Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CentOS 5.5 server: Vraag over utc / ntp / replay

Pagina: 1
Acties:

• thedude182
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-11-2023
Beste Tweakers

Ik heb een vraag en ik hoop dat er experts onder jullie zijn die hier op kunnen antwoorden.

Ik heb een virtual server met CentOS 5.5 op 64bit.
Ik heb gekozen om niet via IaaS vmware te syncen maar expliciet via NTP pools:

server 0.nl.pool.ntp.org iburst
server 1.nl.pool.ntp.org iburst
server 2.nl.pool.ntp.org iburst
server 3.nl.pool.ntp.org iburst

Nu is het zo dat ik vragen krijg van applicatiebouwers of ik ze kan verzekeren dat er geen replay plaatsvindt.
Dus dat hij nooit een miliseconde zal herhalen.

Theoretisch zit ik dus al fout want met UTP tijden heb je al een leap second elk half jaar (1juli - 31 dec) (atoomklok).

Hoe los ik dit op? In het ergste geval moet ik identificatie elk half jaar met een cronjob 2 seconden blokken.

Alvast bedankt voor de intenties,
Rik :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Op zich kan NTP kleine correcties met clock slew wel wegwerken. De software timer wordt dan iets versneld of vertraagd om correcties te doen. So far so good. Die leap seconds zijn dan ook geen probleem meer.

Nu komt je echte probleem: je gaat replay issues krijgen bij reboots. Normaalgesproken synchroniseer je de hardware clock met de software clock, reboot je het systeem en prak je de hardware clock weer in de software clock bij het opstarten van je server. Als er niet al teveel tijd tussen zit heb je dan geen tijdafwijking. Punt is dat je nu in een VM zit. Weet jij zeker dat als jij de hardware clock zet binnen een VM, dat diezelfde klok ook nog zo loopt als je VM gestopt en gestart is? AFAIK wordt dan gewoon de host-clock gepakt, maar ik heb niet genoeg ervaring met VMWare om daar uitsluitsel over te geven.

• thedude182
Hoi _JGC_ bedankt voor je reply!

NTP synchroniseert bij het afsluiten nog eenmaal met de systemtime en bij het opstartscherm van CentOS doet NTP synchroniseren nadat de firewall is geload. Dus dat betekent dat het de fout in kan gaan omdat de harddisks al eerder tijdens de boot gemount worden?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Misschien idee om dan bij shutdown de tijd in bestandje weg te schrijven en bij opstarten te vergelijken voordat je applicatie start.
Zit je alleen wat te doen bij crash oid, aangezien je dan shutdown tijd niet weet.

Maar hoe doet de applicatiebouwer dat normaal ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• thedude182
Hai DDX thanks for reply! :)

Ik heb de VMware best practices for TimeKeeping toegepast.

Om te zorgen dat de server niet crashed na idle time of reboot heb ik in /etc/ntp.conf dit erboven gezet:
tinker panic 0
En ik heb de periodic time synchronisation uitgezet met de volgende stappen. (VMware tools optie).
Commando: vmware-toolbox-cmd timesync disable

[ Voor 8% gewijzigd door thedude182 op 07-09-2011 19:28 ]