[ubb] Ondersteuning voor youtube-nocookie.com en https

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Tegenwoordig biedt YouTube verschillende opties aan voor het insluiten van een filmpje. Zo is het mogelijk om tegenwoordig een privacy versie in te sluiten (die gaan via youtube-nocookie.com) en via HTTPS.

Nu weet ik niet hoe de UBB parser omgaat met de HTTPS variant, maar met youtube-nocookie.com wordt er geen video ingesloten in het bericht, de output is verder hetzelfde alleen worden er dus géén cookies meegestuurd.

Zou er daarom ook een UBB-parser (denk ik...) kunnen komen voor youtube-nocookie.com? :) Het lijkt mij in ieder geval een kleine aanpassing op het forum.

Wellicht een idee om het als userpref in te stellen, dat er aan de hand daarvan word gekeken of 'gewoon' youtube.com voldoende is, of dat het toch youtube-nocookie.com moet worden? :) Video ID's e.d. komen verder gewoon uit dezelfde database en die zijn dan dus ook hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

Als userpref gaat denk ik niet lukken. Dan zou een bericht namelijk op basis van de userpref opnieuw geparsed moeten worden, wat het hele idee van caching een beetje overhoop haalt.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

crisp

Devver

Pixelated

Met ^^

Ik zou hooguit youtube-nocookie.com ook kunnen laten herkennen als youtube, maar de gegenereerde code zal vervolgens gewoon weer youtube.com gebruiken

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
crisp schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:20:
Met ^^

Ik zou hooguit youtube-nocookie.com ook kunnen laten herkennen als youtube, maar de gegenereerde code zal vervolgens gewoon weer youtube.com gebruiken
Dat van userpref was even een hersen spinsel van me. Gaat mij erom dat youtube-nocookie.com dus ook echt de video laat zien vanaf youtube-nocookie.com, want anders zou het geen nut hebben voor het insluiten natuurlijk (youtube-nocookie.com stuurt namelijk geen (tracking) cookies). Een check daarvoor is toch niet zó moeilijk?

En ja, ik weet dat devtijd schaars is, maar dan nog is dit (ook als het via youtube-nocookie weergegeven wordt) vrij simpel te implementeren lijkt me, enige is een copy-paste actie van wat er is en alleen het domein hoeft dan aangepast te worden. Lijkt me in dat zoiets niet veel tijd kost.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

CptChaos schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:46:
En ja, ik weet dat devtijd schaars is, maar dan nog is dit (ook als het via youtube-nocookie weergegeven wordt) vrij simpel te implementeren lijkt me, enige is een copy-paste actie van wat er is en alleen het domein hoeft dan aangepast te worden. Lijkt me in dat zoiets niet veel tijd kost.
Je bent niet heel erg thuis in de werking van forumsoftware blijkt wel. Ik zal proberen het wat uitgebreider uit te leggen. Hierbij baseer ik me even op vBulletin en Invision Power Board, want met React heb ik geen ervaring. Practisch zal het verschil nagenoeg nul zijn.

Op het gros van de forum software werk je met bbcode, een pseudo html. Op het moment dat jij je berichtje in bbcode submit, wordt dit eenmalig geconverteerd naar de html versie en naast je bbcode versie opgeslagen. Dit om te zorgen dat de software niet bij elke pageview die bbcode moet gaan parsen, wat desastreus zou zijn voor de performance van het forum. De software wil bij het opvragen van een bericht alleen maar doorgeefluik spelen. Je wil daar niet constant logica op uitvoeren.

"Even" een url veranderen gaat dus ook niet zomaar. Dat zou betekenen dat je voor dergelijke acties de complete post gaan parsen om te kijken of daar misschien toevallig een youtube link in staat. Als dat zo is moet je ook nog op basis van een pref gaan kijken of iemand die url veranderd wil zien, en dan gaan replacen in die post. Dat kost voor een enkele pageview niet al te veel tijd, maar gezien het volume hier op GoT loopt dat heel snel op. Dat is gewoon niet rendabel. Dat was de nocookie variant. Dan de HTTPS pref. Dan pref X voor site Y.. Uiteindelijk is dat niet houdbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MueR op 05-09-2011 17:16 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ah, https hoeft dan niet, bedacht ik me er ook ter plekke bij. Het gaat mij vooral om de youtube-nocookie.com.
Als dat geïmplementeerd word en dus ook als youtube-nocookie.com weergegeven wordt op het forum ben ik tevreden. En dan is het wel copy-paste tov wat er al is voor youtube.com zelf. :) Dat van die prefs bedacht ik me er spontaan bij, maar is dus niet echt noodzaak of zo. Wat ik dus bedoel is dat
code:
1
[video]http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=CcqIuP2E4pk&hd=1[/video]
vervolgens als video wordt weergegeven, via youtube-nocookie.com. :)

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CptChaos schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:25:
Ah, https hoeft dan niet, bedacht ik me er ook ter plekke bij. Het gaat mij vooral om de youtube-nocookie.com.
Als dat geïmplementeerd word en dus ook als youtube-nocookie.com weergegeven wordt op het forum ben ik tevreden. En dan is het wel copy-paste tov wat er al is voor youtube.com zelf. :) Dat van die prefs bedacht ik me er spontaan bij, maar is dus niet echt noodzaak of zo. Wat ik dus bedoel is dat
code:
1
[video]http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=CcqIuP2E4pk&hd=1[/video]
vervolgens als video wordt weergegeven, via youtube-nocookie.com. :)
Ja, en vervolgens post er iemand na jou een YouTube video gewoon via youtube.com, en bekijk jij die video weer en wordt je alsnog getracked. Dan zouden we eigenlijk youtube-nocookie als default moeten gaan nemen (totdat iedereen dat gaat doen en youtube het vervolgens weer de nek omdraait omdat dát nou ook weer niet de bedoeling was :P).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ghehehe, moet toegeven: daar had ik dan weer niet aan gedacht. Nou ja, dan is de door jou genoemde optie denk ik idd het beste, om youtube-nocookie.com als een soort alias te zien voor youtube.com. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
crisp schreef op maandag 05 september 2011 @ 20:29:
[...]
Dan zouden we eigenlijk youtube-nocookie als default moeten gaan nemen (totdat iedereen dat gaat doen en youtube het vervolgens weer de nek omdraait omdat dát nou ook weer niet de bedoeling was :P).
Zou dat? Ik vind dit een prima ontwikkeling eigenlijk. Het bespaart het nodige geneuzel met cookies en tracking, en daar houdt ik wel van. De oplossing als userpref is imo onzin, maar een default oplossing op het forum zie ik wel zitten eigenlijk.
'Eenvoudigweg' youtube.com filmpjes veranderen in -nocookie lijkt mij geen al te veeleisende oplossing - een leuk tijdverdrijf voor die 20% vrije devtijd @T.net (of was dat Google ;) )? Tenslotte parsen jullie ook de imagehack links en de titels van youtubes en eh..technet als ik het goed heb - dus is een peulenschilletje lijkt me?
Kortom.. ik ben vóór! :Y

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dit zou ook eventueel samen kunnen worden gehangen aan de pref op T.net zelf om de Social icons (+ bijbehorende tracking) uit te kunnen zetten. In dat geval zou youtube.com gereplaced kunnen worden naar: youtube-nocookie.com

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

AW_Bos schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:58:
Dit zou ook eventueel samen kunnen worden gehangen aan de pref op T.net zelf om de Social icons (+ bijbehorende tracking) uit te kunnen zetten. In dat geval zou youtube.com gereplaced kunnen worden naar: youtube-nocookie.com
MueR schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:17:
Als userpref gaat denk ik niet lukken. Dan zou een bericht namelijk op basis van de userpref opnieuw geparsed moeten worden, wat het hele idee van caching een beetje overhoop haalt.
Dat is lastig dus...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:51

soczol

Doet iets met energie

Ik zie niemand het nog noemen, maar ik krijg op *elke* request een (vrij lege) 404:

HTML:
1
2
3
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html><head><title>404 Not Found</title>
..

Getest met een aantal eigen URL's en de in dit topic genoemde URL's, vanaf verschillende browsers en hosts (zie ook isitup.org).

Dus werkt die website uberhaupt wel? :) Ja dus. Zie edit :P

edit:
Oh.. Lijkt er op dat het domein puur voor het embedden is. http://www.youtube-nocookie.com/v/CcqIuP2E4pk werkt prima. Al hadden ze dat wel iets duidelijker mogen vermelden. Nouja, never mind.

[ Voor 28% gewijzigd door soczol op 06-09-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Puur uit interesse: waarom is het lastig? Ben wel benieuwd hier naar nu.

Als dat om die caching gaat: staat de kant-en-klare HTML van de posting dan als (raw-)record in de database? Dan zou ik namelijk zeggen: laat die berichten voor wat het is en gebruik bij nieuwe postings vanaf $date de nieuwe, youtube-nocookie.com.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2011 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CptChaos schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 22:33:
[...]
Puur uit interesse: waarom is het lastig? Ben wel benieuwd hier naar nu.

Als dat om die caching gaat: staat de kant-en-klare HTML van de posting dan als (raw-)record in de database?
Ja
Dan zou ik namelijk zeggen: laat die berichten voor wat het is en gebruik bij nieuwe postings vanaf $date de nieuwe, youtube-nocookie.com.
Dat zou een optie zijn ja

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ohw, gok ik nog goed ook, lol! :+
Dat zou een optie zijn ja
Maar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

In de eerste plaats moest ik eerst zeker weten dat dit een officieel supported feature is, maar dat heb ik inmiddels gevonden: http://www.google.com/sup...ivacyEnhancedMode#privacy :)

In de tweede plaats moeten we kijken of we dit belangrijk genoeg vinden, en testen of het ook goed werkt :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn van het tweede puntje, ik hoop positief!
Pagina: 1