Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na wat searchen hier op GoT vond ik alleen topics ouder dan een jaar terug, vandaar dat ik hier ff een nieuwe maak.

Ik zoek een betaalbare A4 fotoprinter. Ik druk eigenlijk zelden af, maar wil dit toch meer gaan doen, ook als extra service bij mijn fotografie. Dan kan ik deze prints natuurlijk doorrekenen, maar in de eerste plaats is het voorlopig dus maar grotendeels voor mezelf.

Kan er iemand me hier advies geven. Ik werk zelf in Colruyt, de belgische tegenhanger van Albert Hein, en daar heb ik vandaag een HP zien staan voor 59 euro, maar aangezien ik werknemer ben gaat daar nog 25% vanaf. Alsook van de cartridges. Ik heb het type nr niet onthouden, maar ik zag wel dat het een AIO is, wat hem waarschijnlijk nog iets duurder maakt dan een dedicated printer.

Zijn er hier mensen die thuis een fotoprinter hebben staan, zoja, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wil je prints mee geven aan klanten, dan vind ik persoonlijk dat je geen dye inkt mee kan geven wat uit normale printers komt. Dat soort inkt is gevoelig voor UV licht en gaat verkleuren na verloop van tijd. Als mensen het in een lijst zouden stoppen, dan zien zij na enkele jaren de foto slechter worden en dat is not-done wat mij betreft.

Als je foto's verkoopt/commercieel gebruikt, dan zit je vast aan chemisch printen of met pigment inkt. Dat eerste is wat je in het fotolab ziet en is voor een consument/eenmanszaak geen optie, het tweede wel.
Pigment inkt heeft meteen als voordeel dat het veel mooier print en ook mooi blijft als je je printje onder water houdt (cq nat wordt door knoeien/morsen etc)

Ikzelf gebruik(te) een Epson R3800 printer, die tot en met A2 kan printen, maar ook meteen 1300 euro kost. Het hoeft daarentegen niet zo duur.
De canon pixma 9000 serie:
pricewatch: Canon Pixma Pro9500 Mark II
Is tweedehands al best betaalbaarder vermoed ik. En die printer staat bekend om zijn goede prints (zeker zw/w doet hij erg mooi kleurneutraal)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ik kan het je alleen maar lastiger maken: voor inkjet zou ik kiezen voor Canon, HP of Epson. Wil je maximaal A4 of toch iets groter? Wil je randloos of niet? Moet hij automatisch dubbelzijdig aankunnen? Wil je hem kunnen benaderen via het netwerk of evt. WiFi?

Ik gebruik altijd originele inkten, vanwege het minimale kleurverschil en vaak (niet altijd!) vlekt de clone inkt of ziet er brak uit.

Kies voor foto's een printer die meer dan 4 inkttanks heeft, het liefst apart ja. Hier op het werk hebben we printers met 12, maar dat is een andere prijsklasse...

Print altijd op fotopapier, scheelt inkt en de kwaliteit van een inkjetprint is enorm afhankelijk van het medium waar je op print.

UV bestendige inkten zijn fijn als je het doorverkoopt aan klanten, let wel op dat de gamut kleiner is en dat dat gecompenseerd kan worden met extra kleuren in de printer (bijv. 6, 8 of 12).

Als laatste optie heb je dye sublimation printers, maar die zijn voor A4 redelijk aan de prijzige kant. Voor tekst etc. leent dat soort printers zich ook echt helemaal niet.

Als je weinig print, zou ik gewoon bij het lokale vaklab blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook al voor de Pixma pro 9500 gezien, is wel veel duurder dan wat ik oorspronkelijk wou aankopen, maar daar kan ik natuurlijk jaren mee verder.

Verder zou ik hem gewoon vast aan de pc gebruiken. Ik heb een zw laserprinter aan de NAS hangen die alleen voor tekst gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Nomad schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:44:
Wil je prints mee geven aan klanten, dan vind ik persoonlijk dat je geen dye inkt mee kan geven wat uit normale printers komt. Dat soort inkt is gevoelig voor UV licht en gaat verkleuren na verloop van tijd. Als mensen het in een lijst zouden stoppen, dan zien zij na enkele jaren de foto slechter worden en dat is not-done wat mij betreft.
Ik weet niet hoe het bij Canon en HP zit met de dye inks, maar het idee dat dye inks niet lang mee gaan op goed papier klopt echt niet.

Epson dye inkt op goed Epson papier gaat ook gewoon 100 jaar mee. Dat is net zo lang als een chemische print die je van een fotolab krijgt en ook net zo lang als veel pigment inkten.
Zie bv deze test van wilhelm-research:
http://www.wilhelm-research.com/epson/SP1400.html
Als je foto's verkoopt/commercieel gebruikt, dan zit je vast aan chemisch printen of met pigment inkt. Dat eerste is wat je in het fotolab ziet en is voor een consument/eenmanszaak geen optie, het tweede wel.
Pigment inkt heeft meteen als voordeel dat het veel mooier print en ook mooi blijft als je je printje onder water houdt (cq nat wordt door knoeien/morsen etc)
Epson premium glossy met Epson dye ink is ook hardstikke watervast. Dat kan je uren onder een stromende kraan leggen zonder dat er wat gebeurd.

In het verleden weet ik wel dat je dat bij HP prints niet moest doen, geen idee hoe het met de huidige HPs zit.

Wat dat betreft hoeft een goede print die lang mee gaat tegenwoordig echt niet duur te zijn.
Persoonlijk heb ik echter wel een probleem om de juiste kleuren te krijgen. Met veel moeite heb ik handmatig instellingen voor mijn Epson R200 gevonden waarmee ik goede prints kreeg.
Maar met een nieuwe set inkt cartridges was de boel ineens verziekt. (eerste keer dat me dit met Epson inkts is gebeurd overigens)

Zelfs kleurcalibratie doen is kostbaar (honderden euros), en steeds nieuwe profielen laten maken is ook aardig kostbaar.
Betaalbare oplossingen waarbij je bv een camera of flatbed scanner gebruikt geven bij mij geen acceptabel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
HP en Canon scoren qua vervaging door licht altijd best goed in CT Magazine, ook met de goedkopere modellen. Epson is daar ook prima in.

Mijn 10 jaar oude HP kon met de vroegere inkt (tot een jaar of wat geleden) beperkt onder de kraan met normaal papier, aangezien het papier kapot gaat door het water. De inkt liep niet uit. De huidige inkt van HP voor mijn printer (HP 970 Cxi) loopt denk ik meer uit, want met vegen met vochtige vingers zie ik het op het papier. Een achteruitgang voor mijn printer in elk geval.

Een flatbed scanner moet je nooit gebruiken als calibratie tool voor printers, de gamut is te klein met name in geel om er iets fatsoenlijks uit te halen. Wellicht heb je met de canned profiles voor de juiste papiersoort genoeg succes (voor elk papier/inkt combinatie heb je een nieuw profiel nodig).

Calibreren met goedkope meters is veel werk en motiveert niet om regelmatig te doen. Een spectrolino is wellicht wat te duur voor de gemiddelde gebruiker...

Die Pixma 9500 is inderdaad een fijne printer van wat ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Oke, dat dye inkt tegenwoordig wel zijn kleuren houdt is alleen maar goed en dat wist ik niet. Ook nooit in verdiept, maar het waren "vroeger" in ieder geval eigenschappen van pigment inkt waarom je dat koos.
Maar goed, als de kleuren goed blijven en icm het juiste papier de foto ook niet gaat vlekken als die nat wordt, dan zou ik nog eens goed rondkijken voordat je 500 euro stuk slaat op een printer als dat niet nodig is.

De pixma9500 heeft trouwens wel nog steeds het plus argument dat het met een stuk of 10 cardridges werkt en daardoor makkelijker kleuren kan produceren dan een printer die het moet mengen vanuit 4 of 6 cardridges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Voor mijn Epson kun je specifiek voor die printer en voor de verschillende papiersoorten profielen downloaden van Epson. (bij Epson Australië vreemd genoed)

Maar die zijn bij lange na niet nauwkeurig genoeg vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het eerst eens ga proberen met de printer die bij ons staat, zien wat ik daar uit krijg. Het handige is dat ik overal 25% op krijg, en ik dus zowel printer als papier als inkt goedkoper kan krijgen. Ik zal hem binnenkort kopen, en jullie hier uitgebreid op de hoogte stellen. Moest deze niet voldien kan ik deze nog altijd terug verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mjtdevries schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 14:09:
Voor mijn Epson kun je specifiek voor die printer en voor de verschillende papiersoorten profielen downloaden van Epson. (bij Epson Australië vreemd genoed)

Maar die zijn bij lange na niet nauwkeurig genoeg vind ik.
Ik heb altijd zelf profielen gemaakt met een dedicated apparaat ervoor. Je print dan 300 van die vakjes die hij dan weer inscant en op basis daarvoor maak je per papiersoort een ICC profiel.
Heeft bij mij veel geholpen en het is een stuk correcter dan wat je kan downloaden van papierfabrikanten qua profiel per printertype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ja, dat is zo'n kleurcalibratie met zo'n spectrometer van een paar honder euro waar ik het eerder over had.
(goedkoopste die ik daarvoor kan vinden is 270 euro)

Ik vind dat wel erg duur, maar zo langzamerhand zit ik het toch te overwegen...

P.S. welke gebruik jij? Kun je de goedkoopste spectromoeter gebruiken of zitten daar ook nog grote verschillen in?

[ Voor 19% gewijzigd door mjtdevries op 06-09-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik ga voor de Epson R1400: De prijs bij fotokonijnenberg is 359 euro, en de 6 cardridges kosten 14.95 per stuk, wat komt op net geen 90 euro voor een volledige refill. Samen met komt het alles neer op 449 euro, en daar kan ik dan toch even mee verder.

http://www.fotokonijnenbe...n-stylus-photo-r1400.html

Als ik hem bij Kamera Express bestel is de printer maar 307 euro, terwijl de cardridges daar wel duurder zijn.
Ik kan dus best de printer bij kamera express gaan halen, of laten opsturen, en de cardridges telkens bij konijnenberg bestellen.

Ben er dan alleen nog niet uit welk papier ik het beste neem? Glossy of mat?
Welk fotopapier zouden jullie bij fotokonijnenberg aanschaffen voor de R1400?

OF

De canon pixma iX6550

http://www.printershop.be...artridges-fotopapier.html

Dit lijkt me dan ook weer een enorm goede deal.

Dus de hamvraag: De epson P1400 of de canon pixma ix6550

Wat denken jullie?

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
mjtdevries schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:41:
Ja, dat is zo'n kleurcalibratie met zo'n spectrometer van een paar honder euro waar ik het eerder over had.

P.S. welke gebruik jij? Kun je de goedkoopste spectromoeter gebruiken of zitten daar ook nog grote verschillen in?
270 euro is een spotprijs voor een spectraalmeter... Welke is dat en waar?

Ik heb zelf een ouwe EyeOne van GretagMacbeth, tegenwoordig X-Rite. Als ik de evolutie van dat apparaat bekijk, is er de afgelopen 10 jaar niks veranderd behalve het merkje erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mjtdevries schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:41:

Ik gebruik de color confidence profiler:
https://shop.colourconfid...olour-confidence-profiler

Maar hij is niet van mij, ik leen hem slechts wanneer ik hem nodig heb. Krijg er wel echt goede resultaten mee, die profielen zijn niet marginaal maar stukken beter dan wat je download van bijv. ilford of epson zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Die i1 heb ik ook, inclusief dat irritante schuifbordje. Ik ben niet rijk genoeg om de variant te kopen met de mechanische arm die het automagisch doet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
PageFault schreef op woensdag 07 september 2011 @ 09:15:
270 euro is een spotprijs voor een spectraalmeter... Welke is dat en waar?

Ik heb zelf een ouwe EyeOne van GretagMacbeth, tegenwoordig X-Rite. Als ik de evolutie van dat apparaat bekijk, is er de afgelopen 10 jaar niks veranderd behalve het merkje erop...
Ik was zelf ook verbaasd over de prijs. Dat was bij Konijn, maar kameraexpress heeft 'm zelfs voor 260 euro.
Het gaat dan over de Datacolor Spyder 3 SR.

Geen idee hoe nauwkeurig die is, maar ik zie hier een review: http://www.northlight-ima...ling/spyder3print_sr.html waar in te zien is dat je met 225 kleur patches kunt meten, maar ook richting de 1000. Dat klinkt op zich wel goed.
Maar ik heb de review nog niet helemaal gelezen en ik heb nog niet gezien hoe nauwkeurig ze het resultaat vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ziet er niet verkeerd uit. Helaas niet heel veel details over nauwkeurigheid etc. wat ik zo snel kon zien.

Wat betreft hoeveelheid patches: let op dat als je een profiel uiteindelijk creeert en opslaat, dat je geen profiel hebt van 3 MB die je bij elke foto embed in de file!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 17:53:
Ik denk dat ik ga voor de Epson R1400: De prijs bij fotokonijnenberg is 359 euro, en de 6 cardridges kosten 14.95 per stuk, wat komt op net geen 90 euro voor een volledige refill. Samen met komt het alles neer op 449 euro, en daar kan ik dan toch even mee verder.

http://www.fotokonijnenbe...n-stylus-photo-r1400.html

Als ik hem bij Kamera Express bestel is de printer maar 307 euro, terwijl de cardridges daar wel duurder zijn.
Ik kan dus best de printer bij kamera express gaan halen, of laten opsturen, en de cardridges telkens bij konijnenberg bestellen.

Ben er dan alleen nog niet uit welk papier ik het beste neem? Glossy of mat?
Welk fotopapier zouden jullie bij fotokonijnenberg aanschaffen voor de R1400?

OF

De canon pixma iX6550

http://www.printershop.be...artridges-fotopapier.html

Dit lijkt me dan ook weer een enorm goede deal.

Dus de hamvraag: De epson P1400 of de canon pixma ix6550

Wat denken jullie?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik heb helaas geen ervaring met beide printers. Staan er reviews online van die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van beide printers is wel wat te vinden.

De pros van de epson zijn de 6 cartridges, terwijl de samsung er maar 5 heeft.
De samsung heeft wel zwart, terwijl de epson zwart moet maken met de verschillende kleuren, hoewel dat goed lukt volgens de reviews.

Ik denk dat ze vrij goed aan elkaar gewaagd zijn, maar de canon is net iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Samsung? ;)

Maar eh, waar heb jij gelezen dat die Epson geen zwart cartridge heeft? Dat heeft ie wel degelijk hoor.
Zwart, cyaan, licht cyaan, magenta, licht magenta en geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjtdevries schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:53:
Samsung? ;)

Maar eh, waar heb jij gelezen dat die Epson geen zwart cartridge heeft? Dat heeft ie wel degelijk hoor.
Zwart, cyaan, licht cyaan, magenta, licht magenta en geel.
Oeps, my mistake, 't is een lange dag geweest. Hmm, voor wat zou jij dan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik zat net die Canon wat beter te bekijken.

Ik dacht dat je je wellicht vergist had dat die geen zwarte cartridge heeft. Maar tot mijn verrassing heeft die er zelfs twee. Eentje voor fotos en eentje voor tekst blijkbaar. Vreemd genoeg is de cartridge voor foto zwart groter...(ik zou juist andersom verwachten)

Het is mij niet duidelijk waarom ze dat gedaan hebben. Wellicht dat daarmee tekst op goedkoop papier er beter uit ziet. Hoewel ik dat in de spaarzame reviews die ik heb gevonden nog niet terug zie. Of wellicht is die catridge voor tekst heel goedkoop of zo.

In het verleden heb ik wel eens een Canon multifunctional gehad en die was voor zwarte tekst op goedkoop papier wel beter dan Epson wat betreft kwaliteit van de letter. Het nadeel was dat de inkt veel langer nodig had dan de Epson om te drogen waardoor je wel eens vegen kreeg.

Maar je wilt vooral fotos printen, en die Canon heeft maar drie kleuren. (of 4 als je zwart meerekent)
De Epson heeft er 2 meer en in het algemeen kun je dat in de kwaliteit van de prints terug zien.
Ik zou daarom voor de Epson gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De epson is natuurlijk ook wel duuurder, en voor tekst heb ik een samsung z/w laser printer.

Ik zou toch een printje per week maken vermoed ik, en dan alleen foto's!

Ik ga hem kopen als ik terug ben van vakantie, eind oktober( dan heb ik ook mijn geld van de belastingen terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de Canon ga. Uiteindelijk ga ik niet zo vaak afdrukken, en als ik afdruk is het voor mijn persoonlijke portfolio, of voor modellen die de foto's graag fysiek hebben. De mensen die deze foto's zien zullen dus ook echt het verschil tussen de Canon en de Epson zien. Verder is de Canon 50euro goedkoper, en dan heb ik bij de canon ineens wat A4 fotopapier, een volledige refill en de kabel erbij ook. Zolang hij af en toe maar een A3+ kan uitspuwen!
Pagina: 1