Draadloos netwerk bij de buren. Maar gewoon simpel.

Pagina: 1
Acties:

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-02 11:21
Omdat mijn oude topic gesloten was toen ik online kwam en omdat ik nu mijn vraag wat specifieker kan stellen open ik deze topic.

De buren hebben 0 kennis van computers.
Ik heb iets meer kennis van computers.
Zo heb ik bij hun al eens een nieuwe Windows er op gezet en een harde schijf vervangen.
Ik heb zo ook al eerlijk gezegd dat ik geen expert ben, zeker op het gebied van netwerken niet,
maar dat ik zou kijken wat ik kon doen voor hun.
Daarom post ik hier. Om mijn theoretische kennis te vergroten ;)

Ze hebben nu een modem (of router) gekregen van orange. (ik zou het een router noemen, maar wie ben ik?)
Om die zin wat eerlijker te schrijven:
-Ze hebben een blok
-Waarvan ik weet waar de kabeltjes in moeten
-Welke uitgangen waar voor zijn (ethernet, telefoon, etc.)
-Naar mijn weten heet zoon blok een router (of een modem maar in mijn wereld is dat het zelfde)
-Ook snap ik een groot deel van de router-pagina (eigen IP invoeren dan kom je daar)
-Op het blok staat het logo van orange

Nu zaten een paar tweakers al te pannikeren over hoeveel GHz
En over of ik de instelling ... moest uitschakelen.
Maar het moet gewoon basic zijn. Het liefst goedkoop.
Het zijn maar simpele gebruikers, met simpele wensen.
En eerlijk, ik weet van natuurkunde wat GHz zijn, maar i.c.m. WiFi weet ik er weinig van.

Waarom doe je dit SuperFlons? Als je er zo weinig van af weet...
Nou heel simpel: ik weet meer dan zij weten en ik ben handiger dan zij zijn.
En, ik heb de kennis van 684316 tweakers achter mij :9 (niet de ervaring maar je moet ergens beginnen..)

Ik heb tot nu toe het meeste gehad aan 'Koffie'
Wees eerlijk als je het niet je kennisgebied is, en leg ze uit dat dit net zo onbekend terrein is als voor hun. Dat weten ze
Speel op safe en koop een normaal access point, welke je aan een normale ethernet port hangt.
Haal 'm het liefst bij de computerwinkel op de hoek, zodat je daar terug kan komen voor vragen en advies en eventueel het AP nog kunt omruilen voor een ander model.
Oke, als ik op 'safe' speel moet ik dus een AP kopen.
Dit is niet luiheid: wil iemand mij een link geven uit de pricewatch van een simpel AP?

Ik blijf vandaag op deze topic letten zodat ik mijn vraag nog wat kan aanpassen.

Kan een computer in elkaar zetten =3

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 15:32

SpamLame

niks

Over die Ghz, je hebt twee frequentie banden waarin WiFi netwerken kunnen werken.
2,4 en 5 Ghz, als je gebruikte hardware moet 1 of beide ondersteunen wil het werken.
Een 5Ghz only router/modem/ap werkt niet samen met een 2,4Ghz only client.

Link naar goedkoopste AP pricewatch: TP-Link TL-WA730RE

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:06

allure

Titaan fase 2/3

Er zijn zoveel opties en merken.
Maar je zou eens kunnen kijken naar de Linksys 610N.

pricewatch: Linksys WAP610N

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij de keuze van SpamLame, maar dan specifiek voor de reden dat het een b, g & n (Wifi protocollen) AP is. En je dus doorgaans ervan uit mag gaan dat welke draadloze client je er ook mee probeert te verbinden die verbinding wel gemaakt moet kunnen worden.

Over de simpliciteit van het aansluiten ervan kan ik niets zeggen, ik heb het ding zelf niet in huis. ;) Maar je zou gewoon eens kunnen kijken of je van dat exemplaar online de handleiding kan vinden of iets dergelijks, om gewoon een indruk te krijgen over hoe gebruiksvriendelijk het ding is samengesteld.

• pageUp
Oke dit zijn al adviesen waar ik iets mee kan!
Kijk als 2,4 Ghz het meest gebruikt wordt, dan is dat de optie die ze nodig hebben.
En een nieuwe laptop kan natuurlijk beide frequenties ontvangen, of niet?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet perse
5ghz is nog niet echt ingeburgerd. mede door zijn beperktere bereik, wat wel relatief beter kan zijn dan een volle 2.4 Ghz band

Ook ingaan op de vragen uit je vorige topic zou wel eens kunnen helpen

[ Voor 136% gewijzigd door Fish op 04-09-2011 12:44 ]

Iperf

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-02 17:25

RobTweaks

Captain Hindsight

Ligt aan de gebruikte wireless NIC (netwerkkaart). Als ik jou was zou ik zou gewoon voor een b,g & n AP gaan, dan weet je zeker dat je kan verbinden.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:56
SuperFlons schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:01:
Oke dit zijn al adviesen waar ik iets mee kan!
Kijk als 2,4 Ghz het meest gebruikt wordt, dan is dat de optie die ze nodig hebben.
En een nieuwe laptop kan natuurlijk beide frequenties ontvangen, of niet?
Een 200€ Packard Bell niet, maar een €1149,- MacBook wel. Ligt er maar net aan wat er voor wifi chipset inzit.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Router kan dus ook vaak, ja de router die je koopt bij de zaak om de hoek.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Overigens zat er in mijn orange router al een draadloos netwerk geintegreerd, zeker weten dat die dat niet heeft ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• pageUp
@Robtaal: Dat ga ik ook doen, die pricewatch: TP-Link TL-WA730RE ziet er prima uit.

@heuveltje: Nee weet ik nog niet zeker, maar dat zie ik morgen avond. Het is gewoon fijn om goed voorbereid te zijn. Dat ik al vragen kan beantwoorden.

[ Voor 9% gewijzigd door pageUp op 04-09-2011 12:38 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de "ts" is de topic starter, jij dus

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 04-09-2011 12:22 ]

Iperf

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:13
Tegenwoordig heet Orange Online en zowat alle modem/routers die die club levert hebben gewoon draadloos. Zonde om kosten te maken voor extra hardware als ze de spullen gewoon hebben. Standaard staat draadloos bij die dingen gewoon ingeschakeld en vind je de netwerksleutel op de sticker aan de onderkant/achterkant. Zoek naar een WEP of WPA key dan heb je em :)

Ow ja, lees dit eens door:

NT FAQ

• pageUp
@Andros: met die keys ben ik bekend, dus dat gaat allemaal lukken als dat zo is.

[ Voor 32% gewijzigd door pageUp op 04-09-2011 12:38 . Reden: Via PM met fish offtopic gegaan. ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
misschien handig om het type van de router/modem te vermelden.
zoals je zelf al zegt komen ze nog uit het orange tijdperk deze club heeft namelijk zonder wifi routers geleverd van speedtouch als ik me niet vergis heb zelf toen de tijd zo 1 gehad.

• pageUp
@dezejongeman: Ik weet nog niet het fijne van hun router/modem. Morgenavond kan ik jullie daar meer over vertellen.

Pagina: 1