Hoe heet hoort een cpu-heatsink te voelen?

Pagina: 1
Acties:

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 16:17
Ik ben bezig met het overclocken van een q6600 om m'n s775 systeempje een boost te geven. Ik gebruik een gloednieuwe Zalman CNPS10x Performa, in combinatie met een Antec Threehundred met 5 fans.

Heb de cpu nu 20 runs linpack stabiel op 3.6Ghz (9x400), maar hier blijkt wel 1.5v Vcore voor nodig. De temperatuur tijdens linpack loopt op tot 81 graden voor sommige cores. Nu ben ik van die temps nog niet zo geschrokken, aangezien linx een bizzare thermal load geeft die met normaal gebruik niet gehaald wordt en 1.5vcore gewoon veel is. Maar als je tijdens het runnen een vinger op de heatsink legt, dan voelt die niet meer dan lauw-warm. Ook lijkt het qua temperatuur maar een graad of twee uit te maken of ik mijn casefans op rustig of op standje windtunnel zet. Vandaar mijn vraag aan jullie:

Hoe warm hoort een heatsink te 'voelen' als je cpu maximaal belast wordt? Hoor je als je cpu 79 graden is je handen niet te branden aan de heatsink?

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:48
Volgens mij (als je fan goed werkt) hoort je heatsink niet extreem warm te worden, de hitte wordt immers (bovenaan) al erg af gevoerd.
De bodem zal wel warm zijn.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Naar mijn idee is het onderaan bij je heatsink het warmst. Als de warmte eenmaal in de bovenste regionen van je heatsink is aangekomen zal de temperatuur snel zakken door de koeler van je heatsink / airflow in je kast.
Mijn heatsink pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 voelt aan qua temps als de omgevingstemperatuur in mijn case (ook een antec 300)

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Ik heb verder geen flauw idee hoe warm jouw heatsink bij normaal gebruik zou worden.

Wat je wel kunt doen is gewoon proberen de koelpasta te vervangen. Misschien is er bij montage her en der een luchtbelletje ontstaan of maakt de heatsink gewoon geen goed contact met de cpu.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 00:38

M2M

medicijnman

Je heatsink hoort wel warm te zijn. En altijd voelen aan de heatpipes. Die zijn vrij uniform heet. Is je koeler niet warm, dan maakt het ding dus slecht contact met de heatspreader. Hermonteren en even goed kijken naar de koelpasta als je de koeler er vanaf gehaald hebt.

Je kunt ook nog eens proberen de kast op de grond te leggen. Dan helpt de zwaartekracht mee ipv tegen.

-_-

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01 10:16

E-Vix

Nu met sneeuw!

Bij een CPU temp van 81 graden zou je je vingers bijna moeten kunnen branden aan de heatsink.
81 graden vind ik overigens wél aan de hoge kant. Ik zou als ik jou was eens kijken of je heatsink er wel goed op zit.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
standje windtunnel of slowmotion maakt niet super veel verschil met de standaard antec koeler die geleverd wordt bij de kast. het ding produceerd dan voornamelijk meer herrie ipv veel extra luchtverplaatsting. maar toch heb ik het vermoeden dat het niet helemaal jovel is wat e-vix ook meld denk ik dat je toch wat meer zou moeten voelen een koeler hoort nou eenmaal goed warmte te geleiden.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23

fynrd1

Fooled by Randomness

Is je airflow niet gewoon heel goed? Zo'n koeler kan maar een maximum aantal aan warmte kwijt. En misschien gebeurt dat al met je fans op de laagste stand? of lul ik maar wat? 1.5v op een q6600 en 81 graden in lynx is geen rare waarde hoor. Vind 1.5v wel heel hoog, welke stepping heb je? en wat is je VID

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:45
De Q6600 is een heethoofd, ik heb hem zelf ook. Ik heb hem overclocked tot 3.2 GHz, en hij wordt (de cores) max 60 graden. Mijn cooler wordt zelf daarbij ongeveer 40 graden. Ook geef ik hem maar 1.32 V. Ik heb btw de G0 stepping, de B3 is bekent als warmer!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 16:17
Heb een G0. Mijn VID is vrij laag, 1.2375 volgens Coretemp. Maar kreeg hem helaas niet stabiel op 3.6 zonder veel volt. 1.5v is ook nog niet mijn eindwaarde, zal hem nog wat naar beneden proberen te krijgen door met de VTT en northbridge voltage te spelen.

Maar goed het was niet zozeer mijn vraag of mijn overclock wel of niet goed is, meer naar andermans ervaringen met hoe heet een heatsink hoort te voelen als je cpu flink bezig is. Bij mij voelt hij dus slechts lauw :).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:50

D4NG3R

kiwi

:)

In principe zal een heatsink niet zo heel warm voelen, aangezien verreweg de meeste warmte in de heatpipes en koelribben/vinnen direct rondom de heatpipes zit. Het buitenste stuk van een heatsink zal nooit echt warm voelen ;) .

80c is IDD wat aan de hoge kant, maar mijn C2D E6600 tikt ook op 3.6Ghz met 1.46v onder een "milde" 70c (Ook alleen maar tijdens IntelBurnTest dus dit zal vrijwel nooit voorkomen).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23

fynrd1

Fooled by Randomness

WaWaWiiiiWa schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 20:42:
Heb een G0. Mijn VID is vrij laag, 1.2375 volgens Coretemp. Maar kreeg hem helaas niet stabiel op 3.6 zonder veel volt. 1.5v is ook nog niet mijn eindwaarde, zal hem nog wat naar beneden proberen te krijgen door met de VTT en northbridge voltage te spelen.

Maar goed het was niet zozeer mijn vraag of mijn overclock wel of niet goed is, meer naar andermans ervaringen met hoe heet een heatsink hoort te voelen als je cpu flink bezig is. Bij mij voelt hij dus slechts lauw :).
Hmm ok, die van mij heeft een iets hogere VID maar heb hem wel stabiel op 3.6@1.39v
Bij mij voelen de heatpipes heel heet aan als ik linx draai( heb een TRUE) voor de rest voelt hij inderdaad lauw aan, ook als die idled. Mijn max coretemp zat dan op 77 afgelopen zomer. Je temps zijn gewoon normaal voor dat voltage denk ik.. Dus nergens om zorgen over te maken..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Pagina: 1