X48-DS4 moederbord kapot (+ de rest ook een beetje)

Pagina: 1
Acties:

• uberdraakje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-01 14:15
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.

Op het moment ben ik in het bezit van een pc die ik zo'n 2 a 3 jaar geleden zelf in elkaar heb gezet. De belangrijkste onderdelen zijn:

MOBO: X48-DS4 (rev 1.3)
GPU: (AMD/ATI) Sapphire HD 4870 512MB
PSU: Be Quiet Dark Power Pro 650W
CPU: Intel Q9550
RAM: 2x2GB OCZ DDR 2 geheugen (verdere)
HDD: Crucial M4 64GB (boot) + 2x640GB Samsung Spinpoint F1

Onlangs begon mijn videokaart kuren te vertonen. Kuren als in: op compleet willekeurige momenten ging de ventilator op 100% draaien. Dat duurde dan hooguit een minuutje en dan hield het weer op. Hooguit een paar keer per week gebeurde dit. Afgelopen week wilde mijn pc echter helemaal niet meer opstarten. De ventilatoren gingen wel draaien, maar het beeld bleef zwart. Op mijn videokaart brandden overigens wel leuk 3 rode lampjes (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=284360). Mijn eerste gedachte was dus dat mijn videokaart het had begeven. Echter, de schakelaar aan en uit zetten verhielp soms het probleem (of gewoon een tijdje wachten en dan nog een keer proberen). Zodra ie opgestart was werkte alles naar behoren (geen problemen in games o.i.d.).

Afgelopen weekend had ik een beetje tijd om verder uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is. Met behulp van de pc van mijn broertje kon ik wat onderdelen gaan verwisselen om het probleem te lokaliseren. Ik heb de videokaarten verwisseld, de voedingen verwisseld maar in geen van beide systemen het probleem kunnen reproduceren. Het gebeurde alleen in mijn pc, met mijn voeding en videokaart. Ik heb ook nog even mijn SSD losgekoppeld, maar dat verhielp het ook niet.

Uiteindelijk alles weer teruggeplaatst in beide systemen, maar toen bleek mijn pc helemaal niet meer op te starten. Ik snel nog even de voeding getest in de pc van mijn broertje, maar daarin deed ie ook niks meer. Het is mij een compleet raadsel hoe dit is gekomen. Echter, tegelijkertijd zie ik opeens in mijn kast een klein los condensatortje liggen. Na wat rondgekeken te hebben op internet heb ik kunnen achterhalen waar die vandaan kwam: 't moederbord. Of dit vanaf het begin al los zat of dat ik met al dat verwissel er een keer tegen aangestoten ben, weet ik niet. Feit is dat m'n moederbord dus een beetje stuk is nu (en waarschijnlijk mijn voeding ook en over mijn videokaart ben ik ook nog niet zeker).

Om een lang verhaal nog enigszins kort te houden: wat nu te doen? Ik neem aan dat zo'n moederbord niet meer gemaakt kan worden? Garantie zit er ook niet meer in. Misschien met een beetje moeite kan ik nog wel een gelijkwaardige vervanging vinden (zonder dat ik een andere processor en/of werkgeheugen moet kopen). Daarnaast zou ik toch nog even bij een winkel mijn voeding en videokaart willen na laten kijken, enig idee of men dat zou doen? De internetshop waar ik 'm heb besteld (althans, waar het merendeel van de onderdelen vandaan komen) is totaal niet in de buurt en mailen/rma-en/opsturen/ofwatdanook duurt een beetje lang. Wil het liefst morgen of overmorgen even ergens bij een winkel langs gaan.

Hopelijk kunnen jullie deze wat klunzige tweaker (ik kan mezelf eigenlijk geen tweaker meer noemen natuurlijk he :P) van wat advies voorzien.

Alvast bedankt!

P.S. Sorry voor het lange verhaal...

Verwijderd

Hoe goed ben je met een soldeerbout? Je zou kunnen proberen de condensator te vervangen. Weet je 100% zeker dat je geen garantie meer hebt?

• uberdraakje
Ik ben niet al te ervaren met een soldeerbout, maar misschien dat ik nog iemand weet die dat wel is. Vanavond zal ik even op zoek gaan naar de bonnetjes e.d. Maar al zou er nog garantie op zitten, dit is min of meer mijn eigen stomme schuld (kan me moeilijk voorstellen dat zo'n condensator vanzelf los gaat). Maar mocht het repareren mijzelf niet lukken, zou het dan wel mogelijk zijn om 'm een weg te brengen en 'm te laten maken bij een computershop?

[ Voor 18% gewijzigd door uberdraakje op 06-09-2011 09:51 ]

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

uberdraakje schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:45:
Ik ben niet al te ervaren met een soldeerbout, maar misschien dat ik nog iemand weet die dat wel is. Vanavond zal ik even op zoek gaan naar de bonnetjes e.d. Maar al zou er nog garantie op zitten, dit is min of meer mijn eigen stomme schuld (kan me moeilijk voorstellen dat zo'n condensator vanzelf los gaat). Maar mocht het repareren mijzelf niet lukken, zou het dan wel mogelijk zijn om 'm een weg te brengen en 'm te laten maken bij een computershop?
Condensator kan slechte productie zijn. Ik heb een keer een Gigabyte moederbord nieuw uit de doos gehaalt en lagen er keurig 3 losse condensatortjes in de doos. Moederbord deed het prima, maar gaf geen geluid.
In jou geval zullen ze het vast op gebruikersschade gooien aangezien je het bord al 3 jaar hebt. Dus solderen is je beste optie. Moeilijk is het niet. Btje geduld is noodzakelijk.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
Wat JW al zegt: garantie zal wrs niet lukken.
Als de condensator nog pootjes heeft kan deze er weer terug in, anders een nieuwe bestellen (versturen zal meer kosten dan de condensator)
Ik neem aan dat het een elco betreft: die heeft wel een + en een -, dus je zult moeten uitzoeken hoe hij gezeten heeft.
heb je evt foto's?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Tens schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:36:
Als de condensator nog pootjes heeft kan deze er weer terug in, anders een nieuwe bestellen (versturen zal meer kosten dan de condensator)
Ik neem aan dat het een elco betreft: die heeft wel een + en een -, dus je zult moeten uitzoeken hoe hij gezeten heeft.
heb je evt foto's?
Dat is eigenlijk altijd gemakkelijk te zien. elco's zijn vaak voorzien van een stukje kleur bovenop. Deze wijzen allemaal naar dezelfde kant op het bordje.

• uberdraakje
Bedankt voor jullie reactie.

De condensator heeft helaas niet beide pootjes meer, dus dat wordt een nieuwe bestellen. Het is wel echt een heel klein dingetje, eens even kijken of ik kan lezen wat er op staat. En via google heb ik al een afbeelding gevonden waarop ik kan zien hoe (en vooral waar) die heeft gezeten:

http://imageshack.us/photo/my-images/94/mobont.jpg/

Waar kan ik zoiets overigens bestellen, bij GigaByte zelf of gewoon bij iedere willekeurige electronica shop?

[ Voor 13% gewijzigd door uberdraakje op 06-09-2011 11:53 ]

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

uberdraakje schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:50:
Bedankt voor jullie reactie.

De condensator heeft helaas niet beide pootjes meer, dus dat wordt een nieuwe bestellen. Het is wel echt een heel klein dingetje, eens even kijken of ik kan lezen wat er op staat. En via google heb ik al een afbeelding gevonden waarop ik kan zien hoe (en vooral waar) die heeft gezeten:

http://imageshack.us/photo/my-images/94/mobont.jpg/

Waar kan ik zoiets overigens bestellen, bij GigaByte zelf of gewoon bij iedere willekeurige electronica shop?
Gewoon een elektronica shop.

• Tens
Deze wijzen allemaal naar dezelfde kant op het bordje.
Beetje gevaarlijke bewering, het is niet 100% waar, ligt aan het ontwerp van de pcb natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tens
Na het bekijken van het plaatje:
Ik denk niet dat die condensator het probleem is, op die plek zit meestal een geluid- of een netwerkchip, en ik geloof niet dat het weghalen van een Capaciteit daar je hele mobo naar je grootje helpt.
Het kan natuurlijk, bv als er tijdens/door het afbreken kortsluiting is ontstaan.

• uberdraakje
Maar het missen van die condensator kan zeker niet goed zijn, dus dat is zowieso de eerste stap in de reparatie. Maar inderdaad, kortsluiting zou heel goed kunnen. Maar dan is ie echt goed stuk en moet ik wel op zoek naar een nieuw (vergelijkbaar) moederbord (voor zover die nog leverbaar zijn). Overigens heb ik mijn voeding dus ook nog niet aan de praat gekregen (ook niet in de pc van m'n broertje). Zou die hierdoor ook beschadigd kunnen zijn of is dat niet mogelijk?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:17
Tens schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:36:
Afgezien van dat. Je hebt een recht meer op garantie:

1. de garantieperiode is voorbij
2. De TS heeft het zelf gesloopt. punt 1 wordt hierdoor irrelevant.

Daar hoeft een winkelier/fabrikant net voor op te draaien.

Dat het mobo defect is, betekent niet dat de rest van de componenten ook defect zijn geraakt. Je kan zoals je zelf al hebt gedaan, componenten in een ander systeem testen en zaken uitsluiten.
Pagina: 1