Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Beetje vreemd verhaal hoor ik net. Mijn vrouw bestelde gisterenavond een paar boeken, een DVD, en een mobieltje bji een Taiwanese boeken/... site, beetje Amazon-achtig. Ze heeft er vroeger al een paar keer boeken en DVD's besteld, betaald met creditcard, alles netjes verlopen.

Nu bellen ze haar echter op dat ze de creditcard moet inscannen en een kopie doormailen. Gevraagd waarom, is de uitleg dat het totaalbedrag te hoog is (amper 110 €, we hebben vroeger al zonder problemen voor grotere bedragen besteld). Lijkt me een heel vreemd verhaal, nog nooit gehoord dat er een kopie van de fysieke kaart zelf moest doorgemailed worden. Eens Mastercard de betaling goedgekeurd heeft, is de kous toch af?

Ze hebben mijn vrouw wel verteld dat ze de handtekening op de achterkant kan uitwissen op de scan als we ons zorgen maken (DUH, natuurlijk maken we ons zorgen).

Vreemd verhaal. In de website zelf heb ik wel vertrouwen (hebben er al vaak tot volle tevredenheid gekocht) maar ik heb maar weinig zin om scans van mijn creditcard het Internet op te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 05-09-2011 11:10 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

raar verhaal idd....evt. bestelling in 2en hakken zodat totaalbedrag lager wordt, maar dit klinkt sowieso niet fris

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Ik weet wel waarom de winkel dit vraagt.

Creditcardmaatschappijen hanteren verschillende tarieven, afhankelijk van het soort transactie. In het algemeen: hoe beter je de identiteit van de klant vaststelt, hoe lager je tarief.

Face-to-face transacties waarbij identiteisbewijs en creditcard fysiek worden gecontroleerd vallen onder het laagste tarief. Afstandsverkopen met slechts het nummer, expiry date en controlenummer vallen onder het hoogste tarief.

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
Bestelling in 2'en hakken is in sommige gevallen niet voordelig ivm verzendkosten.
Maar had vroeger ook zoiets gehad bij yesasia (bedrijf in hongkong wat cd's/dvd's verkocht). Ik kocht toen daar voor het eerst en ze vroegen ook om een scan van mijn credit card. Zij wilden de voor en achterkant, ik had alleen de voorkant gescand want die gegevens geeft je dan toch al mee (kaartnummer, datum en initialen).
Achterkant wilde ik niet scannen want daar staat ook de volledige security code en handtekening op. Hun Argument was dat zij moesten valideren dat ik de echte kaarthouder ben. Heb toen gezegd je mag mijn bank bellen, maar de achterkant krijg je echt niet.
Vervolgens kreeg ik de bestelling toch geplaatst en goed bezorgd en heb nog jaren zonder problemen en goede service daar besteld (ook goede aftersales)

"If u do something do it with style, or do it at all."

• demichel
jazzVL schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:08:
Bestelling in 2'en hakken is in sommige gevallen niet voordelig ivm verzendkosten.
Maar had vroeger ook zoiets gehad bij yesasia (bedrijf in hongkong wat cd's/dvd's verkocht). Ik kocht toen daar voor het eerst en ze vroegen ook om een scan van mijn credit card. Zij wilden de voor en achterkant, ik had alleen de voorkant gescand want die gegevens geeft je dan toch al mee (kaartnummer, datum en initialen).
Achterkant wilde ik niet scannen want daar staat ook de volledige security code en handtekening op. Hun Argument was dat zij moesten valideren dat ik de echte kaarthouder ben. Heb toen gezegd je mag mijn bank bellen, maar de achterkant krijg je echt niet.
Vervolgens kreeg ik de bestelling toch geplaatst en goed bezorgd en heb nog jaren zonder problemen en goede service daar besteld (ook goede aftersales)
Ze hebben mijn vrouw inderdaad verteld dat, als we ons zorgen maken (natuurlijk maken we ons zorgen, DUH), we de handtekening kunnen verwijderen uit de scan.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ik ken dit fenomeen, omdat wij het jammergenoeg zelf ook moesten toepassen.

Bij cc bestellingen is er altijd een kans op fraude. Mocht je bestelling fraudegevoelig zijn (naam bestelling en cc-houder verschillend, boven bepaald bedrag, etc. Dit wordt door het bedrijf zelf gedefinieerd), kan het zijn dat je bestelling in een speciaal traject komt en er speciale eisen worden gesteld, zoals bijvoorbeeld een kopie.

Wij kregen er erg veel klachten over en ik heb het er gelukkig bij ons uitgekregen, omdat het de conversie gewoon sterk drukte.

Dit is trouwens geen; doe waar je zin in hebt. Natuurlijk moet je nog wel even kritisch naar het bedrijf kijken. Maar het wordt in ieder geval ook door volledig legale bedrijven toegepast.

Do what you love, do it often

• celshof
  • Nu online
demichel schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:09:
[...]
Ze hebben mijn vrouw inderdaad verteld dat, als we ons zorgen maken (natuurlijk maken we ons zorgen, DUH), we de handtekening kunnen verwijderen uit de scan.
Maar dan hebben ze nog wel de CVC/CVV.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

celshof schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:13:
Maar dan hebben ze nog wel de CVC/CVV.
Die gegevens mag je in principe helemaal 'uitvlakken', het gaat veelal enkel om het vaststellen van identiteit/veiligheid. Ik heb dit diverse malen moeten doen met bedrijven uit Amerika, enkel je naam/laatste 4 cijfers hoeven zichtbaar te zijn, verder mag alles worden weggehaald. Dit was puur om vast te stellen dat jij ook de fisieke pas zelf hebt. Maargoed, mogelijk wil bedrijf van de TS dus wel meer informatie hebben.

Zelfde zie je ook steeds vaker met paspoort/ID, die je moet opsturen om je gegevens te laten verifieren. Ook daar mag je diverse gegevens gewoon weghalen, het is enkel een extra controle middel om een online transactie beter in te dekken (en zoals hierboven, een lager tarief te krijgen).

Alleen apart, ik heb nog nooit de achterkant hoeven inscannen (waar dus ook CVV staat), enkel de voorkant.
demichel schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:18:
Ook, de naam van de bestemmeling (mijn vrouw) is anders dan de naam op cd CC (ikzelf). Was vroeger nooit een probleem.
Tip van de dag, laat ze altijd overeenkomen, scheelt je veel gezeur ;)

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 05-09-2011 11:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• demichel
macciez schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:12:
Bij cc bestellingen is er altijd een kans op fraude. Mocht je bestelling fraudegevoelig zijn (naam bestelling en cc-houder verschillend, boven bepaald bedrag, etc. Dit wordt door het bedrijf zelf gedefinieerd), kan het zijn dat je bestelling in een speciaal traject komt en er speciale eisen worden gesteld, zoals bijvoorbeeld een kopie.
Vroeger bestelden we altijd met VISA, deze keer was de eerste keer met MASTERCARD (om de eenvoudige reden dat mijn bank "geswitched" is, ik had geen keuze).

Ook, de naam van de bestemmeling (mijn vrouw) is anders dan de naam op cd CC (ikzelf). Was vroeger nooit een probleem.

Dank voor de reactie!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Heb dit geruime tijd geleden meegemaakt bij een bestelling in het buitenland.
Heb toen gebeld met de bank om navraag te doen en die hebben mij zo'n beetje verboden om een kopie te maken en deze op te sturen.
Tevens werd mij vertelt dat het bedrijven niet toegestaan is om dergelijke gegevens te vragen van klanten.
Heb contact opgenomen met de leverancier en aangegeven dat het mij verboden is door de creditcard maatschappij om de gegevens te verstrekken en dat ze deze ook niet mogen vragen (staat volgens zeggen in de overeenkomst die ze hebben met creditcard maatschappijen).
Resultaat was dat men plotseling bereid was om een uitzondering te maken en de goederen zonder verder gezeur onze kant opstuurde.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:39
Bij restaurants maken/maakten ze ook nog wel eens een doorslag kopie van de credit card, hebben ze het nummer en de expiry date. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om dat door te mailen.
Echter, de kant waarop je CCV nummer staat zou ik never en nooit niet laten kopieren of opsturen; dit is het gedeelte dat je privé moet houden. Ook mijn handtekening zou ik los op de scan zetten.

• demichel
UPDATE. Nou, ze maken het me niet makkelijk daar mijn geld kwijt te spenderen. Bleek uit de e-mail dat ze ofwel een scan van mijn CC willen ofwel een scan van het laatste CC statement. Dus heb ik gisteren maar een scan van mijn laatste statement doorgemailed, lijkt me dat DAAR toch weinig vertrouwelijke info op staat.

Krijg ik deze morgen een email dat het nu nog niet goed is (blijkbaar ben ik een heel onbetrouwbaar individu, niettegenstaande we er al x aantal keer gekocht hebben). Enfin, die mensen dan maar opgebeld om eens te horen wat nu precies het probleem is.

Veel blabla, dat het random is, dat het soms afhankelijk is van het bedrag en het type van aankoop en dat het verschil tussen de naam van de bestemmeling en de naam op de CC ook niet helpt, enz. Gezegd dat ik het vertik een scan van mijn CC zelf over een unsecured Internet te sturen, en nu kwamen ze af met de mogelijkheid dat ik mijn eigen bank contacteer om daar de authorisation code te vragen en die door te mailen naar hen. Lijkt mij ook weinig kwaad te kunnen dus ik doe dat deze namiddag maar.

Grrr, ware het niet dat mijn vrouw haar gedachten écht heeft gezet op dat nieuwe mobieltje (dat hier niet te koop is), mijn antwoord zou heel wat korter geweest zijn, maar ach ja.

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
demichel schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:32:
......
Veel blabla, dat het random is, ....
Als het idd random selectie is van welke bestelling wel of niet extra gegevens moet aanleveren, is het dan niet gemakkelijker om gewoon de bestelling te annuleren en een nieuwe te plaatsen?
Tenzij het natuurlijk niet echt random is :P

"If u do something do it with style, or do it at all."

• demichel
jazzVL schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:40:
[...]

Als het idd random selectie is van welke bestelling wel of niet extra gegevens moet aanleveren, is het dan niet gemakkelijker om gewoon de bestelling te annuleren en een nieuwe te plaatsen?
Tenzij het natuurlijk niet echt random is :P
Ach, als ik het met dat authorisation number kan oplossen, ben ik al blij.

Ik vermoed dat het een combinatie van drie factoren was die een "alarmbel" heeft doen afgaan.

-één: we bestelden vroeger altijd met VISA, nu is dat een Mastercard geworden (omdat mijn bank geswitched is)
-twee: we zijn onlangs verhuisd
-drie: bestelling was gericht aan mijn vrouw, met een CC op mijn naam (dom, blijkbaar, maar in het verleden nooit een probleem, in de toekomst is alles dus aan mijzelf geadresseerd)

Nog een UPDATE. Ik bel net de bank en zij vertellen me dat VISA/Mastercard totaal onafhankelijk werkt van hen, dat zij mij geen authorisation code kunnen geven. Ik bel die mannen in Taiwan daar nog eens op met deze mededeling (calling cardje, 3000 minuten voor 10€, daar gaat het niet op aankomen) en als ze dan nog mijn geld niet willen, pech, dan koop ik wel ergens anders.

[ Voor 18% gewijzigd door demichel op 06-09-2011 14:13 ]

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zoek toch een andere leverancier. Wat een gedoe zeg. Graag of niet. :)

Heb het overigens nog nooit meegemaakt en zou principieel niet meewerken aan dat soort verzoeken.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik voel een of ander reclame spotje opkomen.
Ook daarom koop je bij bol.com

www.degroot-it.nl

Pagina: 1