Stand Alone SSD of juist 2x SSD in Raid 0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb al gezocht op verschillende fora's en ik vind nergens een duidelijk antwoord. Dus eigenlijk mijn vraag:
Is een raid 0 opstelling met 2x een SSD (60GB) veel sneller als een stand alone SSD (120GB)? Of merk je het verschil nauwelijks bij dagelijks gebruik?

Misschien is het antwoord volmondig ja een raid 0 is veel sneller. Maar dan twijfel ik nog aan iets anders. Ik heb een Asus P5E-Deluxe. Dat is een X48 Chipset met 6x een Sata 300. Is het dan wel de moeite om SSD aan te schaffen aangezien de meeste SSD's Sata 600 zijn.

Ik weet nog niet wat voor type SSD ik wil gaan aanschaffen. Dat ga ik pas uitzoeken als ik weet wat ik nou het beste kan doen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat je met 1 SSD van Sata300 al prima uit de voeten zult kunnen en ruimschoots verschil gaat merken vergeleken met een HDD. Ik heb zelf dezelfde situatie (een Intel 310 80GB nu een paar maand in gebruik, sata300) en ik merk enorm veel verschil. Sata600 is dus zeker geen vereiste om een SSD te gaan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD is snel omdat hij 20MB/s 4K random reads kan doen, niet omdat hij 300MB/s+ doorvoersnelheden haalt. Met SATA/150 haal je dus de belangrijkste voordelen van een SSD die maken dat je een snelle ervaring hebt vergeleken met een hardeschijf die extreem traag met random reads is.

Dit verhaal heeft dus niets met hoge doorvoersnelheden te maken. SATA/300 versus SATA/600 levert maar een kleine winst op niet groot genoeg om merkbaar te zijn bij doorsnee gebruik.

RAID0 van twee kleine SSDs is in principe sneller maar niet veel sneller dan een grotere SSD. Een SSD is intern namelijk ook al RAID0.

Gewoon een Crucial M4 60GB kopen ben je klaar mee en is een snelle SSD. Als je persé 120GB wilt neem je dat, maar eigenlijk is dat in vrijwel alle gevallen niet nodig. Grote bestanden doen het veel beter op HDD dus het beste is een combinatie van SSD voor I/O performance en een HDD voor grote bestanden, die daar ook even snel en soms zelfs sneller mee is dan een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

[BBG aanschaf] SSD
Dat is de officiële plek voor vragen zoals jij hebt.

Raid 0 is alleen sneller in sequentiële snelheden.
De snelle responstijd en random read/writes worden niet versneld door een Raid0.

Een enkele SSD zou dus het beste zijn. De crucial m4 is de beste keuze. Ondanks sata-600 is deze ook zeer goed op sata-300.

Edit: te laat...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 06-09-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Toenk, CiPHER en Swordlord,

Kijk dat zijn nou antwoorden waar ik iets mee kan. In ieder geval heel erg bedankt daarvoor. Het wordt voor mij dus gewoon een enkele SSD.

Sorry als ik dit topic op de verkeerde plek staat. Maar ik denk dat ik de antwoorden inmiddels al heb.
Dus dan kan deze in principe gewoon weg.

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Swordlord schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:51:
[BBG aanschaf] SSD
Dat is de officiële plek voor vragen zoals jij hebt.

Raid 0 is alleen sneller in sequentiële snelheden.
De snelle responstijd en random read/writes worden niet versneld door een Raid0.
Raid 0 zorgt er wel degelijk voor lagere responstijden. De responstijden van sequentiële I/O's nemen af en bij een queue depth van meer dan een enkele I/O is raid ook sneller om random I/O. Juist daarom wordt raid gebruikt in serveromgevingen.

Nu zal het verschil tussen een Crucial m4 128GB en twee Crucial's m4 64GB in raid 0 in de praktijk gering zijn aangezien de 128GB al hogere schrijfsnelheden heeft vanwege het grotere aantal flashchips op deze ssd en omdat deze ssds dankzij native command queuing en een achtkanaals controller in hun eentje al veel winst kunnen halen op I/O met een queue depth > 1.

Een harde schijf kan maar één ding tegelijkertijd doen en daar zorgt command queuing er hooguit voor dat de koppen van de disk per I/O gemiddeld minder afstand moeten afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grootse probleem met ssd raid is dat je trim verliest.
dus uit eindelijk weet je gewoon dat je peformance gaat dippen over verloop van tijd.
neem gewoon 1 ssd, snel zat. je kan toch maar zo snel kopieren als je traagste schijf in je systeem dus waarom zou je raid willen dan.
en als je dan een keuze gaat maken een goede alround ssd is de crucial M4, heb geen dag spijt nog van mijn reeds aangeschafte 256gb M4.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Femme schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:04:
[...]
Raid 0 zorgt er wel degelijk voor lagere responstijden. De responstijden van sequentiële I/O's nemen af en bij een queue depth van meer dan een enkele I/O is raid ook sneller om random I/O. Juist daarom wordt raid gebruikt in serveromgevingen.
Ja je hebt gelijk, afhankelijk van SSD of HDD en welke situatie. Mijn uitgangspunt was Huis tuin keukengebruik van SSD.

Maar je geeft zelf aan, in serveromgevingen. Daar zit je met veel hogere queue depths te werken en veel meer I/O. Dus dan haal je profijt. Ongeacht HDD of SSD.

We gaan hier uit van huis tuin en keuken omgeving, daar ga je zo goed als niks merken van het voordeel van een Raid 0 SSD configuratie, want een SSD is al snel genoeg... Queue Depths komen meestal ook niet verder dan 3 en die kan een enkele SSD meer dan goed zelf verwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 06-09-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord, dat de queue depth niet verder dan 3 komt is maar een beperkte conclusie van het hele verhaal.

Het betreft hier de average queue depth, vaak gemeten in de traces van Anandtech. Dat is zeer realistisch voor desktopomgevingen, maar betekent niet dat je niets aan multiqueue random I/O performance hebt.

1) desktops leunen sterk op single queue random reads, die in CrystalDiskMark en AS SSD vrijwel altijd op 20MB/s gemeten worden. Dat is de 4K random read performance van één NAND kanaal. Dit is de meest belangrijke specificatie van een SSD en neemt niet toe bij meer kanalen of SSDs in RAID0; er kan geen parallelle I/O plaatsvinden. Single channel performance dus die 100% bottlenecked is door latency.

Echter, deze single queue random reads trekken de queue depth sterk naar beneden; andere I/O kan uit 32 I/O's of 8I/O's bestaan en dan kan een SSD met 10 kanalen deze parallel verwerken hetgeen wel degelijk tot snelheidswinst leid. Dit kun je in CDM zien waarbij de QD32 random reads ongeveer 8 tot 10 keer de performance van de normale QD=1 random reads is, dit komt omdat de meeste SSDs 8 tot 10 kanalen hebben. QD32 verzadigd deze, bij QD8 of QD10 komt het nog steeds voor dat de I/O's niet evenredig over de beschikbare kanalen verdeeld kunnen worden, dus is iets langzamer dan QD32. Echter van QD1 tot QD8 zie je bijna lineaire performancestijging wat dus significante winsten boekt.

2) je hebt geen hoge queue depth nodig om meerdere kanalen bij random writes te gebruiken. Zelfs bij qd=1 haal je al veel performance die je over meerdere kanalen kunt uitsmeren. Daarom is de random write qd=1 meestal hoger dan random read qd=1. Bij laatstgenoemde kan er geen buffering plaatsvinden, bij writes wel. Bij qd=3 random write zit je meestal al aan de max; maar bij een oneindig snelle interface zou zelfs dit niet nodig zijn.

3) I/O performance zoals bij SSDs komt uiteindelijk neer op latency. Een oneindig snelle SSD zal een 0msec latency voor alle I/O hebben. Als je winst boekt met het parallal verwerken van I/O zul je dus een deel van de I/O requests versnellen, en de single queue random reads niet. Het is dus een kwestie van een deel van de I/O versnellen wat een meetbaar maar bescheiden winst geeft op het totaalresultaat.

In vrijwel alle gevallen kun je stellen dat de meest langzame (maar moderne) SSD op een SATA/150 controller al de belangrijkste voordelen biedt van Solid State memory; de lage access times en snelle random reads van rond de 20MB/s (versus ~0,2MB/s bij HDDs dus tot 100x sneller). Verder heeft sequential read nog wel een bepaalde invloed. Als je met 500MB/s kunt lezen ga je dat mogelijk nog merken t.o.v. 100MB/s maar dat effect is al veel kleiner dan het eerste. Voor de rest moet je geen hoge write latencies hebben, maar dat is het dan ook; veel merk je niet tussen een langzame SSD op SATA/150 en de snelste SSD op PCI-express 2.0 met 2GB/s reads en 100.000+ IOps. Voor desktops althans.

Maar dat betekent dus niet dat RAID0 onzin is of alleen voor servers handig is, en al helemaal niet dat het alleen sequential I/O versnelt dat laatste is helaas een ernstig misverstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een Crucial M4 128 GB besteld. Hij is in de aanbieding bij informatique en ik lees een hoop goede verhalen over deze SSD. Ik ga hem morgen ophalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima SSD! Veel plezier ermee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven uitgelegd is een ssd snel zat voor je os ,maar een ssd raid array kan zeker een toevoeging geven aan een systeem . Vindt een mooi scenario bv een Crucial M4 128 GB voor je os en twee in raid 0 voor snelle storage . Die twee in raid 0 geeft je de mogelijkheid je game snel op te starten en andere progs . Kleine writes komen haast niet voor op een non system disk , dus je raid degradatie zonder trim zal minder zijn als met je os disk :)

Als ik online game kan ik zien wie er raid ssd draait of enkele ssd of hd aan de laadtijden , alleen een ramdisk verpletterd een ssd array met laden:O
Pagina: 1