Toon posts:

Surround set aansluiten op LCD TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eindelijk overgeschakeld op een LCD tv.

het lukt me alleen niet om mijn apparatuur goed aan te sluiten.

Ik heb een UPC box(digitale tv) en een DVDspeler waar een dolby surround (5+1) set bij zit.

Ik heb foto's gemaakt van alle aansluitmogelijkheden.

Ik heb nu mijn coax in de UPC box en dan een scart van UPCbox naar de tv.
Zo kijk ik tv. Als ik dvd wil kijken, dan wissel ik de scart om (scart van dvd naar tv). Aan de DVD speler zit mijn dolby surround set in (de verschillende kleurtjes).

Is het mogenlijk om het spul zo aan te sluiten dat ik tv kan kijken en het geluid via mijn surround set te krijgen?

Hieronder wat foto's van de situatie nu:

Dit is de DVDspeler met de 6 aansluitingen voor de dolby surround.
Afbeeldingslocatie: http://i38.photobucket.com/albums/e135/sandrawetzer/IMAG0194.jpg

Dit is de UPC box met de coax in en scart uit
Afbeeldingslocatie: http://i38.photobucket.com/albums/e135/sandrawetzer/IMAG0192.jpg

Dit is de TV met alle aansluitmogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: http://i38.photobucket.com/albums/e135/sandrawetzer/IMAG0191.jpg

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
Lastig. Ik zie op de DVD-speler/versterker geen HDMI of optical (hiermee heb je een goede kwaliteit aansluiting).

Ik zie zelfs helemaal geen mogelijkheden. Er zijn op de essentiële componenten geen audio in aansluitingen.

Je zal een nieuwe Blu-ray/DVD/versterker combi of een losse versterker moeten kopen. Let er dan op dat er genoeg en goede aansluitingen op zitten om alles aan te sluiten (en in de toekomst wellicht nog een HTPC/mediaspeler/spelcomputer).

[ Voor 48% gewijzigd door Jumpman op 04-09-2011 17:29 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 16:20

DjVe

Hatsaflats!

nee, de samsung heeft geen audio ingang

edit: Je kan beter gaan sparen voor een home cinema met audio/video ingangen. Dan kan je alles aansluiten en geluid van de UPC media box over de home cinema set gooien.

@FeaR
Wordt sowieso krap zo te zien. De Sony en de losse decoder gaan beide via SCART naar de TV, maar de TV heeft maar één maal SCART in. Wordt dus een apparaat opofferen.
Hij kan ook composiet aansluiten met dubbel audio en dan hopen dat de tv geluid over scart gooit en het setje inkomend geluid accepteert.

[ Voor 112% gewijzigd door DjVe op 04-09-2011 17:37 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Er is zo te zien maar één oplossing. Dat is hopen dat de TV via SCART geluid uit kan geven naar de Sony 5.1 welke ook met SCART aan is gesloten. Moet de Sony ook wel geluid via SCART accepteren. Dus het hangt van twee dingen af: een TV die geluid via SCART uit kan voeren en de Sony die geluid via SCART in kan voeren.

Verder is er niets mogelijk. De TV heeft wel een uitgang voor audio en de losse decoder ook. Maar de Sony 5.1 heeft helemaal niets van ingangen of wat dan ook. Probleem is ook niet makkelijk op te lossen door een losse receiver te kopen aangezien de Sony 5.1 gebruik maakt van een passieve subwoofer. En dat is niet zo maar aan te sluiten op iets van een receiver.

Edit:
Wordt sowieso krap zo te zien. De Sony en de losse decoder gaan beide via SCART naar de TV, maar de TV heeft maar één maal SCART in. Wordt dus een apparaat opofferen.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 04-09-2011 17:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

FeaR schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:28:
Er is zo te zien maar één oplossing. Dat is hopen dat de TV via SCART geluid uit kan geven naar de Sony 5.1 welke ook met SCART aan is gesloten. Moet de Sony ook wel geluid via SCART accepteren. Dus het hangt van twee dingen af: een TV die geluid via SCART uit kan voeren en de Sony die geluid via SCART in kan voeren.

Verder is er niets mogelijk. De TV heeft wel een uitgang voor audio en de losse decoder ook. Maar de Sony 5.1 heeft helemaal niets van ingangen of wat dan ook. Probleem is ook niet makkelijk op te lossen door een losse receiver te kopen aangezien de Sony 5.1 gebruik maakt van een passieve subwoofer. En dat is niet zo maar aan te sluiten op iets van een receiver.

Edit:
Je kunt die SCART toch met een verloopje omzetten?
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/246196673/RGB_Scart_to_RCA_Adapter.jpg

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:45:
[...]
Je kunt die SCART toch met een verloopje omzetten?
[afbeelding]
Jordy van e schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:25:
@FeaR

[...]

Hij kan ook composiet aansluiten met dubbel audio en dan hopen dat de tv geluid over scart gooit en het setje inkomend geluid accepteert.
Had de ingang naast de SCART even over het hoofd gezien O-)
UPC met Composiet + Stereo RCA naar de TV (AV IN 2) en de DVD met SCART naar de TV. Dat zou het proberen waard kunnen zijn. Dan heb je sowieso beide apparaten op de TV aangesloten. Dan is het probleem van de kabels wisselen opgelost.

Dan zou het ook nog zo kunnen zijn dat de TV het geluid wat via AV IN 2 binnen komt via SCART uit stuurt. Dus UPC in en dan via de TV naar de SCART waar de 5.1 set op aangesloten zit. Dan zou je in theorie UPC over de 5.1 kunnen kijken. Maar... eerst moet je weten of de TV überhaupt wel geluid uit stuurt via SCART. De TV heeft immers al een optische uitgang en er zijn fabrikanten die één uitgang genoeg vinden. Verder zie ik ook geen tekentje boven de SCART met ingang of in-/uitgang. En daarna hebben we dus nog de vraag of de Sony 5.1 wel audio in via de SCART accepteert.

Al met al wel wat mogelijkheden, maar ik zie het redelijk somber in :P

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 04-09-2011 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.
Helaas heb ik echt 0 verstand van dit alles.
Ik begrijp danook niet helemaal wat composiet is

en wat je bedoelt met Stereo RCA naar TV (AVin2)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met Fear, met als toevoeging deze adapter achter op je dvdspeler/surroundset:
http://www.allekabels.nl/...82/332/SCART-ADAPTER.html
en deze op de TV SCART:
http://www.allekabels.nl/...ART-SCHAKELAAR-2-WEG.html

Dan zul je alleen afhankelijk van wat je wil het schakelaartje elke keer om moeten zitten, en onder voorbehoud dat je dvd speler/surround set audio in accepteert. Dus:
DVD kijken:
- schakelaar op OUTPUT
- SCART doet beeld naar TV
- geluid blijft in je dvd speler/surround set

TV kijken:
- schakelaar op INPUT
- RCA (tulpjes rood/wit) van UPC box AUDIO OUT naar SCART adapter op de surround set
- beeld gaat over SCART van UPC naar TV

Dit is RCA:
http://www.allekabels.nl/Tulp-Kabels/9/1557/Tulp-Kabel.html

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Op zich heb je die SCART-Schakelaar niet nodig als je met een adapter gaat werken die van SCART naar Composiet + Stereo RCA gaat en die in de AV IN 2 doet.
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:02:
Helaas heb ik echt 0 verstand van dit alles.
Ik begrijp danook niet helemaal wat composiet is

en wat je bedoelt met Stereo RCA naar TV (AVin2)
Google is je vriend:
Composiet Video
RCA

En de "AV IN 2" staat op de foto van de TV...

Maar goed. Voordat we allemaal met verloopjes gaan werken zou ik eerst uitzoeken of de TV dus audio via SCART uit kan voeren en of de Sony audio in accepteert. Enige manier om daar achter te komen is om de gebruiksaanwijzingen van de Sony 5.1 en de TV door te lezen.

Pas als je weet wat de diverse aansluitingen kunnen kan je gaan nadenken over wat de beste manier is om alles aan te sluiten. Al met al zal het nooit echt een mooie oplossing worden.

De manier hoe je alles aan kan sluiten zodat je geen kabels meer hoeft te wisselen is al aan bod gekomen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft die UPC box geen HDMI uitgang die je op de TV kan aansluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik weet niet of je nog budget hebt, maar koop een fatsoenlijke home cinema en een HD ontvanger. Deze meuk is echt zonde voor je TV. En vergeet de hirschmann antenne kabel niet.

[ Voor 14% gewijzigd door bram1984 op 06-09-2011 16:54 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:46
Sorry voor het inbreken en uppen van dit oude topic maar nieuwe upc ontvanger doet zowel via hdmi als rca out tergelijk!, Ik had het zelfde probleem en heb een half jaar geleden dit opgelost via een rca=>scart gekocht bij de action voor 2,50,- en een simpele rca kabel

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/197/20121202132604885.jpg/

Dit is dus een nieuwere upc kabel reciever, weet dus niet hoe het met de oude versies zit en ik zat dus met het zelfde probleem. enigste nadeel is dat je geen dvd meer via de sony s-master kunt kijken. nogmaals de fix wie hierboven werd gemeld werkt dus, en wilde dit gewoon bevestigen. nu mag deze denk ik ook wel een slotje op :)
Pagina: 1