1000 Mbps komt niet tot stand - max 100 Mbps

Pagina: 1
Acties:

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb thuis 3 computers aangesloten op een zo pas aangekochte switch (Zyxel GS-108B) met het idee om alle computers 1000 Mbps tot stand te laten brengen. De switch is unmanaged, heeft Nway auto-negotation en ondersteunt tot 1000 Mbps

Probleem is dat ik er maar niet in slaag om een gigabit verbinding tot stand te brengen met mijn desktop computer (win7 64-bit). Mijn 2 andere computers (2 dell portables) hebben daar blijkbaar geen probleem mee.

Wat heb ik reeds gedaan:
- meest recente drivers geïnstalleerd voor mijn Marvell yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
- de kabels die werken voor mijn 2 portables aangesloten om desktop computer, maar het blijft bij 100 Mbit
- Speed & Duplex speed op 1000 Mbps Full Duplex gezet ipv Auto-Negotation (OPM: de Dell portables hebben een optie Auto Detect en Auto-Negotiate 1000Mbps, mijn desktop computer heeft enkel auto-negotation en 1000 Mbps, 100 Mbps (full/half), 10 Mbps (full/half)). Computer probeert 3x een verbinding te maken maar geeft het daarna op
- EEPROM van onboard netwerk kaart geflasht met aangepaste ROM (REV 14)
- ten einde raad allerlei zaken zitten te disabelen/enabelen bij Flow Control, Ipv4 Checksum Offload, jumbo packet naar 9014, TCP Checksum Offload (Ipv4), UDP Checksum Offload (Ipv4),
- heel wat gezocht op internet maar ik vind momenteel geen antwoord op mijn probleem

De gebruikte kabel is : Cat 5E Patch cable volgens de 568.B2 norm

Iemand een idee hoe dit kan opgelost worden?
- Misschien is het gewoon de Marvell yukon NIC die problemen heeft?
- Misschien is het gewoon doordat de switch auto-negotation aan heeft en ik de switch niet kan forceren op 1000 Mbit?
- Misschien is er interferentie?
- Misschien moet gewoon een nieuwe NIC gekocht worden? Zo ja, welke raden jullie aan? Ik dacht eventueel aan de D-LINK DGE-528T maar als ik de FAQ er op nalees zou het kunnen dat ook 1000Mbit niet kan? (FAQ D-link: Why won’t my Gigabit connection get a link?

Alvast bedankt,
G.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoe lang is de betreffende kabel?

• Tens
  • Laatst online: 16:33
Heb dezelfde switch, hij geeft jammergenoeg zelf niet aan welke verbindingssnelheid hij per poort heeft
Kabels gewisseld, maar ook de poorten op de switch?

heb je als je de pc direct aan een laptop koppelt wel 1000?
(volgens mij kan dat met een gewone kabel tegenwoordig en heb je geen crosslink meer nodig)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Misschien heeft je NIC een Cat 6 kabel nodig ipv Cat5E?

Zou even geen logische reden vinden waarom, maar you never know :P

Xbox Live ID:Notna8310

• Genius2000
Heb mijn desktop pc rechtstreeks gekoppeld aan één van de dell portable computers die er wel in slagen om een gigabit verbinding op te zetten met de switch en RAAR MAAR WAAR, er komt wel degelijk een gigabit verbinding tot stand

MAAR
deze verbinding komt enkel en alleen maar tot stand als op de portable "Link Speed & Duplex" op Auto-negotiate 1000 Mbps zet. Als ik de setting op Auto detect zet, dan geraken we terug op 100 Mbps wat niet de bedoeling is uiteraard.

verder, de patch kabel is hooguit 1,5m lang. Ik heb helaas geen UTP Cat6 patch kabel thuis liggen anders had ik het wel geprobeerd.

Enig idee hoe we dit verder kunnen oplossen? Ik begin stillaan te denken dat ik ofwel de NIC ofwel de pas gekochte bridge ga moeten vervangen. Maar laten we eerst nog wat zoeken... dus alle suggesties zijn welkom :-)

• Tens
hm. cat5 zou moeten werken, hoewel even met een cat6 proberen kan geen kwaad natuurlijk.

De switch werkt, en de nic werkt.
Je zit dus met een nic die weigert met de switch te werken, of een switch die weigert met de nic te werken.

- had je het probleem al voordat je de driver vernieuwde?
- misschien 32 bit versie ipv 64 of andersom?
- kijk eens in apparaatbeheer geen vraagtekens of gele bordjes?
- wellicht ruzie met onboard nic?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• freng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09-2011
Het kan soms handig zijn eerst de specificaties grondig te checken vooraleer iets te kopen. :)

Zyxel GS-108B
■10Mbps: Full/Half duplex
■100Mbps: Full/Half duplex
■1000Mbps: Full duplex only Emission (enkel verzenden/upstream).

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:01
Het lijkt me erg sterk dat ze dat zo bedoelen. Volgens mij kan het technisch gezien niet eens.
Laat verder alle instellingen op autonegotiation / default staan. Dat zou gewoon moeten werken.

als je de desktop pc rechtstreeks aan n laptop aansluit. Krijg je dan wel 1000mb verbinding?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Genius2000
@Tens:
Tens schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:53:
Je zit dus met een nic die weigert met de switch te werken, of een switch die weigert met de nic te werken.
...
- had je het probleem al voordat je de driver vernieuwde?
==> ja
- misschien 32 bit versie ipv 64 of andersom?
==> ook onder windows XP gelijkaaardige problemen
- kijk eens in apparaatbeheer geen vraagtekens of gele bordjes?
==> geen rare zaken te bespeuren
- wellicht ruzie met onboard nic?
==> ik vrees van wel. Ik heb voor de populaire D-Link PCI kaart (DGE-528T) volgende gelezen: "
A common problem when connecting different gigabit devices is Auto-sensing between the two different ports. When connecting two Gigabit devices it is imperative that the port speed be set thesame on both sides. Some Managed Gigabit products have the abilityto have the port speed set at either 1000Mbps/Full duplex or Auto.Other Un-Managed products don't have the ability to modify the portspeed at all. If you are using an Unmanaged device, or a devicethat doesn't have the ability to set the port speed at1000Mbps/Full duplex, you may not be able to connect to a devicewhose port speed is set to 1000Mbps/Full duplex."
==> het lijkt er op dat de onboard marvell yukon 88E8056 iets gelijkaardig is.

@freng:
freng schreef op maandag 05 september 2011 @ 20:39:
Het kan soms handig zijn eerst de specificaties grondig te checken vooraleer iets te kopen. :)

Zyxel GS-108B
■10Mbps: Full/Half duplex
■100Mbps: Full/Half duplex
■1000Mbps: Full duplex only Emission (enkel verzenden/upstream).
==> 1000Mbps HALF duplex bestaat niet, dus dat kan hij niet. Geen enkel merk switch kan dat. Bij 100 en 10Mbps bestaat half EN full duplex. Deze spec staat er dus ter verduidelijking. Maw, 1000mbs up en down tegelijk, zonder snelheidsverlies. De full duplex mode maakt het mogelijk om data te verzenden en te ontvangen op hetzelfde moment en kan de maximale snelheid oplopen tot 2000Mbps per poort!

@FatalError:
FatalError schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:41:
als je de desktop pc rechtstreeks aan n laptop aansluit. Krijg je dan wel 1000mb verbinding?
==> ja, 1000mb onder volgende omstandigheden:
- portable (heeft Auto-Negotiate 1000Mbps AAN) en desktop computer heeft (Auto-Negotiate AAN)
- portable (heeft Auto-Negotiate 1000Mbps AAN) en desktop computer heeft (1000Mb AAN)
==> andere combinaties geven steeds 100 Mbps

• Tens
de enige optie die ik nog zie: onboard nic in het bios uitschakelen.
anders nic of switch wisselen.

• Genius2000
Tens schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:47:
de enige optie die ik nog zie: onboard nic in het bios uitschakelen.
anders nic of switch wisselen.
Ik vrees ook dat dit de enigste optie is. De switch ga ik behouden omdat de overige computers en NAS hier wel goed mee werken.

Wat denk je van de:
Intel Gigabit CT Desktop Adapter - network adapter (EXPI9301CT) ? Lijkt me een degelijke NIC rond de 30€ of zijn er goedkopere NICs die de problemen ook zullen oplossen?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:01
Ik vraag me trouwens af wat jij er in de praktijk er van merkt dat die pc niet wordt gedetecteerd op 1GBPS.
Is de overdrachtssnelheden tijdens kopiëren binnen je netwerk van/naar die PC minder dan 120 MBp/s

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 09:16
Heb je de kabel een keer vervangen door een andere (cat5e of cat6) kabel? Had een keer dat de connector niet goed zat en maar 100 Mbps gaf.

• Genius2000
Lumics schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:52:
Ik vraag me trouwens af wat jij er in de praktijk er van merkt dat die pc niet wordt gedetecteerd op 1GBPS.
Is de overdrachtssnelheden tijdens kopiëren binnen je netwerk van/naar die PC minder dan 120 MBp/s
Ik heb een paar testen gedaan (tussen desktop en portable):
bij 100 Mbit krijg ik +/- 11 Mb/s er door
bij 1000 Mbit geraak ik aan gemiddeld 43,5 Mb/s met soms peaken tot 70 Mb/s

bij mijn NAS (een pogoplug met custom archlinux firmware) is de throughput wat beperkter, maar stijgt het van 11 Mb/s naar 24 Mb/s, en dat lijkt me toch mooi meegenomen.

Heb een Intel NIC besteld (wordt morgen geleverd) en meteen ook een cat6 kabel van 5m omdat heel mijn huis reeds utp cat6 was bekabeld. De snelheid zal niet beter mee zijn maar zo is het in zekere zin consistent met de rest.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:01
Genius2000 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 12:42:
[...]

Ik heb een paar testen gedaan (tussen desktop en portable):
bij 100 Mbit krijg ik +/- 11 Mb/s er door
bij 1000 Mbit geraak ik aan gemiddeld 43,5 Mb/s met soms peaken tot 70 Mb/s

bij mijn NAS (een pogoplug met custom archlinux firmware) is de throughput wat beperkter, maar stijgt het van 11 Mb/s naar 24 Mb/s, en dat lijkt me toch mooi meegenomen.

Heb een Intel NIC besteld (wordt morgen geleverd) en meteen ook een cat6 kabel van 5m omdat heel mijn huis reeds utp cat6 was bekabeld. De snelheid zal niet beter mee zijn maar zo is het in zekere zin consistent met de rest.
Dat is een behoorlijk verschil idd. je 1000mbit waarden vind ik trouwens wel behoorlijk tegenvallen. Wellicht is er meer aan de hand. Ik haal zelf op een 1000mbit netwerkje gemiddeld Mb/s. En dat is met een simpel routertje en cat6 bekabeling.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

Realtec chippies trekken hogere snelheden niet. Intel nics overigens wel, en zijn ook een stuk minder belastend voor je processor. (uiteraard enkel van toepassing als je een atom server hebt staan).

-_-

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zet die jumbo packets eens uit.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

M2M schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:19:
Realtec chippies trekken hogere snelheden niet. Intel nics overigens wel, en zijn ook een stuk minder belastend voor je processor. (uiteraard enkel van toepassing als je een atom server hebt staan).
Met een simpele Realtek trek je ook gewoon een 1gbit verbinding voor 99% dicht..

Wat voor snelheden je op je (1gbit) netwerk haalt is zelden afhankelijk van de gebruikte NIC..de schrijfsnelheid van harde schijven is tegenwoordig vaker het probleem.

(ik trek hier regelmatig een backup van een server (1300GB) over het netwerk naar een PC (aan beide kanten een fatsoenlijke RAID array) en gedurende de transmissie komt het zelden onder de 99% netwerkbelasting.. aan de ene kant een Intel NIC en de andere kant een Realtek NIC. Switch is (oke, was) een ICIDU _O-

Komt nog eens bij dat Windows sowieso het meeste werk van een NIC door de CPU laat afhandelen. Omdat dat simpelweg sneller is.

@TS: ik denk dat er gewoon iets mis gaat met de autonegotiation inderdaad. Een andere NIC of switch zal vast de oplossing zijn. Al moet ik zeggen dat ik zou neigen naar een andere switch. Autonegotiation problemen zijn vandaag de dag zeldzaam en die MY chip is best wel een veelgebruikte chip. Ik heb die chip hier ook in twee PC's en die werkt vlekkeloos met de eerder genoemde ICIDU switch, een HP ProCurve en nu met een Levelone (allemaal gbit).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1