Trage read performance Samba

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 16:33
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik Debian opnieuw geinstalleerd op m'n Atom machine. Hiervoor had ik Ubuntu Server. Net als op Ubuntu Server heb ik een Samba server geinstalleerd op m'n Debian install.

De hardware is vrij low-end, een Intel D510MO moederbord met een Atom D510, 2 gig DDR2-667 RAM en een 2 TB hardeschijf en een 1 TB hardeschijf (beide Samsung). Geen X Server/DM geinstalleerd of wat dan ook, alles gaat via ssh.

Normaal (in beide Ubuntu Server/Debian) had ik ~40 MB/s read en ~30 MB/s write, dit op een Windows 7 Ultimate client.

Nu heb ik m'n smb.conf een beetje getweaked en m'n read/write speed onwijs omhoog gebracht, naar 90-110 MB/s read en 100-120 MB/s write. Erg lekker, dat voor een Atom.. Alleen het probleem is dat om een of andere reden m'n read "spontaan" terug gaat naar 5-15 MB/s.

Zoals vanmiddag, de read speed was gewoon 90-110 MB/s. M'n PC uit gedaan, 4 uur later opnieuw opgestart, en nu weer 5-15 MB/s. De samba daemon is dus niet mee gekloot of wat dan ook. Write is nog steeds 100-120 MB/s. Het proces neemt bij read 10% cpu, bij write 95%. Het zou toch goed moeten zijn..

Dit is mijn smb.conf (wat usernames veranderd):
[global]
; General server settings
netbios name = mijn-server
server string = Mijn Samba Share
workgroup = WORKGROUP
announce version = 5.0
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=81920 SO_SNDBUF=81920

passdb backend = tdbsam
security = user
null passwords = true
username map = /etc/samba/smbusers
name resolve order = hosts wins bcast
smb ports = 139 ; Dit zodat Windows 7 ze automatisch remount.

wins support = yes

syslog = 1
syslog only = yes

[share]
path = /home/mijnshare
browseable = yes
read only = no
guest ok = no
create mask = 0644
directory mask = 0755
valid users = mijnsmbuser
Hopelijk kan iemand hiermee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 12:27
Wat voor versie van Samba draai je? Als je 'een tijdje geleden' Debian hebt geïnstalleerd dan is dat nog Lenny en die heeft niet bepaald een versie aan boord die fatsoenlijk overweg kan met de nieuwere Windowsen.

Overweeg een Samba uit de backports. http://packages.debian.org/source/squeeze-backports/samba

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar... Sterker nog, ik ben al jaloers op de performance die je sowieso haalt... Die 5 tot 15 MB/s is bij mij ongeveer de standaard...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
Bedankt voor jullie posts. Ik heb tijdelijk de SO_SNDBUF terug gezet naar 49152. Ik heb nu nog steeds hetzelfde probleem (soms snel, soms "langzaam"), maar de kloof is nu veel minder groot. Ik heb nu soms 50-70 MB/s en soms 80-90 MB/s. De issue is er dus nog, maar hij is zo iig degelijk te gebruiken.

Deze versie draai ik:

code:
1
2
# /usr/sbin/smbd -V
Version 3.5.6

Ik heb wel Squeeze, niet Lenny (ik had gewacht totdat Squeeze uit was, zou een beetje nutteloos zijn om daarna weer te moeten upgraden..).

Ik zie dat Samba uit de backports nieuwer is, upgraden of is dit alleen voor lenny?

En deepbass, ik had eerst ook 5-15 MB/s standaard (op m'n Ubuntu Server), maar een goede smb.conf is blijkbaar het halve werk (vooral configuraties die optimized zijn voor Windows, dat kun je vaak ook wel "emuleren" onder Linux, om het zo maar even te zeggen, dus dan heb je op beide platformen goeie performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 12:27
AJayFasho schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:02:
Ik zie dat Samba uit de backports nieuwer is, upgraden of is dit alleen voor lenny?
squeeze-backports zijn backports voor squeeze. Het valt te proberen, nietwaar?
How-to: http://backports-master.debian.org/Instructions/

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
Bedankt voor je antwoord. Sorry voor m'n late reply, had eerst wat hogere prioriteits problemen met m'n PC.

Vandaag die backport geprobeerd, voor nu draait het heerlijk (al 8 uur). Volgens mij issue resolved, bedankt voor jullie antwoorden!
Pagina: 1