Aanbevolen product: Crucial M4. Objectiviteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/t82l49.jpg
Dit lijkt wel een advertentie, maar dat staat er niet boven. Bovendien vind ik de tekst 'Best getest door Tweakers.net - en dat voor een héél aantrekkelijke prijs.' een beetje apart. In de review staat weliswaar dat de Crucial de snelste SSD van dit moment zou zijn, 'beste' is natuurlijk breder dan dat. Bij het begrip 'beste' zou de factor prijs ook zomaar een rol kunnen spelen. In de review komt de factor prijs ook zeker naar voren bij de afweging of je de SSD zou moeten kopen:
Dit maakt de keuze voor tweakers die op zoek zijn naar een snelle ssd met een opslagcapaciteit tussen 120 en 128 gigabyte erg eenvoudig: de Crucial m4 is de snelste en ook bijna de goedkoopste.
Conclusie van deze quote zou kunnen zijn: De Crucial is de beste keuze. Daarin is de prijs dus al verwerkt. Als dus gezegd wordt dat de Crucial de beste en ook nog eens de goedkoopste is dan is dit in die zin dubbelop. Dit vind ik opvallend. Waarom zou Tweakers.net deze SSD zo aanprijzen? Ik vond de titel van de review ook al opvallend ('Crucial m4: koning onder de ssd's'). Ik zie normaalgesproken zelden het eindoordeel in de titel van een review. Na eerdere twijfelachtige zaken als de 'samenwerking' met Dell (zie bijv. Feedback op samenwerking met Dell) is dit een ander iets wat me opvalt. Hoe denken andere mensen hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Move van GR -> PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is de taak van de pricewatch-medewerkers om elke dag een nieuw product in de spotlight te zetten. Dat is geen commerciele positie (als in; we krijgen er niet door derden voor betaald om product A of B daar te tonen), maar is bedoeld om een beetje meer specifiek aspecten van de pricewatch onder de aandacht te brengen.

Het is daarbij nogal zinloos om er producten neer te zetten die niemand interessant vindt, dat is voor ons ook verspilling van de ruimte. Maar tegelijkertijd is het lastig om dagelijks wat nieuws te verzinnen. Je zult dus regelmatig zien dat er een product uit de actualiteit wordt gepakt, bijvoorbeeld omdat ie het nieuws of een review werd aangehaald. De invulling van die spotlight gebeurt overigens niet in samenspraak met de redactie.

Overigens verwacht ik dat die spotlight-functie over een tijdje verdwijnt. Het is vrij veel werk om bij te houden en gebruikers kijken er weinig naar (ondanks dat jij deze tekst wel zag).

Dat allemaal gezegd hebbende; we hebben er als tweakers.net natuurlijk wel degelijk een financieel belang bij dat mensen producten bekijken en uiteindelijk bij winkels aankopen. Wat ons niet zoveel uitmaakt is welk product er gekocht wordt, maar het is voor onszelf natuurlijk dan alsnog wel handig om vooral producten onder de aandacht te brengen waarvan we verwachten dat bezoekers er interesse in hebben.
Om die reden is het voor ons logischer om als we dan een SSD onder de aandacht brengen, dat we daar degene neerzetten die wat ons betreft nu de beste koop is. Volgens mij hebben er ook een paar keer Intel en OCZ ssd's gestaan, toen die de beste keuze op dat moment waren. Sowieso behoren SSD's tot de meer populaire producttypen, dus die zie je daar vast nog wel weer verschijnen.

Wat betreft titels, ik zou zeggen, blader door de lijst. Het niet heel gebruikelijk dat er een mening in de titel staat, maar het komt op bijne elke pagina met reviewtitels wel voor (dus het zit blijkbaar tussen de 1 op 10 en 1 op 20). Maar blijkbaar vond de redacteur ditmaal dat de titel wat langer moest zijn (enkel 'Crucial m4' is ook zo kort) en zo gek is het niet om dan een mening over het product te verwerken als blijkt dat het momenteel met afstand de betere keus lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-09 12:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat je onder een aantrekkelijk prijs verstaat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar. Een product kan fors duurder zijn dan concurrerende producten maar door een gigantisch verschil in prestaties toch aantrekkelijk geprijsd zijn. Een product kan ook de beste prestaties in zijn categorie leveren én goedkoper zijn dan het merendeel van zijn concurrenten. Dat is het geval bij de Crucial m4. De prijs an sich is al aantrekkelijk. Wat dat betreft kan ik me wel vinden in het tekstje in de spotlight.

Verder hebben we er geen belang bij om specifiek de Crucial m4 de hemel in te prijzen.