Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe laat je één PC als twee werken?

Pagina: 1
Acties:

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 11:53
Hallo beste tweakers

Ten eerste wil ik even zeggen dat dit mijn allereerste forum bericht is hier dus als ik iets fout doe laat het maar even weten, dan los ik het zo snel mogenlijk op.

Is het mogelijk om op één pc meerdere OS's te laten draaien, en dan op zo een manier dat je die allebij tegelijk kan besturen met een appart scherm, toetsenbord en muis? Je laat dus in principe een systeem als twee onafhankelijke computers werken.
Dit wil ik graag doen zodat op lanparty's ofzo meer mensen op een computer kunnen werken/gamen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Cyphax

Moderator LNX
Twee OS'en laten werken tegelijk gaat wel. Je kunt VirtualBox ofzoiets installeren en daarin een OS virtualiseren, maar op 1 PC 2 sets muis en toetsenbord gaat niet voor zover ik weet. Je kunt iemand wel remote laten werken op die PC met RDP als je Windows virtualiseert.

Maar een VM in de achtergrond kan de performance natuurlijk flink negatief beinvloeden dus ik denk dat wat je precies wilt bijna niet zal gaan.

Saved by the buoyancy of citrus

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
[een beetje OT]Ik heb wel eens gelezen over servers die twee Operating Systems van twee partities kunnen draaien.

Onder *nix kun je natuurlijk wel verschillende sessies hebben en twee monitoren en muizen op een PC zal misschien ook nog lukken maar serieus gamen in die configuraties acht ik niet mogelijk.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:02
Obelink schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:27:
[een beetje OT]Ik heb wel eens gelezen over servers die twee Operating Systems van twee partities kunnen draaien.

Onder *nix kun je natuurlijk wel verschillende sessies hebben en twee monitoren en muizen op een PC zal misschien ook nog lukken maar serieus gamen in die configuraties acht ik niet mogelijk.
Wikipedia: Virtualisatie
Dit bedoel je waarschijnlijk? Heb je meestal een echte server voor nodig om het lekker te laten draaien.

@TS Tenzij je een dikke pc met dual xeon hebt is het echt onmogelijk om op een virtual machine te gamen aangezien je een beetje moet denken aan het niveau oude windows 98 spellen wat je kunt draaien op een virtuele machine. Dus voor 3D applicaties via een virtual machine is een vloeiende werking onmogelijk bij een normale pc.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
naaitsab schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:36:
[...]

Dit bedoel je waarschijnlijk? Heb je meestal een echte server voor nodig om het lekker te laten draaien.

@TS Tenzij je een dikke pc met dual xeon hebt is het echt onmogelijk om op een virtual machine te gamen aangezien je een beetje moet denken aan het niveau oude windows 98 spellen wat je kunt draaien op een virtuele machine. Dus voor 3D applicaties via een virtual machine is een vloeiende werking onmogelijk bij een normale pc.
VMware Workstaion 7 heeft redelijke ondersteuning voor DirectX (9).

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
naaitsab schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:36:
[...]

Nee ik bedoel niet virtualisatie, ik bedoel een server die letterlijk hardwarematig verschillende OS van verschillende partities/schijven kan draaien. Meer kan ik me er niet van herinneren, is ook al wat jaren terug.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Cyphax

Moderator LNX
Obelink schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:55:
[...]

Nee ik bedoel niet virtualisatie, ik bedoel een server die letterlijk hardwarematig verschillende OS van verschillende partities/schijven kan draaien. Meer kan ik me er niet van herinneren, is ook al wat jaren terug.
Nouja, stel dat je 'm vindt: het gaat om lanparties, daar heeft bonehead1994 waarschijnlijk niets aan. Of het budget voor gok ik. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 14:57

@r!k

It is I, Leclerq

Obelink schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:55:
[...]

Wij hebben op het werk Unisys es7000 machines draaien, daar kun je zelf aangeven hoeveel hardware voor welke host gebruikt wordt. Het kan dus wel je hebt er echter gespeciliseerde hardware voor nodig.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Je zoekterm is MultiSeat.
Dit is de techniek die ook bij internet cafe's ed wordt gebruikt.
Google hier maar eens op, dan vindt je voldoende mogelijkheden.

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
Dual boot?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Cyphax schreef op maandag 05 september 2011 @ 00:31:
Twee OS'en laten werken tegelijk gaat wel. Je kunt VirtualBox ofzoiets installeren en daarin een OS virtualiseren, maar op 1 PC 2 sets muis en toetsenbord gaat niet voor zover ik weet. Je kunt iemand wel remote laten werken op die PC met RDP als je Windows virtualiseert.

Maar een VM in de achtergrond kan de performance natuurlijk flink negatief beinvloeden dus ik denk dat wat je precies wilt bijna niet zal gaan.
Zoals Mentox al zegt heeft VMware Workstation ondersteuning voor DirectX 9. Verwacht er niet te veel van, maar toch. Oudere spellen zullen vast wel redelijk draaien.
Workstation 7 beschikt ook over multi-monitor support. Dat betekent dat je een VM in een venster kunt draaien, of op één scherm, of zelfs dual-screen.
Daarnaast kun je ook hardware aan de VM toewijzen. Alle soorten randapparatuur duikt hier op; harde schijven, dvd drives, maar ook toetsenborden en muizen. Op mijn laptop zijn dan ook 2 toetsenborden zichtbaar. Ik heb deze echter nooit specifiek aan één VM toegewezen omdat dat voor de werking van deze apparatuur niet nodig is.

Je zou dus kunnen proberen om een virtuele machine (VMWare Player is gratis voor niet-commercieel gebruik) op één scherm weer te geven, en dan een extra muis en toetsenbord aan te sluiten en exclusief aan deze VM toe te wijzen.

Dit is imho de goedkoopste optie zonder speciale serverhardware te gaan aanschaffen. :) Op wat voor pc moet dit gaan draaien?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:34
Multi Seat is inderdaad de term.

Het is heel goed mogenlijk hoor. Ik heb hier een PC, met een dualhead grafische kaart. Ik heb 2 usb muizen en 2 usb toetsenborden. Ik draai linux als host, en heb virtualbox draaien met windows voor de mensen in het huis die niet zo blij met linux zijn.

Virtualbox draait op het tweede scherm (full screen) en heeft z'n eigen muis en toetsenbord. Dat toewijzen gaat heel makkelijk in virtualbox. En eens toegewezen negeert de host het verder.

Voor spelletjes heb ik het niet geprobeerd, maar een office suit, internetten gaat allemaal heel goed, terwijl ik dan vrolijk dingen aan het compilen ben op de host.

Gezellig naast elkaar.
Ik had het eerst met draadloze muizen en toetsenborden, maar dat intefereerde toch wel wat, ookal ondersteunde ze officieel verschillende kanalen (misschien het merk hoor) nu alles een draadje heeft werkt het uitstekend.

Heb ook een usb sound kaart aan virtualbox gehangen zodat we ook nog allebei onze eigen geluid kunnen hebben.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:56

TheVMaster

Moderator WOS
Aangezien je op zoek bent naar een 'Windows' oplossing (neem ik maar even aan, aangezien je in het Windows Client forum post) denk ik dat je Windows MultiPoint Server 2011 zoekt.

Weet niet of dit 'zomaar' te koop is, maar goed..je weet in ieder geval hoe het heet :+ Zie ook onderstaande video voor een demo...

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 05-09-2011 17:07 ]

• Heilige Kaas
Hallo,
sorry dat ik zo lang niet heb gereageerd in mijn eigen thread maar ik had hier ook weinig tijd voor. Heel erg bedankt voor al jullie reacties en ik zal eens wat dingen gaan proberen.

Dit systeem gaat draaien op:
Asus Sabertooth 990FX
Phenom II x4 955 @3.2Ghz (deze gaat nog een stuk hoger aangezien ik nu 43 load draai)
MSI R6950 Twin Frozr III (deze heb ik unlocked naar een 6970)
verders niet veel interessants. ik heb (voorlopig) nog twee langzame HDD's ik denk zelfs nog 5700 RPM

Ik ga als eerste kijken of het met vmWare gaat lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Heilige Kaas op 12-09-2011 21:43 ]

Verwijderd

Gamen in een virtuele omgeving kan je eigenlijk wel vergeten. Ook MPS gaat niet de nodige video mogelijkheden geven om lan-party games te spelen (tenzij je iets als MineCraft gaat spelen.. :P )

Ik zou eerder voor een een laptop kiezen met goede videokaart dan gaan knutselen met meerdere VM's op een pc.

Wat eventueel WEL zou kunnen is gebruik te maken van streaming games (zoals bijv onlive) Dan kan je best meerdere VM's aanmaken en per VM een game spelen, maar dat gaat wel flink geld kosten.

• Heilige Kaas
Ik wil graag games zoals warcraft III of Rose Online met max twee personen tegelijk spelen. ik neem aan dat dit wel mogelijk is. Desnoods zet ik de graphics op het laagst.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heilige Kaas schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:52:
Ik wil graag games zoals warcraft III of Rose Online met max twee personen tegelijk spelen. ik neem aan dat dit wel mogelijk is. Desnoods zet ik de graphics op het laagst.
Hraphics op zijn laagst is leuk, maar bedenk je even dat er eigenlijk geen enkele hypervisor is die echt fatsoenlijk 3D graphics ondersteunt. Dan wordt het antwoord je vraag denk ik al een stuk duidelijker denk ik :)

Edit: en vwb dat meerdere OS'en onafhankelijk op een machine draaien: je ziet het soms nog wel in enterprise omgevingen. In begin 2000 konden Compaq Alphaservers het. Die draaiden rustig SCO Unix, OpenVMS en linux varianten naast elkaar. Maar dan noem je ook even een uitgestorven ras. Tegenwoordig heeft iedere enterprise wel een cluster staan met blades waarop een hypervisor meer virtuele dan er fysieke machines zijn draait. Maar nogmaals: geen 3D.

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 12-09-2011 21:58 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 15:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Dat is best vaag, zou toch eigenlijk makkelijk moeten kunnen.

Gewoon onafhankelijke desktop extensie die reageert op een tweede set toetsenbord en muis... in feite heeft elk willekeurige OS het in huis, maar waarom dit niet ondersteunen?

Hier staat wat

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-10 00:54
Dat ziet er wel geweldig uit voor internetcafés maar vooral simpele schoolopdrachten.

• Heilige Kaas
Het is me gelukt met vmWare.
Warcraft III kan ik spelen op deze manier. Het werkt maar daar blijft het ook bij. Na 30 minuten in game kreeg ik een lagspike maar kon daarna wel weer verder. alt tabben of iets anders doen is zo goed als onmogelijk.
binnekort even dat multipoint proberen. Lijkt me veel stabieler.
Pagina: 1