Toon posts:

[SSD] Bestaande partities alignen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorige week vrijdag ben ik de trotse eigenaar van een Toshiba Satellite P775-10J (pricewatch: Toshiba Satellite P775-10J). Door de webshop heb ik de systeemschijf laten vervangen door een SSD, namelijk de OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240 Gb (pricewatch: OCZ Vertex 3 MAX IOPS 2.5" SSD 240GB).

Nu is de Windows 7 systeempartitie niet aligned. Dit heeft onder meer tot gevolg dat de schijf ondermaats presteert (en de levensduur nadelig wordt beïnvloed):

http://www.flickr.com/photos/58366688@N08/6115236663/

Is het mogelijk om de partitionering in stand te houden en de systeempartitie toch te alignen? En moet ik alleen de systeempartitie alignen of ook de andere partities:

http://www.flickr.com/photos/58366688@N08/6115782608/

Het schijnt dat Paragon een programma heeft (http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment/) die partities kan alignen, maar heeft iemand hier goede ervaringen mee? Of kun je het eenvoudig zelf doen?

Verwijderd

Dat verandert niet dat je huidige beschreven data misaligned is. Dus je kunt wel achteraf je partitie goed alignen; de data die al reeds geschreven is zal op een misaligned blok beginnen.

In jouw geval zou ik de SSD naar HDD kopieren middels een Ubuntu livecd (dd), dan een secure erase uitvoeren (kan in Ubuntu) en daarna een nette partitie aanmaken en de data terugkopiëren.

Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar vereist wel dat je een lege HDD hebt van tenminste dezelfde grootte als je SSD en wat tijd. Een makkelijkere optie is een secure erase en Windows 7 schoon installeren. Een schone nette installatie is altijd aligned; dus er is iets gebeurd wat voor die misaligned partitie heeft gezorgd.

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die Paragon Alignment Tool heb ik zelf gebruikt i.c.m. OCZ 60GB Vertex 2 SSD onder windows XP, werkte prima :)

Verwijderd

Voor 4K sector HDDs zie ik geen probleem in byte-shiften, voor SSDs wel. Het beste is een secure erase en óf een verse installatie uitvoeren of handmatig een goede partitie maken en dan een ruwe backup van je data terugzetten. Voor beide methodes kan ik je instructie geven hoe je dat moet doen.

Als je liever een commerciëel programma gebruikt en het snelheidsverlies van bestaande data op de koop toeneemt kan dat ook natuurlijk maar raad ik om genoemde redenen af. Bovendien 30 dollar voor een byte-shift programma is nogal excessief.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 12:02:
Voor 4K sector HDDs zie ik geen probleem in byte-shiften, voor SSDs wel. Het beste is een secure erase en óf een verse installatie uitvoeren of handmatig een goede partitie maken en dan een ruwe backup van je data terugzetten. Voor beide methodes kan ik je instructie geven hoe je dat moet doen.

Als je liever een commerciëel programma gebruikt en het snelheidsverlies van bestaande data op de koop toeneemt kan dat ook natuurlijk maar raad ik om genoemde redenen af. Bovendien 30 dollar voor een byte-shift programma is nogal excessief.
Je hulp stel ik zeer op prijs! Het liefst laat ik de Windows 7 installatie zoals deze door Toshiba is geleverd, in stand. Daarnaast zie ik het eigenlijk niet zitten dat er 'trage data' op de SSD aanwezig is.

De systeem schijf (750 Gb, SATA) zoals deze origineel door Toshiba werd meegeleverd, heb ik uiteraard ongeschonden opgeborgen. Wat er nu dus moet gebeuren, is het secure erasen van de SSD. Maar dan? Hoe krijg ik de partities + data van de originele hdd op de schone ssd met correcte alignment?

Kan het programma van Paragon de aanwezige data op de SSD zo wijzigen dat deze wel 'aligned' wordt? Want in dat geval bespaar ik me de moeite en heb ik heel graag 20 euro voor dat programma over!

Verwijderd

Secure Erase wil zeggen dat de SSD helemaal leeg en schoon is, maar dus ook alle data verdwenen is.

Wil je dus het op de nette manier doen en toch exact dezelfde data behouden zoals door Toshiba is aangeleverd dan kun je met een Ubuntu Linux cd booten en daarin alle taken uitvoeren, helemaal gratis. Dit is de beste manier en veel netter dan Paragon kan, maar wel iets ingewikkelder.

Opzich kan ik je helemaal begeleiden hiermee, stap voor stap. Maar eerst even een punt: je huidige data staat dus op je Toshiba schijf? Die is 750GB, je SSD is veel kleiner. Dus de vraag is: heb je op je Toshiba schijf een partitie die op je SSD past? Want voor de methode die ik je kan uitleggen cq. mee begeleiden moet de partitie wel in zijn geheel op de SSD passen.

Dus stel:
- je hebt al je data op je Toshiba HDD van 750GB
- daarop heb je een partitie van 200GB met de data die je wilt behouden die je op de SSD wilt zetten

Dan kan ik je helpen. Heb je echter één grote 750GB partitie dan zul je de partitie eerst moeten verkleinen naar 240GB of minder zodat het op de SSD past, anders werkt mijn methode niet meer.

Geef even aan welke route je wilt bewandelen, en als je hier wel heil in ziet kun je vast Ubuntu livecd downloaden van ubuntu.com. Om de procedure uit te voeren heb je een systeem nodig waarbij zowel je Toshiba HDD als SSD tegelijk aangesloten kunnen worden, alsmede je een cd/dvd drive hebt om die LiveCD mee te booten. Dan heb je mogelijk nog een internetverbinding nodig (netwerkkabel) dan heb je alles om de procedure uit te voeren.

Oh nog een laatste ding: je hebt alle data op de Toshiba HDD, dat betekent dus dat je geen data hoeft te behouden die nu op de SSD staat? Je hebt dus geen belangrijke wijzingen aangebracht op de SSD die behouden moeten blijven?

Verwijderd

Topicstarter
@ CiPHER:

Bedankt voor je snelle reactie! Er is nog niets met de laptop gedaan, dus er kan wat mij betreft ook geen eigen data verloren gaan.

De originele systeem-hdd is door de webshop gecloond naar de ssd. De originele hdd heb ik hier in de kast liggen, maar bevat hoogstwaarschijnlijk drie partities (zie 2e snelkoppeling in startpost) welke in totaal 750 Gb zijn.

Niettemin wil ik de originele systeem-hdd van Toshiba niet wijzigen wegens mogelijke garantie-problemen. Ik stel dan ook voor om de orignele systeem hdd te klonen naar de 750 Gb 'data'-hdd, welke laatste vervolgens kan worden verkleind naar 240 Gb.

Akkoord?

Verwijderd

Dus je hebt op je Toshiba HDD een C: van ongeveer 200GB; dat is prima! Op de overige partities staat geen belangrijke data die je wilt behouden? Dus het gaat alleen om die C: ?

Je zegt dat de webshop een kloon heeft uitgevoerd. Interessant! Het kan zijn dat je misalignment daar door komt. Kun je eens kijken met die originele HDD in AS SSD of je daar BAD of OK ziet? OK betekent goede alignment, BAD = foute alignment. AS SSD lijkt op CrystalDiskMark maar geeft meer informatie. Je hoeft niet de benchmark te draaien, alleen maar het programma te openen.

Eventueel kun je dit ook in Linux doen. Als je originele HDD namelijk goede alignment heeft dan is het supereenvoudig om je HDD naar SSD te klonen met behoud van goede alignement onder Linux. Zo niet dan vergt het een paar extra stappen. Onder Linux blijft je bronschijf (toshibaschijf) onbeschreven; je verandert daar dus niets aan. Alleen je SSD wordt beschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:51:
Dus je hebt op je Toshiba HDD een C: van ongeveer 200GB (...)
Nee, nog niet. Daar ga ik nog mee aan de slag. Heel waarschijnlijk is de originele systeem hdd namelijk geheel gereserveerd voor het systeem (750 gb dus). Deze moet ik dus nog verkleinen (eerst originele systeem hdd klonen naar data hdd en vervolgens verkleinen).

Verwijderd

Hm ik ben nu enigszins in de war, ook met je screenshots in je openingspost want daar zie ik ook een 1TB schijf in staan.

Kun je voor de volledigheid nu nog even een overzicht geven van al je schijven en wat de partitieconfiguratie ongeveer is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:17:
Hm ik ben nu enigszins in de war, ook met je screenshots in je openingspost want daar zie ik ook een 1TB schijf in staan.

Kun je voor de volledigheid nu nog even een overzicht geven van al je schijven en wat de partitieconfiguratie ongeveer is?
Excuses, dat betreft een externe USB 3.0 HDD (Samsung). De laptop bevatte af fabriek 2 harde schijven van elk 750 Gb.

Huidige configuratie:

Interne harddisk 1 = SSD, 240 Gb, 3 partities (system, Windows en recovery) = kloon van originele 750 Gb

Interne harddisk 2 = HDD, 750 Gb, 2 partities (t.b.v. data en backup)

De originele 750 Gb hdd ligt hier op in de kast en wil ik graag origineel houden i.v.m. garantie.

Is het nu een beetje duidelijk? ;)

Verwijderd

trouwens de partition alignment tool van paragon doet meer dan alleen de partitie goed alignen.

zie hier
De data wordt dus ook goed gealigned door deze tool, anders had ik deze tool ook niet gekocht. scheelt weer een hoop gedoe wat mij betreft als je te laat erachter komt dat het clonen niet goed is gegaan (had het automatisch moeten doen achteraf met true image hd i.p.v. het manual te doen)

Verwijderd

Maar een SSD is geen HDD; bij het herschrijven van alle data (byte-shift) zal de SSD dit remappen naar andere locaties. Dit geeft je niet dezelfde performance als schoon netjes één keer een aligned datastream. Een byte-shift heeft iets van een defragmentatie: snippertjes die gelezen en weer geschreven worden. Intern kan de SSD daar een soep van verwijzingen door worden.

Het is wel makkelijker het op die manier te doen, maar niet de beste methode. Voor 4K sector hardeschijven maakt het niets uit en daarover wordt vooral op hun website gesproken. Byte-shiften op SSDs zou ik in elk geval nooit op mijn SSDs doen.

@Meatloaf: als ik het goed begrijp heeft je originele Toshiba-schijf dus een grote 750GB partitie, die moet je eerst zien te verkleinen naar 200GB-235GB zodat het op je SSD past. Hoe wil je dit gaan doen? Je kunt je originele schijf beschrijven en daarop de partitie verkleinen, maar je zegt dat je deze intact wilt houden. Het alternatief zou zijn de originele schijf eerst naar een andere 750GB/1TB schijf kopieren (ruwe kopie) en vervolgens daarop werken zodat je ook wat fouten kan maken. Daarvoor heb je dan wel een 750GB/1TB schijf nodig die je vrij kunt maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2011 14:50 ]

Verwijderd

thanks weer wat geleerd :)

Wel slecht dat ze die tool adverteren voor vooral SSDs dan, als hij op de HDD methode aligned.
De performance is wel een stuk beter geworden (althans in mijn verbeelding). Dus ik vindt het prima zo en zal het alleen maar voor mijn HDDs gebruiken vanaf nu.

Verwijderd

Het is zeker stukken beter dan misaligned draaien, begrijp me niet verkeerd!

Maar in geval van de TS heeft hij alle data ook nog op HDD staan. Dan kun je met enige moeite het ook op de echt nette methode doen voor maximale performance.

Ik heb even snel op die website gekeken van Paragon, maar ze hadden het vooral over Advanced Format (4K sector) hardeschijven volgens mij. Bij hardeschijven bepaal je zelf waar je naartoe schrijft; als je alles 'omspit' zoals ook met defragmenteren dan weet je precies wat je doet. Bij SSDs ligt dat anders omdat de SSD intern zelf bepaalt waar je naartoe schrijft. Dat wordt write remapping genoemd, en is ook de enige reden dat SSDs langzamer worden na verloop van tijd; zogenaamde performance degradation. Dat kan komen door complexe factoren, maar het kan dus zijn dat Windows ziet dat alles netjes staat maar het op de SSD intern een puinhoop is en daardoor de performance significant is afgenomen. Dat is het lastige met SSDs.

De opvolger van huidige NAND SSDs die gebruik zullen maken van Phase-Change Memory (PCM) hebben hier geen last van en hebben waarschijnlijk ook geen write remapping engine meer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:46:
@Meatloaf: als ik het goed begrijp heeft je originele Toshiba-schijf dus een grote 750GB partitie, die moet je eerst zien te verkleinen naar 200GB-235GB zodat het op je SSD past. Hoe wil je dit gaan doen? Je kunt je originele schijf beschrijven en daarop de partitie verkleinen, maar je zegt dat je deze intact wilt houden. Het alternatief zou zijn de originele schijf eerst naar een andere 750GB/1TB schijf kopieren (ruwe kopie) en vervolgens daarop werken zodat je ook wat fouten kan maken. Daarvoor heb je dan wel een 750GB/1TB schijf nodig die je vrij kunt maken.
Die heb ik dus al (er zitten af fabriek namelijk twee 750 Gb harde schijven in de laptop). De harde schijf t.b.v. data & backup heb ik nog niet gebruikt en deze kan dan ook prima dienen om de systeemschijf naar te klonen. Ik ga er z.s.m. mee aan de slag en zodra het klonen en verkleinen gelukt is, lees je dit uiteraard hier!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 00:45
Never mind

[ Voor 98% gewijzigd door Poeh op 08-09-2011 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:46:

Op dit moment ben ik m.b.v. de Parted Magic 6.6 Live CD (meer specifiek het programma CloneZilla) de originele 750 Gb systeemschijf aan het kopiëren naar de andere 750 Gb schijf. Deze laatste wil ik vervolgens verkleinen naar circa 200 Gb (dan past het sowieso, de rest kan ik later weer 'aanvullen' totdat de hele SSD benut is).

Het verkleinen van de 750 Gb schijf naar circa 200 Gb wil ik doen in Windows 7 (booten met de SSD en de 750 Gb als secundaire schijf), aangezien je dan geen problemen met alignment krijgt, toch? Of heb je een betere suggestie?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 21:52 ]

Pagina: 1