• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:48
Beste mede-tweakers,

onlangs heb ik 2 Intel Xeon 3.2 processoren (SL7ZE) van iemand overgenomen. Nu wilde ik er vandaag eentje in mijn server (IBM eServer xSeries 345) bouwen, maar nadat ik deze ingebouwd had gaf deze geen beeld meer en het "light path diagnostic" printje gaf aan dat er een cpu probleem was.

Ook heb ik de server 2 weken geleden al naar de laatste bios versie geflashed en hierbij staat in de changelog dat de server ondersteuning heeft gekregen voor IA-32E processoren. Nu is de SL7ZE ook een 64 bit processor (dat is de reden dat ik hem gekocht heb) maar toch werkt hij niet 8)7.

Het rare is ook dat de processor helemaal niet warm wordt als ik hem een tijdje aan laat staan... Is de processor dan kapot, wordt hij niet ondersteund en krijgt hij daarom geen stroom of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt!

EDIT: uiteraard hetzelfde gedaan met de andere processor en deze heeft hetzelfde probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Pi0tr op 05-09-2011 21:03 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Weet je zeker dat je moederbord de CPU ondersteund? Vertel verder ook even welke Xeon 3.2GHz CPU het is. Daar zijn er volgens de pricewatch zes van: http://twk.rs/cK/dJ

[ Voor 53% gewijzigd door Beatboxx op 05-09-2011 21:47 ]

Verwijderd

Als beide processoren hetzelfde fenomeen laten zien is het óf zo dat beide processoren defect zijn óf dat er een ander probleem speelt. En, ik neig dan toch naar het laatste.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik denk eerder dat je mobo de cpu's niet ondersteunt, dat ie SL7ZE cpu's ondersteunt, wil niet automatisch zeggen dat ie ze dan allemaal ondersteunt.
Ik zou zeggen kijk even op de site van de fabrikant van je mobo en duik eens in de cpu supported list en kijk of ie er tussen staat.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Ook heb ik de server 2 weken geleden al naar de laatste bios versie geflashed en hierbij staat in de changelog dat de server ondersteuning heeft gekregen voor IA-32E processoren. Nu is de SL7ZE ook een 64 bit processor (dat is de reden dat ik hem gekocht heb) maar toch werkt hij niet
Nu ben ik effe vlucht aan het googlen gegaan (alsin niet heel grondig) en kom erachter dat de SL7ZE een Irwindale CPU is, met 64-bit.
Als ik zoek op support list voor de betreffende IBM server kan ik nergens iets vinden over 64-bit cpu support.
Daarnaast is IA-32 nog altijd 32-bit, en geen 64-bit.

Met socket 604 (eigenlijk meerdere Intel sockets) is het helaas niet zo van "hij past dus het werkt"...
Metname serverborden is het soms flink zoeken of een CPU nou wel of niet wil werken (specs en dergelijke van wat oudere servers, zoals veel 604's zijn moeilijk te vinden...ik loop meestal tegen dode links aan iig).

Daarnaast, zijn er blijkbaar meerdere IBM eServer xSeries 345 met iets verschillende specs (moet als het goed is nog een nummer bij achter).

EDIT
Wat ik kan vinden (na iets meer zoeken) zie ik alleen maar xSeries 345 met 400Mhz bus (100x4) of 533Mhz bus (133x4) processors. Model wat jij hebt is een 800Mhz (200x4) processor.
Dus ik vermoed dat je gewoon 2 processors hebt die niet worden gesupport, en mag je blij zijn als ze niet beschadigt zijn geraakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Nemesizz op 05-09-2011 23:52 ]

• Pi0tr
Allereerst bedankt voor de reacties!
Beatboxx schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:46:
Weet je zeker dat je moederbord de CPU ondersteund? Vertel verder ook even welke Xeon 3.2GHz CPU het is. Daar zijn er volgens de pricewatch zes van: http://twk.rs/cK/dJ
Dat is een beetje het probleem, ik kan op het mobo geen typenummer vinden. Alleen maar typenummers op chips maar daar heb ik weinig aan.
En zoals in de topicstart staat is het de Intel Xeon SL7ZE.
Nemesizz schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:43:
[...]

Nu ben ik effe vlucht aan het googlen gegaan (alsin niet heel grondig) en kom erachter dat de SL7ZE een Irwindale CPU is, met 64-bit.
Als ik zoek op support list voor de betreffende IBM server kan ik nergens iets vinden over 64-bit cpu support.
Daarnaast is IA-32 nog altijd 32-bit, en geen 64-bit.

Met socket 604 (eigenlijk meerdere Intel sockets) is het helaas niet zo van "hij past dus het werkt"...
Metname serverborden is het soms flink zoeken of een CPU nou wel of niet wil werken (specs en dergelijke van wat oudere servers, zoals veel 604's zijn moeilijk te vinden...ik loop meestal tegen dode links aan iig).

Daarnaast, zijn er blijkbaar meerdere IBM eServer xSeries 345 met iets verschillende specs (moet als het goed is nog een nummer bij achter).

EDIT
Wat ik kan vinden (na iets meer zoeken) zie ik alleen maar xSeries 345 met 400Mhz bus (100x4) of 533Mhz bus (133x4) processors. Model wat jij hebt is een 800Mhz (200x4) processor.
Dus ik vermoed dat je gewoon 2 processors hebt die niet worden gesupport, en mag je blij zijn als ze niet beschadigt zijn geraakt.
Zoals je hier kunt lezen (even naar beneden scrollen) zie je bij V1.20:"added support for IA-32E CPU's" en ia-32e is naar mijn weten 64 bit (correct me if i'm wrong). En omdat de Intel Xeon SL7ZE een van de eerste socket 604 processoren met 64 bits ondersteuning was, leek het mij logisch dat deze erop zou werken... Blijkbaar niet dus.

Ook staat er helaas geen typenummer op het mobo. Wel weet ik het typenummer van de server: IBM eserver xseries 345 8670 71X.

Nu ik ook weer even op google zocht, zag ik op de overviewpagina van de server staan ook bij processor dat deze Intel Xeon Processoren ondersteund t/m 3.2 GHz/533MHz frond-side bus.

Ik denk dat ik maar gewoon de oude processor erin ga zetten en deze verkopen en op zoek gaan naar een server waar een 64 bits cpu standaard in zit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Ja, IA32e is idd 64-bit, ik had me vergist met de IA32 (zonder e) :o .

Maar ik vrees toch dat een CPU met 800Mhz FSB niet ondersteund word.

Echter, ik zie nog niet of je al een CMOS reset hebt geprobeert, misschien dat ie nog de settings probeert te laden van de vorige CPU?

Weet ook niet of je voorheen ook al 2 CPU's gebruikte, maar sommige moederborden moet je dan een VRM module bijplaatsen om de CPU van power te voorzien (klein insteek kaartje).

En druk je de CPU in socket 1 of 2? (dat je niet perongeluk een enkele cpu in socket 2 stopt ofzo).

• Pi0tr
Ja, CMOS reset ook al gedaan zowel via het dipswitchje als via het batterijtje eruit trekken (vergeten te vermelden in de TS :o ).

Op dit moment gebruik ik nog maar 1 CPU om te testen of hij het doet (niet dus). Over die VRM had ik nog wel een vraagje: kan het zo zijn dat de verkeerde VRM erin zit waardoor hij niet het goede voltage oid krijgt?

En CPU zit in de zelfde socket als waar ik de oude CPU eruit haalde (socket 1 dus)

En over die 800 FSB, ik denk dat je gelijk hebt en ik gewoon op zoek moet naar een andere server :(

[ Voor 10% gewijzigd door Pi0tr op 06-09-2011 21:43 ]

Pagina: 1