Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord of videokaarten defect?

Pagina: 1
Acties:

• v1st
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-03 07:31
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe monitor (1920x1200) gekocht en daarbij een videokaart (gtx 550) om nog een beetje te kunnen gamen op deze resolutie.
Nu heb ik nog een oude crt tv aangesloten op mijn pc, hiervoor gebruik ik een 9600 gt voor de s video poort.
Er zat eerst een Antec Earthwatts 380 watt voeding in de pc, deze maakte opeens een zoemend geluid als ik een game opstartte.
Meteen maar een nieuwe voeding gekocht, een Corsair cx500 watt.
Vandaag alles ingebouwd, ik start een game op, weer een zoemend geluid, nu komt het van de gtx 550.
De oude 9600 gt geprobeerd, ook een zoem. Hoe harder de kaarten moeten werken. hoe harder de zoem.
Ik heb beide kaarten in de pci-e x16 en x8 poorten geprobeert.
Zijn allebei de videokaarten defect, misschien door de oude voeding?
Of ligt het misschien aan het moederbord? Ik zie zelf geen bolle "caps'' oid op het moederbord.

Dit zijn de specs:

Asus p5k
Intel e8400
2gb ram
2 sata hd's
gtx 550
9600 gt
Corsair cx500

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Weet je heel zeker dat het niet van je moederbord afkomt, die zoem en niet van de andere prodcuten die je net aangaf?

Xbox Live ID:Notna8310

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-11 18:39
Coil whine? Dat krijg je vooral als je kaart een heel hoog aantal fps gaat produceren.

• Notna

Notna

Where are you?®

commanderxp schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:02:
Coil whine? Dat krijg je vooral als je kaart een heel hoog aantal fps gaat produceren.
Bij 2 videokaarten, waarvan één nieuw? Lijkt mij wel een astronomische pech :P

• v1st
Het zoemende geluid komt echt van de videokaarten, het verschilt ook per kaart, de gtx 550 zoemt harder.
Als ik een van de kaarten in een x8 poort steek, wat in mijn pc ong 5cm lager zit dan de x16 poort, dan "verplaatst" het geluid zich ook. (dit doe ik natuurlijk wel als de pc uit staat)

• Notna

Notna

Where are you?®

v1st schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:08:
Het zoemende geluid komt echt van de videokaarten, het verschilt ook per kaart, de gtx 550 zoemt harder.
Als ik een van de kaarten in een x8 poort steek, wat in mijn pc ong 5cm lager zit dan de x16 poort, dan "verplaatst" het geluid zich ook. (dit doe ik natuurlijk wel als de pc uit staat)
Hmm, dan heb je echt dikke pech en lijkt het op een gevalletje coil whine. En dat valt zeker bij een nieuwe kaart onder de RMA/garantie dus terug naar de winkel :)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Heb je geen andere GPU/andere PC om te testen?

• v1st
Ik dacht ook meteen aan de nieuwe kaart, maar ik weet zeker dat mijn oude 9600gt dit geluid eerst niet maakte.
Afgelopen weken ben ik namelijk bezig geweest met het stil krijgen van m'n pc, ook met open kast games
getest om te kijken welke fans hou het meeste geluid maken etc.
Ik ga morgen wel de kaarten in een andere pc proberen
Maar is het uberhaupt mogelijk dat het komt door of een defect moederbord of voeding?

• Notna

Notna

Where are you?®

v1st schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:34:
Ik dacht ook meteen aan de nieuwe kaart, maar ik weet zeker dat mijn oude 9600gt dit geluid eerst niet maakte.
Afgelopen weken ben ik namelijk bezig geweest met het stil krijgen van m'n pc, ook met open kast games
getest om te kijken welke fans hou het meeste geluid maken etc.
Ik ga morgen wel de kaarten in een andere pc proberen
Maar is het uberhaupt mogelijk dat het komt door of een defect moederbord of voeding?
Het geluid wat je beschrijft klinkt als coilwhine en kan in je moederbord, voeding of GPU voorkomen. Vandaar ok de vraag dat ik vroeg of je heel zeker wist dat het niet je moeder bord was aangezien dit het neige is wat je nog niet vervangen hebt :)

• v1st
Ik zal nu nog eens testen/luisteren voor de zekerheid, maar ik bedoelde of die coilwhine op de gpu veroorzaakt
kan worden door een defect moederbord of voeding.
Aangezien ik bijna zeker weet dat mn oude kaart dat eerst niet had.

• Notna

Notna

Where are you?®

v1st schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:01:
Ik zal nu nog eens testen/luisteren voor de zekerheid, maar ik bedoelde of die coilwhine op de gpu veroorzaakt
kan worden door een defect moederbord of voeding.
Aangezien ik bijna zeker weet dat mn oude kaart dat eerst niet had.
Nou in princiepe niet voor zover ik weet... Maar daar heb ik niet genoeg verstand van om dat uit te sluiten.

Pagina: 1