Jazzy schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:56:
[...]
Maar als we in een semantische discussie vervallen, misschien kun je mij dan in gewone-mensentaal uitleggen waarom ik soms moet betalen voor Open Source software, neem RHEL bijvoorbeeld. Is dat nu gratis of betaald?
Je betaalt niet zozeer voor de RHEL software op zich, je betaalt voor een subscription en de diensten die daarbij horen, zoals toegang tot de package repositories, updates en support vanuit RedHat. De software is nog steeds gratis te gebruiken onder de GPL. Oracle heeft bijvoorbeeld RHEL gepakt en uitgebreid tot Oracle Enterprise Linux. Dit mogen ze onder de GPL gewoon doen, zonder RedHat daarvoor te betalen.
@alt-92: je haalt twee zaken door elkaar: "vrij" (free-as-in-speech) is geen onderdeel van de Open Source Definition, maar van de GPL/FSF-filosofie.
"shall not require" betekent: "mag geen vereiste zijn". Betaling mag dus geen vereiste zijn voor het her-distribueren van de software. Oftewel: het moet mogelijk zijn de software gratis te verspreiden. Als iemand een BluRay wil maken met 10 Linux distributies, dan mag hij dat gratis doen, ook met "commerciele" distributies zoals RedHat. En ja, hij mag voor de BluRay geld vragen. Maar dat doet niets af aan het feit dat je altijd gratis aan Open Source software kan komen.
Samenvattend:
1. Volgens de OSD is het
verboden in een Open Source licentie gratis herverspreiding te verbieden. M.a.w. je moet gratis herverspreiding toestaan.
2. Volgens de OSD is het
verplicht de source code van Open Source software gratis (of zo goed als gratis) aan te bieden.
Uit 1 en 2 volgt dat het altijd mogelijk is Open Source software gratis te verkrijgen (vandaar mijn claim dat Open Source "per definitie" gratis is).
Uit 1 en 2 volgt NIET dat het verboden is geld te vragen voor Open Source software.
[
Voor 4% gewijzigd door
Herko_ter_Horst op 05-09-2011 21:24
]