Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win7 X64] Veel verschillende BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-11 21:09
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijdje last van BSOD's , in het begin was het ongeveer 1x in de maand. En op dit moment zit ik op 7 per dag. Op dit moment ben ik even de draad kwijt waar ik het precies moet zoeken en in welke volgorde.

Vandaag heb ik geprobeerd het een en ander op te lossen (verse windows 7 install gedaan), maar zo snel ik met windows update begint krijg ik BSOD's. Voor de nieuwe install kreeg ik ook iets met memory bsod en heel vaak de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL melding.

Op dit moment is er dus nog geen software geinstalleerd behalve het OS zelf en een poging er toe windows updates te instaleren.

PC specs:

Geheugen bestaat uit 2 verschillende classes
GeIL Ultra Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3 10660 - CL6- 1.7 V
GeIL Value Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB : 2 x 2GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10660 - CL7- 1.5 V

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Theatron DD€ 35,30€ 35,30
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,90€ 85,80
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i5 760 Boxed€ 162,49€ 162,49
1Antec TruePower TP-650€ 92,-€ 92,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 98,71€ 98,71
1Asrock P55 Deluxe3€ 0,-€ 0,-
2EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,30

PC is nu ongeveer 1 jaar oud (de HDD's wat ouder , SSD wel een jaar oud)

Hieronder een lijst met de gegevens van WhoCrashed (van vandaag):

computer name: SANDER-PC
windows version: Windows 7 , 6.1, build: 7600
windows dir: C:\Windows
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 @ 2.80GHz Intel586, level: 6
4 logical processors, active mask: 15
RAM: 8580554752 total
VM: 2147352576, free: 1950261248

--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 4-9-2011 16:56:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090411-19765-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0x213D8)
Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF8800319A6E8, 0xFFFFF88003199F50, 0xFFFFF80002EA54D9)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Besturingssysteem Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NT-bestandssysteemstuurprogramma
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 4-9-2011 16:56:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0x213D8)
Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF8800319A6E8, 0xFFFFF88003199F50, 0xFFFFF80002EA54D9)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
description: NT-bestandssysteemstuurprogramma
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 4-9-2011 15:49:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090411-13906-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x705C0)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFFA8017D72F70, 0x2, 0x0, 0xFFFFF80002E769B3)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

On Sun 4-9-2011 15:15:05 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090411-14656-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (fltmgr+0x1B52)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFA801A82E990, 0x1, 0xFFFFF80002E6BC94, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\drivers\fltmgr.sys
description: Microsoft Bestandssysteemfilterbeheer
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time

Ik heb ook Memtest gedraaid en krijg direct al wat errors ( na 2% gedraait te hebben) maar ik weet niet echt hoe ik dit moet uitlezen. Ben ook bezig geweest met het aanpassen van voltages in het geheugen , maar ik ben er achter gekomen daar beter niet aan te komen als je niet weet wat je doet.

Welke programma's zou ik nog meer kunnen gebruiken om mij te vertellen wat er aan de hand is?

Heeft er iemand misschien een idee hoe het beste te werk te gaan en in welk hoek ik het probleem moet gaan zoeken?

• Diversity
Zojuist weer een:

On Sun 4-9-2011 18:18:38 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\090411-10609-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x705C0)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFFA801ACEF2A8, 0x2, 0x0, 0xFFFFF80002EB6FDF)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

Verwijderd

Voor zover ik weet is het een slecht idee om geheugenmodules die verschillende voltages gebruiken naast elkaar te laten draaien. Haal eens 1 module eruit en kijk of je dan nog steeds problemen hebt?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Met de bovenbuurman; de error die je krijgt heeft vaak te maken met het geheugen.

Probeer eens Memtest 64 te draaien en zie of die errors geeft?

Daarnaast; heb je de BIOS al een reset gegeven? Lijkt er eerder op of je bezig bent geweest met voltages en mem speeds (weet ik nog uit de dagen dat ik probeerde mijn systemen tot het uiterste te drijven ;) )

Xbox Live ID:Notna8310

• Diversity
Ik heb de CMOD reset uitgevoerd nadat me pc niet eens meer op het BIOS beginscherm kwam.

En wat betreft de memtest , als ik die draai slaat hij die error log ergens op toevalig? Ik heb hem namelijk even gedraait ( 2min) en kreeg direct al 8 errors (nu weet ik niet wat normaal is).

Ik zal nu eens een module eruithalen, voor de duidelijkheid het zijn in totaal 4 modules. Het zijn dual geheugen sets van 2x2. Nadeel is als ik de modules eruit moet halen ik de koelkast eruit moet halen (processorkoeler). :P

Is er trouwens ook een optie om de voltages van de geheugenmodules gelijk te trekken in de bios instellingen? of is dat niet mogelijk?

Moet eerlijk zeggen dat ik sinds ik de pc in elkaar heb gezet maandelijks minimaal 1x per maand wel een BSOD had maar nu wordt het gekkenwerk.

[ Voor 31% gewijzigd door Diversity op 04-09-2011 20:56 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Diversity schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:52:
Ik heb de CMOD reset uitgevoerd nadat me pc niet eens meer op het BIOS beginscherm kwam.

En wat betreft de memtest , als ik die draai slaat hij die error log ergens op toevalig? Ik heb hem namelijk even gedraait ( 2min) en kreeg direct al 8 errors (nu weet ik niet wat normaal is).

Ik zal nu eens een module eruithalen, voor de duidelijkheid het zijn in totaal 4 modules. Het zijn dual geheugen sets van 2x2.
Nee niet dat ik weet, maar dat is iig een indicatie dat je geheugen niet goed is en dus die BSOD's kan veroorzaken :) En nee je moet gewoon geen errors krijgen. Als ze al binnen 2 minuten tevoorschijn komen is het helemaal linke soep :P

Wellicht heeft één van de 2 het opgegeven of één van je banken

Edit: nope, gaat over het gehele geheugen en je kan ze er per bank uit halen of per set. Je verliest dan alleen (als je het per bank doet) je Dual Channel capaciteit :)

Overigens, als je het al hebt sinds het begine, kan het zijn dat het geheugen vanaf het begin al niet kosjer was. Toevallig ook naar je Vendor approved list gekeken voor dat moederbord?

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 04-09-2011 20:58 ]

• Diversity
Ik heb naar de vendor list gekeken en hij stond er niet bij, echter er stond er wel een tussen met de zelfde specificaties als ik die gekocht heb. Daarbij heb ik 2 maal aan de betreffende winkel geinformeerd of dit geen probleem kon zijn aangezien die niet op die lijst stond. (geen probleem gaven zij aan).

Draai op dit moment op 1 geheugenbankje, als het nu goed gaat doe ik er gewoon steeds 1 bij tot de shit hits the fan :P. Maargoed , hoe kom ik erachter of het de geheugenmodule is of het bankje?

• Notna

Notna

Where are you?®

Als je weet dat ééntje iig werkt, schuif het gewoon steeds een bank op :)

Als die module het steeds goed blijft doen, welke bank je ook heft, kan je dus de reepjes erbij gaan doen en kijken wanneer hij dan over zijn nek gaat :)

Kan ook uitiendelijk een combi zijn van de 2 setjes bij elkaar, maar het is gewoon proberen tot het mis gaat :)

• Diversity
Hmm das grappig , ik had hem in 1 bankje gedaan waardoor de pc niet eens meer boote maar steeds herstarte. Alleen dat heeft toch te maken met het feit dat er toch een bepaalde volgorde inzit waar je de module insteekt als je er maar 1 gebruikt?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Op welke spanning heb je het geheugen nu staan? 1.7V is namelijk hoger dan de maximum 1.65V die Intel aanraadt voor i5/i7 cpu's.

• Diversity
Nielson schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:35:
Op welke spanning heb je het geheugen nu staan? 1.7V is namelijk hoger dan de maximum 1.65V die Intel aanraadt voor i5/i7 cpu's.
Hij staat op automatic, CPU-Z geeft 1.5V aan.

• Diversity
Dat is een beetje stom van mezelf, ik had het moederbord boekje beter door moeten lezen denk ik. ik quote "please install identical DDR3 DIMMs in all four slots." om uberhaupt de dual channel configuratie te gebruiken, nadeel was dat de geheugenmodules die ik toen gekocht had niet meer leverbaar waren.

Gisteravond nog even gedraaid op 1 RAM module , vanavond weer verder testen :).

[ Voor 12% gewijzigd door Diversity op 05-09-2011 11:09 ]

• Diversity
Nou, ik heb gisteravond gedraaid met 4gb geheugen zonder een BSOD.

Ik ga vanavond weer met 8 proberen, ik heb nu alleen een andere volgorde aangehouden. Als de boel weer crashed doe ik het voorlopig wel 4gb. Als hij crasht ga ik is goed zoeken of ik niet precies hetzelfde geheugen ergens 2de hands kan kopen.

Ondertussen eenzelfde setje gevonden voor 35 euro, dus die bestel ik dan gewoon edit: (oh toch niet , staat levertijd 3-4 dagen en dan bestel je hem krijg je de melding niet op voorraad >.<). Ik denk dat het sowieso beter is om dan 4 dezelfde geheugenmodules te gaan gebruiken. Zat ook te kijken naar iets van 16GB geheugen ofso, maar dat is best wel overkill op dit moment denk ik nog.

Dus het is zo goed als opgelost :). Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 34% gewijzigd door Diversity op 06-09-2011 08:33 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Diversity schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 08:05:
Ondertussen eenzelfde setje gevonden voor 35 euro, dus die bestel ik dan gewoon edit: (oh toch niet , staat levertijd 3-4 dagen en dan bestel je hem krijg je de melding niet op voorraad >.<). Ik denk dat het sowieso beter is om dan 4 dezelfde geheugenmodules te gaan gebruiken.
Twee modules levert in de regel wat minder problemen op, en aangezien een nieuw 8GB DDR3 setje (2x4) minder dan €35,- kost lijkt het me zonde om nog het oude type te gaan bijkopen.

• Diversity
Ja je hebt inderdaad gelijk , prijzen zijn enorm gedaald. Maar nadeel is dat die nieuwe geheugenmodules dan niet op de moederbord vendor approved list staan (al zou dat niet zoveel uit moeten maken denk ik).

Nog tips voor een leuk geheugensetje? enige eis die ik eraan heb is dat de koelblok van het geheugen niet uitsteekt, anders past hij niet (komt hij tegen me cpu koeler aan). Moederbord kan tot 16GB en 2600 MHz (DDR3 uiteraard)

edit: dit worden ze http://www.informatique.n...4gb-ddr3-1333mhz-cl9.html :).

[ Voor 16% gewijzigd door Diversity op 06-09-2011 11:32 ]

Pagina: 1