Toon posts:

DTS instellen met de Onkyo TX-NR509

Pagina: 1
Acties:
  • 1.687 views

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een mooi nieuw setje, de receiver van Onkyo TX NR509.
We willen graag dvd´s kijken met dts geluid. Het lukt alleen niet om dit in te stellen.
Weet iemand hoe dit moet?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Eens beginnen te lezen met de handleiding? Daar zal het ongetwijfeld in staan

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik natuurlijk al gedaan!
Het is alleen zeer onduidelijk en niet in begrijpend Nederlands uitgelegd, alleen als je al de ´vaktermen´ kent.
Aub alleen serieuze reacties en geen bijdehante opmerkingen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat we het geluid wat achter op de dvd staat aangegeven, bijv. 5.1 dts hd master audio, niet ingesteld krijgen met de receiver.

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:58:
Wij hebben een mooi nieuw setje, de receiver van Onkyo TX NR509.
We willen graag dvd´s kijken met dts geluid. Het lukt alleen niet om dit in te stellen.
Weet iemand hoe dit moet?
Ik neem aan dat je een DVDspeler hebt aangesloten op je 509...
laten we eerst eens beginnen met de aansluiting...waar (achterop) de 509 heb je die aangesloten en waarmee.... optisch, HDMI, COAX of gewoon cinch pluggen.
Dit is van belang om de instelling te kiezen op je 509.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Dts hd master op een dvd? Nog nooit gezien maar zal ongetwijfeld kunnen. Je antwoord, voor zover ik weet staat op elke AB een knopje audio, drukken totdat je hebt wat je zoekt, succes.

• msjong
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:03:
Zie ik nu pas, als je hulp wilt wel netjes blijven he!

Verwijderd

Mijn vraag is komt er uberhaubt wel geluid uit je speakers. Dus wat geeft hij nu weer bijv:Dolby digital. of stereo ? Daarna als je hd master wilt moet je het zoiezo wel hdmi aangesloten hebben. kijk in de setup van de dvdfilm op je deze geluidsinstelling ook kan plaatsen.Daarnaast heeft je receiver er niet veel mee te maken die kan alleen het signaal ontvangen wat door gestuurd word.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry hoor, maar de opmerkingen over de handleiding lezen vond ik wat minder vriendelijk

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:07:
Het gaat erom dat we het geluid wat achter op de dvd staat aangegeven, bijv. 5.1 dts hd master audio, niet ingesteld krijgen met de receiver.
Ah nu praten we al over DTS HD, dit kun je alleen afspelen als je DVD aangesloten is via HDMI naar je 509..

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
De DVD moet een DTS audio spoor hebben,en aansluiten met hdmi op je onkyo,of met een optische kabel/coax.

Daarna de onkyo instellen op DTS geluid.

Verwijderd

Topicstarter
BazerK schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:10:
[...]

Ik neem aan dat je een DVDspeler hebt aangesloten op je 509...
laten we eerst eens beginnen met de aansluiting...waar (achterop) de 509 heb je die aangesloten en waarmee.... optisch, HDMI, COAX of gewoon cinch pluggen.
Dit is van belang om de instelling te kiezen op je 509.
We hebben de dvd speler met een hdmi kabel aan de receiver aangesloten.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12 20:25
Ik neem aan dat je op DVD zelf ook het geluid op DTS hebt ingesteld?

Hallo met Tim

• msjong
Een dvd kan voor zover ik weet helemaal geen dts had master audio afspelen. Dat is zo'n 24mbps, lijkt mij erg stug.

Verwijderd

Topicstarter
Pkunk schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:21:
Ik neem aan dat je op DVD zelf ook het geluid op DTS hebt ingesteld?
Ja bij de setups.
En achter de dvd hoes staat 5.1 dts hd master audio. Dus wij gaan er van uit dat dit geluid ingesteld moet kunnen worden.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29

OMD

kan de 509 wel het geluid decoderen dan?

Anders moet je gewoon een optische kabel of coax kabel aansluiten maar dan heb je helaas geen HD sound, wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind op een standaard dvd. ALeen het geluidsspoor is al meer dan 1 hele dvd :o

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:03:
Tsja, die bijdehante opmerkingen worden vanzelf minder als je wat eigen inzet toont en een complete post maakt. Je hebt het eerst over een DVD en nu praten we over DTS HD Audio, aangezien HD Audio niet op een DVD past hebben we het hier dus over een Blu-ray en een Blu-rayspeler. Dat maakt nogal een verschil. Niet alleen qua bron, maar ook qua aansluiten. Want DTS en DTS HD is nogal een verschil.

De TX-NR509 is maar één onderdeel van jullie "mooi nieuw setje", wat is dat andere onderdeel? Dat ze aan zijn gesloten via HDMI is duidelijk, maar wat is de bron? Als de bron een oudere speler is die geen HD Audio als bitstream uit kan sturen dan ligt daar het probleem. Maar dat is niet te zeggen aangezien je niet aangeeft wat de receiver op het display laat zien.

Dus aan de ene kant geef je zelf weinig tot geen relevante informatie en wel eisen dat we helpen. Het moet wel van twee kanten komen.

Maar om je op weg te helpen: Blu-rayspeler met HDMI naar de receiver, Blu-rayspeler instellen op bitstream audio (mits dat mogelijk is) en dat zou het al moeten zijn. Mocht dat niet werken dan graag dus wat meer informatie over hoe en wat je op het display ziet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:29:
[...]

Tsja, die bijdehante opmerkingen worden vanzelf minder als je wat eigen inzet toont en een complete post maakt. Je hebt het eerst over een DVD en nu praten we over DTS HD Audio, aangezien HD Audio niet op een DVD past hebben we het hier dus over een Blu-ray en een Blu-rayspeler. Dat maakt nogal een verschil. Niet alleen qua bron, maar ook qua aansluiten. Want DTS en DTS HD is nogal een verschil.

De TX-NR509 is maar één onderdeel van jullie "mooi nieuw setje", wat is dat andere onderdeel? Dat ze aan zijn gesloten via HDMI is duidelijk, maar wat is de bron? Als de bron een oudere speler is die geen HD Audio als bitstream uit kan sturen dan ligt daar het probleem. Maar dat is niet te zeggen aangezien je niet aangeeft wat de receiver op het display laat zien.

Dus aan de ene kant geef je zelf weinig tot geen relevante informatie en wel eisen dat we helpen. Het moet wel van twee kanten komen.

Maar om je op weg te helpen: Blu-rayspeler met HDMI naar de receiver, Blu-rayspeler instellen op bitstream audio (mits dat mogelijk is) en dat zou het al moeten zijn. Mocht dat niet werken dan graag dus wat meer informatie over hoe en wat je op het display ziet.
Bedankt voor je uitleg!
Helaas zijn wij echt leken.
We hebben een set gekocht bestaande uit:
receiver onkyo tx nr 509
bluray speler onkyo bdsp309
boxen set jbl
tv philips hd 3d tv

Bitstream zegt ons niks, word helaas ook niet genoemd in de handleiding.
Zover we weten hebben we alles goed aangesloten. Dit hebben de mensen van de winkel gedaan die de tv hier gebracht hebben.

Nu kijken we een dvd waar achter op staat geluid: 5.1 dts hd master audio.
Dus wij gaan er van uit dat dit geluid in te stellen is met een paar makkelijke handelingen.
helaas is dit niet zo en blijft de receiver aangeven ´pcm´. Dit zegt ons niks.
En we kunnnen hem zetten op :
-multich
-pcm
-stereo
enz behalve dus dts.
En deze termen zeggen ons ook niks.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:05:
[...]
En we kunnnen hem zetten op :
-multich
-pcm
-stereo
enz behalve dus dts.
Het lijkt er op dat de Blu-rayspeler dus zelf de audio al decodeert en dan pas naar de receiver stuurt. Zoals ik het lees ligt jouw probleem niet bij de TX-NR509, maar bij de BD-SP309. Duik de manual van de BD-SP309 eens in, denk dat daar wel iets over bitstream zal staan.

Je kan het probleem wel bij de TX-NR509 zoeken, maar als het probleem daar niet zit kan je lang zoeken. Dus altijd aan het begin van de keten beginnen met zoeken. De bron (een Blu-rayschijfje) bevat 5.1 DTS HD, dus daar zit het probleem niet. De volgende stap is dan de Blu-rayspeler.

Edit:
Net even de manual van de BD-SP309 doorgelezen en het staat er in over bitstream. Pagina 40 van de Nederlandse handleiding. Onder HDMI Audio Out Settings en dan op Bitstream instellen.

Als die instelling(en) goed staan dan zou de TX-NR509 DTS (HD) weer moeten geven. Mocht de TX-NR509 nog steeds alleen LPCM aangeven nadat je aanpassingen in de BD-P309 hebt gedaan dan gaan we pas kijken of het probleem in de TX-NR509 ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik ga de handleiding van de dvd speler er nog maals bij halen. Bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:43:
Goed, ik ga de handleiding van de dvd speler er nog maals bij halen. Bedankt.
Blu-ray speler.

Hoe weet je trouwens dat de reciever geen DTS afspeelt. ? (hoor je dat of verwacht je dat er een lampje gaat branden)?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:19:
[...]

Het lijkt er op dat de Blu-rayspeler dus zelf de audio al decodeert en dan pas naar de receiver stuurt. Zoals ik het lees ligt jouw probleem niet bij de TX-NR509, maar bij de BD-SP309. Duik de manual van de BD-SP309 eens in, denk dat daar wel iets over bitstream zal staan.

Je kan het probleem wel bij de TX-NR509 zoeken, maar als het probleem daar niet zit kan je lang zoeken. Dus altijd aan het begin van de keten beginnen met zoeken. De bron (een Blu-rayschijfje) bevat 5.1 DTS HD, dus daar zit het probleem niet. De volgende stap is dan de Blu-rayspeler.

Edit:
Net even de manual van de BD-SP309 doorgelezen en het staat er in over bitstream. Pagina 40 van de Nederlandse handleiding. Onder HDMI Audio Out Settings en dan op Bitstream instellen.

Als die instelling(en) goed staan dan zou de TX-NR509 DTS (HD) weer moeten geven. Mocht de TX-NR509 nog steeds alleen LPCM aangeven nadat je aanpassingen in de BD-P309 hebt gedaan dan gaan we pas kijken of het probleem in de TX-NR509 ligt.
Op zich is het helemaal geen probleem als de BD-speler het allemaal al decodeert. Volgens mij kan HDMI sowieso probleemloos tot 7.1 LPCM doorgeven, maar 5.1 in ieder geval.

Dus ik vraag me ook af wat nou precies het probleem van 'Yvonne' is..

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Osiris schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:01:
[...]
Op zich is het helemaal geen probleem als de BD-speler het allemaal al decodeert. Volgens mij kan HDMI sowieso probleemloos tot 7.1 LPCM doorgeven, maar 5.1 in ieder geval.

Dus ik vraag me ook af wat nou precies het probleem van 'Yvonne' is..
Is het ook niet. In principe maakt het ook niet uit waar de HD-track wordt gedecodeerd. Maar volgens mij is dit een geval van "mijn apparatuur kan HD Audio afspelen en dan wil ik ook DTS HD op mijn scherm zien en geen LPCM". Dus vandaar dat ik even uitleg hoe dat kan ;)

Maar ik probeer het even basic te houden aangezien TS meldt dat er niet al te veel kennis aanwezig is. Om dan meteen met termen te gaan gooien en smijten maakt het er alleen lastiger op.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ met FeaR.

Met mijn LG blu-ray speler en mijn Onkyo versterker had ik hetzelfde. Steeds stond er maar een ander symbool op mijn versterker, PCM o.i.d. Ook een poos moeten zoeken maar inderdaad een instelling in de blu-ray speler dat hij het bijvoorbeeld 1 op 1 doorstuurt, dan leg je de decodeeractie bij de versterker neer. En ik moet zeggen, dat DTS-HD Master audio of zijn tegenhanger Dolby TrueHD is zéker de moeite waard _o_

leuk artikel: http://www.avblog.nl/dolby-truehd-vs-dts-hd-wat-is-beter/

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is eigenlijk dat we gewoon helemaal geen surround geluid hebben.
We krijgen het niet ingesteld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:29:
probeer eens een andere dvd dan ?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:29:
Gelukkig heb je ondertussen de handleiding er (weer) bijgepakt zoals je eerder zei en ben je druk op zoek gegaan in de instellingen van je Blu-ray Disc-speler. Da's ondertussen alweer een uurtje geleden en ik ben benieuwd wat daar uitgekomen is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:58:
[...]

Gelukkig heb je ondertussen de handleiding er (weer) bijgepakt zoals je eerder zei en ben je druk op zoek gegaan in de instellingen van je Blu-ray Disc-speler. Da's ondertussen alweer een uurtje geleden en ik ben benieuwd wat daar uitgekomen is ;)
We hebben intussen de bitstream ingesteld.
Het vreemde is alleen dat je kunt kiezen tussen bitstream en pcm en dat er bij pcm tussen haakjes staat ´surround´. Dus weer op pcm gezet. dan hebben we meer keuzes qua gekuid.
Dit geluid staat aangegeven op de display van de receiver.
Nu staat er dus wel bij input 5.1. dus dat is al wat.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:07:
[...]

We hebben intussen de bitstream ingesteld.
Het vreemde is alleen dat je kunt kiezen tussen bitstream en pcm en dat er bij pcm tussen haakjes staat ´surround´. Dus weer op pcm gezet. dan hebben we meer keuzes qua gekuid.
Dit geluid staat aangegeven op de display van de receiver.
Nu staat er dus wel bij input 5.1. dus dat is al wat.
Heb je ondertussen al opgezocht of gevonden wat er met 'bitstream' bedoeld wordt?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:07:
[...]
Dus weer op pcm gezet. dan hebben we meer keuzes qua gekuid.
Tsja, zo komen we nooit tot een oplossing. Je zegt zelf geen verstand van dit soort dingen te hebben, maar doet ondertussen wel wat je gevoel je ingeeft. Zelfs als dit exact het tegenovergestelde is wat mensen die er wel verstand van hebben zeggen...

• OLVG
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 14:53
Volgens mij heeft ze hier zowiezo weinig te zoeken behalve anderen aan het werk zetten. Heeft zich ook hiervoor speciaal ingeschreven. Zo reageren hoeft ook weer niet....

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 04-09-2011 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
OLVG schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:39:
Volgens mij heeft ze hier zowiezo weinig te zoeken behalve anderen aan het werk zetten. Heeft zich ook hiervoor speciaal ingeschreven. Zo reageren hoeft ook weer niet....
En bedankt! Als je niks beters te doen hebt dan te zeiken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 04-09-2011 18:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:46:
[...]

Wat doe je hier eigenlijk? Je toont geen eigen inzet en hebt een grote mond naar mensen die je proberen te helpen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:46:
[...]

En dat was de druppel. Het is al vaker gezegd, maar je lijkt je er niets van aan te trekken. GoT is geen vraag en krijg antwoordforum, maar een forum waar we wat eigen inzet verwachten. Dat die eigen inzet ontbreekt bij een nieuwe gebruiker is wellicht tot daar aan toe. Maar om dan agressief te gaan posten en alles wat aan wordt gedragen niet te proberen is niet handig.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.