Van buitendaf NAS benaderen via FTP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het volgende, ik heb een NAS die ik van buitenaf / via internet wil benaderen.
Zodat familie / vrienden een en ander kunnen downloaden.
Nu heb ik al het een en ander gehoord over poorten van de router open gooien, forward-en, afwijkende poorten gebruiken om attacks van scripts en dergelijke te voorkomen enz. enz.

Kan iemand mij stapsgewijs uit leggen wat ik precies moet doen om bovenstaand voor elkaar te krijgen, veilig en wel?
Kan aardig overweg met PC's, weet alle instellingen van me router en NAS te vinden, maar ben ook weer geen Bill Gates.

Hardware:

- Netgear N300 Wireless N-router
- Sitecom MD-253 NAS (met FTP functie)

Als er nog meer info nodig is, dan hoor ik het wel.
Ben benieuwd & alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja, goed Het Grote Poortmappingsverhaal doorlezen.

dan
Het algemeen beleid #quickstart
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.

Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn.
heel kort:
-ftp functie aanzetten op sitecom.
-Accounts aanmaken op sitecom
-ftp poorten forwaren op netgear

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo leuk_he,

Gedaan wat je zei, en in eerste instantie werkte het, tenminste. kwam er via ftp://.... in.
Paar uurtjes later staat de FTP functie in me nas opeens op " disabled". Iedere keer als ik hem op enable zet, springt die weer terug, erg vreemd. Wou nl. even inloggen op het wireless netwerk van de buren en dan ff kijken of het echt werkt. Maar goed, als die NAS vervelend doet gaat het niet lukken.
Eens kijken waar het aan kan liggen.
I.i.g. bedankt voor de snelle reactie!!!

GEgroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Ik wil je er wel even op wijzen dat FTP van buitenaf niet zo veilig is. Het is beter om via SSH of VPN te werken, maar ik weet niet of je NAS dat ondersteund. Bovendien blokkeren veel providers veelgebruikte poorten om te verhinderen dat mensen (zoals jij) kleine webservers of FTP servers hosten. Daarom raad ik je aan een alternatieve poort in te stellen, bijvoorbeeld; 2222 (ipv 22) voor SSH en 2121 (ipv 21) voor FTP.

Als je van buitenaf de NAS wil bereiken moet dat gebeuren via je WAN adres wat immers dynamisch is.
Om dit te omzeilen kan je een DDNS host aanmaken (http://dyn.com/dns/dyndns-free/).
Stel vervolgens het IP adres van je NAS in als statisch in je router, en forward de gewenste poort (vb 2121) naar dit adres.

Nu kan je met FileZilla, WinSCP of SMartFTP... (of gewoonweg via je browser) verbinding maken van buitenaf met je NAS door als hostnaam je aangemaakte hostnaam in te geven (de andere gegegens moet je zelf weten in te vullen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Professionele Prutser,

Bedankt voor de informatie. Weet niet zeker of me nas SSH of VPN ondersteund, heb het niet kunnen achterhalen. Collega had ook al aangeraden om alternatieve poorten te gebruiken.
Maar goed, kan jij, of iemand anders me precies vertellen, stap voor stap , cijfertje voor cijfertje, wat ik nou precies moet doen om via FTP van buitenaf in te loggen.

- Hoe stel ik me router in m.b.t. me NAS?
Onder FTP van me NAS staat: PASV mode port range: 65400-65420. In me router heb ik het ip adres van me NAS, 192.168.1.3, port 65400 tot 65420 geforward.
Als naam heb ik NAStest ingevuld. Als ik nu in me browser: ftp://NAStest, invul krijg ik inlog schermpje.
Dat werkt dus.

- Volgende stap, hoe stel ik nu me router in om van buiten af bij me NAS te komen, en, wat moet ik precies in me browser in typen om bij me NAS te komen (en weer een inlog schermpje te krijgen)??
Misschien heb je dit zojuist uitgelegd, maar ik zie het letterlijk en figuurlijk ff niet meer |:( .

Tot horens en alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:17:

- Volgende stap, hoe stel ik nu me router in om van buiten af bij me NAS te komen
Als je lokaal ftp://NAStest kan bereiken dan lijkt mij alles goed ingesteld.
Wat FTP betreft, gebruikt deze "2 soort poorten"; de "actieve" FTP poort, standaard 21 en een passieve poort.
Beiden moeten dus geforward zijn om je NAS van buitenaf te laten werken, en hier zit nu juist het probleem.

Waarschijnlijk laat je NAS het alleen maar toe de passieve poort te veranderen, en dus niet de "actieve" poort.
Zoals ik eerder zei wordt poort 21 geblokkeerd en daarom is het alleen maar mogelijk om ftp://NAStest lokaal te bereiken.

Als je de FTP poort kan veranderen naar bijvoorbeeld 2121 (en deze dus ook aanpassen bij portforwarding in je router), dan zal het werken.

PS: ftp via je browser zal alleen maar werken met poort 21. Als je een alternatieve poort gebruikt zoals 2121 dan is het aangeraden om via FileZilla of dergelijke te verbinden.

[ Voor 25% gewijzigd door egonolieux op 05-09-2011 22:56 ]

Pagina: 1