Netwerkkabel strippen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik ben bezig kabels te trekken in ons nieuwe huis. Er is op 1 plek een 5/8 flexibele buis geplaats ipv een 3/4 buis (gaat om een kleine 2 meter, misschien zelfs maar 1 meter).
Hier zit al wel een coax kabel in, maar ik krijg er dus met geen mogelijkheid een netwerkkabel bij (ook niet als ik ze tegelijk erdoor probeer te trekken).
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de buitenmantel van de netwerkkabel te strippen tot de plek waar de 5/8 buis stopt (kan eventeel nog tape eromheen doen)? of geeft dit teveel signaal verlies?

tips zijn welkom, want ik weet even niet hoe ik het op moet lossen en laat het nou net de plek zijn waar mijn tv etc komt te staan?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
De mantel zelf (mits deze geen metaalfolie of vlechtwerk bevat) heeft geen invloed op het signaal. Het zorgt er echter wel voor dat de aderparen op een bepaalde manier met elkaar getwist blijven, en _dat_ heeft wel invloed.

Als je de mantel kunt vervangen door tape is het geheel toch weer net zo breed?

Afhankelijk van je coax-kabel; maar coax en UTP zijn toch niet breder dan 15mm samen? Je moet de kabel er ook niet _bij_ trekken, maar de buis leeg maken en dan alle kabels die er doorheen moeten tegelijk trekken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
ik heb natuurlijk geprobeerd om ze tegelijk erdoor te trekken, maar dat past gewoon niet :( (terwijl zoals jij zegt het eigenlijk gevoelsmatig wel netaan zou moeten kunnen)
daarom mijn idee om de kabel te strippen en dan tape eromheen te doen...dat moet dan net dat beetje dunner worden dat het misschien wel gaat.
Het is ook niet echt mijn voorkeur, maar zoals ik al zei weet ik niet zo goed wat ik anders moet. Maar daarom wil ik dus eerst weten in hoeverre het invloed op het signaal kan hebben (mits ik er natuurlijk voor zorg dat het getwist blijft)?

[ Voor 7% gewijzigd door Coolsnarf op 05-09-2011 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bij moeite met trekken (2 kabels moet gewoon lukken)

Trek de kabels van beneden naar boven
beneden 1 trekken
boven 1 duwen

extra opties
- talkpoeder
- Dreft (wordt wel een beetje een bende en kan uitharden)
- zet een gewoon de stopzuiger op de leiding, mischien zit er wel veel gruis in

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Het is niet alleen 'getwist', het is ook met een specifiek aantal twists per meter getwist, en zelfs dat wisselt af en toe per meter.

Ik zou zeggen, doe het niet.

Hoe breed is de kop waarmee je beide kabels aan de trekveek maakt? Je kunt wel de mantel (en wat aderparen) opofferen om dat deel smaller te maken, als je coax lang genoeg is kan dat daarmee ook, vaak is de kop het breedste, en met 2x 7mm* Paul kabels heb je nog maar 2mm speling.

* Paul Geen idee welke coax je hebt :P UTP is uit mijn hoofd 7mm

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou het niet doen, omdat de mantel tijdens het trekken de aders beschermt. Ten eerste heb je het risico dat je de isolatie gaat beschadigen, en ten tweede dat je de twist gaat veranderen.

Wat je zou kunnen doen is talkpoeder, glijmiddel of dreft gebruiken om het wat gladder te maken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
ik heb de hirschmann koka kabel (weet even niet hoe dik die is, maar gok 7mm). de netwerkkabel is uit mijn hoofd 6mm, maar kan ook 7 zijn. Dit zou sowieso betekenen dat het moet passen (en daarom vind ik het ook zo raar dat het niet gaat!

ik zal nog eens de kruipruimte induiken en meten wat precies de diameter van de buis is (is een zwarte flexibele buis, voorzover ik weet 5/8, maar mischien dus toch kleiner?!?)

glijmiddel heb ik van 3M, die heeft me al eerder geholpen en is opzich goed spul, die zal ik ook gaan gebruiken!
Ik heb genoeg lengte (is allebei op rol), dus zal de tip van Paul maar even proberen door een stuk te strippen en die aan de trekveer te doen!

-edit- volgens internet is mn netwerkkabel 6mm en de koka 6,5 ?!?! dit maakt het nog vreemder eigenlijk want dan moet het echt wel gaan passen (zelfs als met mn ogen dicht geprobeerd had, had het in iedergeval een stukje moeten passen)

[ Voor 14% gewijzigd door Coolsnarf op 05-09-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Flex 5/8 is iets van 11/12mm binnendiameter. Maar als het maar een metertje is, zo het moeten gaan. Maarja, als die kabels te dik zin, heb je pech... je zou ipv een Cat5e kabel een 4 aderige utp kabel kunnen pakken. Die moet je dan aansluiten op pin 1,2,3 en 6. Dan heb je gewoon een 100mbit verbinding met een dunnere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of een dunnere coax natuurlijk. tv gaat toch digitaal neem ik aan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tsja, die KOKA kabel is ook nog eens lekker stug en dik, maar getal technisch zou het moeten passen.

Heb je niet een stukje buis over om te kijken hoeveel ruimte je nu exact hebt ? Daarnaast moet je dit soort dingen even met zijn 2-en doen; duwen/trekken. Maar dan moet je wel eerst het uiteinde door de buis krijgen :D

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 05-09-2011 18:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fish schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:29:
of een dunnere coax natuurlijk. tv gaat toch digitaal neem ik aan ?
Des te meer reden voor kwalitatieve KOKA799 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:39
Hoe heb je de kabels aan je trekveer gemaakt eigenlijk?

Als je de COAX en het UTP er zo om het oogje maakt dat je een dikke bobbel hebt, is het logisch dat het niet door de buis heen wil. Om het op te lossen kan je bijvoorbeeld de UTP aan de trekveer maken, en het COAX weer aan een stuk UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:50

painkill

Pain(k)(ill)

Heb je een trekveer gebruikt?

Want zeker in flexibele huis is het zelfs over een meter of 2 niet de doen zonder..

Desnoods trek je er een touwtje ofzo door waar je aan trekt.
Trouwens, foto's? :)

[ Voor 6% gewijzigd door painkill op 05-09-2011 18:44 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:32:
[...]

Des te meer reden voor kwalitatieve KOKA799 kabel.
Meh ik heb op meerdere plaatsen 2xcat5 en 5mm coax getrokken door een buisje. belief me, nergens geen centje pijn. analoog niet en digitaal al helemaal niet.

(ok, de zolder is analoog wat slechter, maar dat komt door drie extra cheap ass splitters op zolder :P digitaal nog geen centje pijn)

Wel een beetje relatieveren die koka 799 shit is niet heilig, en we hebben het zelfs over een kort stukje.
Als het niet past moet je voor een alternatief gaan. dus of van 1 Gbit naar 100mbit in een iets dunner kabeltje. of een ander coax waar je waarchijnlijk geen zak van merkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 05-09-2011 19:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
wat je wel kan proberen is om de cat kabel zo'n 30 cm te strippen en de coax zo'n 20.
dan heb je een iets minder dikke 'knobbel die lastig door bochten gaat.
(als je met geweld moet trekken achteraf wel een stukje extra van de cat afhalen)
En trekken EN duwen zoals eerder opgemerkt

edit: overbodig, was al eerder genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 05-09-2011 19:06 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat misschien het makkelijkst is, is om een trekveer door de pijp te drukken. Dan de netwerk kabel klein beetje strippen en het gestripte deel aan de trekveer binden.

trekken maar ;)

PS: als het niet lukt, dreft erin gooien en dan combo met trekveer, moet lukken lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zelf heb ik een Coax12 (7mm), 2x2,5mm2 platte speakerkabel (4x10mm) en een UTP (6mm) kabel getrokken door 3/4 PVC. Al met al, 2mm ruimte. Das 1mm minder dan jou project... ;)

Maare talkpoeder en nylon trekveer is jou spul.

- Kabel en trekveer in zijn geheel in vuilniszak.
- Halve buis talkpoeder erbij.
- Even schudden voor gebruik.
- Trekveer van verste eind erin.
- Kabel op kortste eind vanuit de zak in de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
thnx voor al het meedenken. Gisteravond het nog eens geprobeerd en het gaat hem echt niet worden. Het gaat om een cm of 70, maar toch loopt ie echt muurvast!
2 mensen trekken in de woonkamer en ik duwen vanuit de kruipruimte werkte zelfs niet. Ik vermoed dat er ergens een lastig bochtje zit waar het op stuk loopt.

heb nu even alleen de coax kabel erin zitten (die ik zelfs zonder trekveer erdoor krijg :( )

Idee is nu om de muur open maken en het buisje vervangen voor een 3/4 buis. in principe hoef ik maar 25cm weg te hakken....alleen hoop ik dat het dan nog een beetje fatsoenlijk te herstellen is (is pas opnieuw gestuct ;( ).

of misschien toch maar proberen op dat stuk een minder dikke coax kabel te plaatsen, dan kan ik dat even aankijken en mocht het niet goed werken altijd nog bovenstaande idee uitvoeren (als ik dat maar doe voordat ik de plinten vast gezet heb :+ )....@fish wat is dan een goede "dunne" coax kabel?

helaas heb ik geen foto's, want ik ga mn camera niet meenemen in de kruipruimte...tis al lastig genoeg daaronder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kijk naar een kabel met het Kabelkeurmerk ok stempel erop. Dat moet afdoende zijn, zeker voor zo een kort stukje ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb hier 15 meter bokkie-wokkietm kabel liggen achter de versterker naar de digitale ontvanger. Je moet pech hebben als het niet werkt. maar dat kun je zo van te voren testen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Coolsnarf schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:01:
thnx voor al het meedenken. Gisteravond het nog eens geprobeerd en het gaat hem echt niet worden. Het gaat om een cm of 70, maar toch loopt ie echt muurvast!
2 mensen trekken in de woonkamer en ik duwen vanuit de kruipruimte werkte zelfs niet. Ik vermoed dat er ergens een lastig bochtje zit waar het op stuk loopt.
...
Als beide kabels op rol zitten:

In geval van nood: Strip beide kabels op behoorlijke lengte (15 om 35 cm?) en probeer het dan nog eens. Ik trek met regelmaat kabels door muren etc. Soms gaat het in één keer goed. Af en toe doe ik het ook op deze manier.

Dit is de reden waarom ik flexibele buizen haat, vaak als je gaat trekken komt er ergens een knik OID in, dan ben je het haasje.

Wat ook wil helpen, trek hem van boven naar beneden (door de vloer heen). Desnoods knip je het stuk net onder de vloer af, dit kan je later wel weer terug zetten...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
@Toppe...dat heb ik allemaal dus ook al geprobeerd, maar werkte ook niet.

ik ga er nog eens over nadenken.....en kom er later wel even op terug hoe het gegaan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het maar zo'n kort stukje is volstaat wat Gamma-coax 5mm ook wel hoor. Zorg dan wel voor eentje met volledige (gevlochten) afscherming.

Voor wat betreft het trekken raad ik je aan om eerst alleen de coax aan het oog van de veer te bevestigen en dan na 20cm coax de UTP-kabel er omheen te tapen. Zo krijg je een steeds dikker wordende 'kluit'.

Veel succes :)

Hier ligt KOKA799 en 1 Belden Cat5e door 5/8' solid buis (20 meter). En dat is ook nog is met 3 bochten.
Pagina: 1