi kabel. Is de kabel soms erg lang en TE goedkoop?
Nou, het gebeurde al voordat ik de tv had aangesloten, dus het zal niet de enige oorzaak zijn, misschien is het WEL een katalysator. Verder is het wel een cheap ass kabel (5euro ofzo) maar issie wel maar 1.5m. De tv is een Sharp Aquos, geen idee of die comptabiliteits issues heeft.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier beginnen en dan verder kijken: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Persoonlijk verdenk ik je voeding, maar zodner glazen bol is dat nog steeds koffiedik kijken :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:24:
Hier beginnen en dan verder kijken: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Persoonlijk verdenk ik je voeding, maar zodner glazen bol is dat nog steeds koffiedik kijken :P
Ik heb een OCZ Modstream 500W erin liggen, zou die te weinig vermogen leveren denkje? Het geheel is nog geen half jaar oud. Ik zal vanavond een in het BIOS kijken dan.

Verwijderd

Als je nou eens alles terugbrengt naar stock/auto snelheden, allereerst. Om gewoon uberhaupt dus een eventueel incompatibiliteitsprobleem op dat punt uit te sluiten. Als het daarna alsnog blijft plaatsvinden zullen we denk ik gewoon heel gestructureerd op zoek moeten gaan naar de oorzaak.

Dus, via een proces van eliminatie.

In volgorde zou ik daarbij voorstellen: GPU -> monitor -> geheugen -> voeding -> eventuele andere oorzaak.

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:46:
Als je nou eens alles terugbrengt naar stock/auto snelheden, allereerst. Om gewoon uberhaupt dus een eventueel incompatibiliteitsprobleem op dat punt uit te sluiten. Als het daarna alsnog blijft plaatsvinden zullen we denk ik gewoon heel gestructureerd op zoek moeten gaan naar de oorzaak.

Dus, via een proces van eliminatie.

In volgorde zou ik daarbij voorstellen: GPU -> monitor -> geheugen -> voeding -> eventuele andere oorzaak.
Zoals je in de OP kunt lezen is alles terug gezet naar stock snelheden. Ik denk dat ik vanavond eerst eens begin met een andere videokaart en ga ik kijken of het handeltje zo wil blijven draaien. Zoals ik ook al zei is er geen pijl te trekken op wanneer het handeltje vastloopt, soms 2 keer per dag, soms een hele week niet. Dat maakt het vervelend.

Monitor kunnen we denk ik wel uitsluiten.

Verwijderd

Voor GPU: Andere GPU proberen inderdaad.
Monitor: Ach, zoveel moeite is het niet. Ik verwacht ook niet dat dat het is, maar, je weet maar nooit. Het uitsluiten kost, indien je de mogelijkheid hebt, weinig moeite.
Geheugen: Nachtje lang Memtest86+ draaien.
Voeding: Indien mogelijk, even een andere voeding proberen.
Andere oorzaken: Tal van mogelijkheden alsnog, waarvan de meest onvoorspelbare en lastig te bepalen - software.

Tussendoor zou je ook even kunnen kijken wat de S.M.A.R.T. status van de HDDs is. En of eventuele read erorrs hard oplopen. Om uit te sluiten dat het, bijvoorbeeld, een pagefile fout is. Ervan uitgaande dat je Windows draait. Als er fysieke fouten optreden in de pagefile wil Windows nog wel eens heel onvoorspelbaar worden.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk dat het de videokaart is die vastloopt. Die unexpected system shutdown heb je als je pc met opstarten merkt dat hij is uitgezet zonder afsluiten. Dan kijkt ie wat de laatste melding is, en dan maakt ie daarna een timestamp met unexpected shutdown.
Heb je een ander pci-e slot? Zet je kaart dan eens daarin? Heb wel vaker gehad dat in de eerste slot de videokaart een blue-screen veroorzaakte, en in de 2e slot niet.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Ik zeg GPU of mobo. Andere GPU en je weet welke van de 2 het is. Bij een HDD of MEM probleem krijg je hoogstwaarschijnlijk een BSOD ipv een egaal kleurig scherm.

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-02 22:16
Ik heb dit zelf ook eens gehad en het bleek de frequentie(blablanog iets) in mijn beeldscherm te zijn.

Dus mijn tip is als je dit probleem nog eens krijgt test eens even een ander scherm.

Always bet on Huub

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 13:47
Een dvi kabel proberen of heeft je tv dat niet?
Sluit je gelijk je poorten uit.

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

Pagina: 1