[Hybrid CrossfireX] 2nd gen Intel i7 koppelen aan extra GPU?

Pagina: 1
Acties:

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10-2025
De second generation Quad Core van Intel, de i7 (Sandy Bridge) heeft een GPU op de chip. Het lijkt me wel hip om die met behulp van CrossfireX te koppelen aan een extra (ATI) GPU. Kan dat überhaupt? Intel heeft wel ooit een CrossfireX MoBo uitgebracht, maar goed, Hybrid is weer een ander verhaal natuurlijk. Helemaal met de GPU die op de (bv) Intel Core i7 2600 zit.

Of zou ik dan moeten wachten op een MoBo waar de AM3 op zit, en een GPU koppelen aan AMD's Bulldozer? (Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel processor)

Ter informatie: Ik ben geen high end gamer, maar wil af en toe wel een spelletje spelen. En drie HD schermen aan mijn PC hangen. En met 3D CAD en Fotobewerking prutsen. Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig wat de mogelijkheden zijn ^_^.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Met AMD's APU's kan zoiets, dan heet het AMD Dualgraphics.
Met een Intel gaat het, zover ik weet, niet.

Ik wil er wel bij zeggen, dat dit alleen interessant is voor het low-end segment, een high/mid-end kaart zou namelijk eerder vertraag worden door de geïntrigeerd GPU dan versneld :p

Als je je nieuwsgierigheid wil voeden, en je wilt verdiepen op de materie raad ik je aan op de volgende termen te zoeken (met Google/in wikipedia).

AMD Dual Graphics
AMD APU
Asymmetric sli
Asymmetric crossfire

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:31
Dit gaat sowieso niet werken, je kunt geen Intel kaart en een AMD kaart samen laten werken, het zijn 2 totaal andere architecturen.
AMD zelf heeft wel Hybrid graphics, dit houd in dat een onboard GPU zoals die in een APU van AMD kan samenwerken met een externe videokaart van AMD.

• VladimirLudovic
Die Bulldozer wordt toch AMD's nieuwste APU? Als 'reactie' op de Sandy Bridge van Intel waarin deze ook een GPU op de processordie hebben verwerkt? In dat geval zou een Hybrid Crossfire Config dus wel weer okay zijn (ook wat betreft de kosten) in tegenstelling tot een Intel config.

Ik zou dan wel heel graag willen weten hoe een Intel config omgaat met zijn Integrated GPU (van de i7 dus) wanneer je een extra videokaart op het mobo inplugd. Negeert de pc dan de integrated GPU en gebruikt hij dan ALLEEN de videokaart?

Mijn huidige laptop werkt met die Hybrid interface (heeft dus idd ook een AMD CPU in zich) en dat werkt prima, ware het niet dat ik software draai die veel te zwaar is voor wat het beestje aankan. Ik zal de tips over mid- en high range computers in gedachten houden.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daarnaast is de performance van de intel IGP nog altijd waardeloos vergeleken bij een beetje videokaart, en zou daarom al niets toevoegen. Met llano is dat anders, die heeft een redelijk krachtige IGP en voegt ook niets toe.

Maar dat is dus allemaal hypothetisch want dit gaat nooit kunnen. :P

En nee, intel was eerder met IGP in de processor maar het grafische gedeelte is gewoon het enige waar intel veel slechter in is dan AMD. Zodra je een losse videokaart gebruikt zal de IGP inderdaad niet meer worden gebruikt (tenzij je meerdere schermen wilt aansturen, dan kan je ook de IGP-uitgangen gebruiken natuurlijk).

Llano is een ding als je geen losse videokaart wilt (bijvoorbeeld om ruimte te besparen in een klein HTPC-kastje) maar als je gewoon goede prestaties wilt is een losse videokaart nog steeds gewoon wat je moet hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door bwerg op 05-09-2011 20:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt kijken naar een Z68 bord icm de Virtu driver van Lucid. Maar in de praktijk heb je hier vrij weinig aan.

• VladimirLudovic
bwerg schreef op maandag 05 september 2011 @ 20:25:
Met llano is dat anders, die heeft een redelijk krachtige IGP en voegt ook niets toe.

Maar dat is dus allemaal hypothetisch want dit gaat nooit kunnen. :P
Waarom zou dit in de praktijk niets opleveren?

Opzich zou t dan toch een aardige optie zijn om wat grafische prestaties te krijgen door een Hybrid Graphics compatible moederbord te nemen en daarmee een AMD Fusion (Ilano bijv.) te combineren met een beetje betaalbaar ATI kaartje? Dat is ook handig ten opzichte van de 3 HD beeldschermen die ik wil aansluiten. Want dan kan ik dus inderdaad de IGP gebruiken als aansluiting en die van de videokaart?

Wat betreft een Intel / i7 config zou ik de IGP dus kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld mijn HD televisie om media mee af te spelen, en een discrete GPU om mijn twee werkschermen mee aan te sturen, right?

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
VladimirLudovic schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:20:
[...]

Waarom zou dit in de praktijk niets opleveren?
Omdat de IGP zo traag is ten opzichte van een losse kaart, dat hij het hele proces gaat vertragen.

Hier is een simpele vergelijking:
Wie gaat er het eerst een simpele rekensom kunnen oplossen, een volwassenen(simpel videokaartje), of een kleuter(IGP, als je een goede IGP hebt mach je did vervangen door een kind van 10 :+ ) met een volwassenen. Het enige dat de kleuter gaat toevoegen is lawaai en gezeur waardoor de volwassenen minder geconcentreerd kan verder werken.
Opzich zou t dan toch een aardige optie zijn om wat grafische prestaties te krijgen door een Hybrid Graphics compatible moederbord te nemen en daarmee een AMD Fusion (Ilano bijv.)
Elk FM1 moederbord kan dat, zoek eens in google op AMD Dual Graphics.
Pagina: 1