FreeNAS root checkdisk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistery Meat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-08 11:30
Graag wil ik me alvast excuseren voor mogelijke domme vragen, ik ben nogal een newbie in linux/freeNAS.
Ik heb vol overtuiging FreeNas 7.3 geinstaleerd en het draaide als een zonnetje, totdat:
Mijn boot disk heeft waarschijnlijk een bad mount gehad en kan de root config files niet meer laden (hier blijft de nas ook hangen in het boot scherm)
Zodoende wil ik graag een checkdisk uitvoeren in de root van het boot scherm zodat, hopelijk, de default config settings worden geladen. Maar linux boot met bad mount in read-only, als ik dat tenminste goed heb begrepen.

de foutmelding die het scherm aangeeft is dan ook: "trying to mount root from ufs:/dev/adsa"
"Warning: / was not properly unmounted"

terwijl ik die schijf (mijn OS schijf en met heel veel unieke foto's) nooit heb geunmount.
Kan iemand mij tips geven hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:44
FreeNAS is FreeBSD, niet linux.

"not properly unmounted" wijst in de meeste gevallen op stroomuitval, maar dan zouden de schijven nog wel gewoon gemount moeten worden (en automatisch zal fsck uitgevoerd worden op de schijven).

Geen van de door jou genoemde foutmeldingen zouden de opstartprocedure moeten blokkeren, maar ik spreek wel geheel uit FreeBSD-ervaring. FreeNAS heb ik nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bij stroomuitval blijft freenas bij mij altijd hangen op 'verifying dmi pool data'. Kan er geen oplossing voor vinden helaas, behalve nieuwe install waarschijnlijk.

@ts: wat je kan proberen, is met een freenas live cd opstarten en daar vanuit de shell de hdd checken? kan uit je verhaal niet opmaken dat je dat al had geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 17:17

neh

FiscBiker schreef op maandag 05 september 2011 @ 00:43:
Geen van de door jou genoemde foutmeldingen zouden de opstartprocedure moeten blokkeren, maar ik spreek wel geheel uit FreeBSD-ervaring. FreeNAS heb ik nooit gebruikt.
Hangt er vanaf wat je onder blokkeren verstaat maar een fsck van bepaalde grote filesystems kan het opstarten iig behoorlijk vertragen.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...