Wikipedia is meestal een erg goed begin. Probeer dat eens.
Wikipedia: Domain Name Systemik neem aan dat ik me eerst moet aanmelden bij openDNS en dan die 2 ip adressen invoeren die je vermeld zie dat het op zich gratis is maar krijg wel reclameberichten, dus ben wat terughoudend om dit te gebruiken
Waarom neem je aan dat je je moet aanmelden? Wij hebben je dat niet aangeraden...
Gewoon de IP adressen die Pascal gaf op de plek invullen waar Pascal's link heen wees. Wil je niet die van OpenDNS gebruiken, gebruik dan willekeurig welk andere vrij bruikbare (Google heeft bijv 8.8.8.8 en 8.8.4.4)
zal host file nog eens goed bekijken: blijkt dat je eerst een en ander moet veranderen (show hidden files folders) en dan via \Windows\System32\Drivers\etc moet checken of of zavvi.com wel in de hosts file staat
Als je de hosts-file al bekeken hebt, hoef je toch niets aan de weergave te veranderen
En als je hem niet gezien hebt, waarom bedonder je dan jezelf en ons door te zeggen dat je het wel al bekeken hebt?

vraag me alleen af waarom dit slechts bij 1 site (zavvi.com) is gebeurd
*Als*
dat weten we nog niet! het in de hosts-file vermeld staat, heeft iemand of iets die file aangepast. Aannemelijk is dat dat iemand/iets was die iets met die ene site te maken heeft.
en waarom een systeemherstel het probleem niet verhelpt
Omdat de hosts-file geen onderdeel is van het Windows systeem an sich, die wordt ook niet "hersteld" door zo'n actie.
en natuurlijk waarom het uberhaupt is gebeurd (virus ?)
Kan. Kan nog 1001 andere dingen zijn. Voordat daar een uitspraak over te doen valt moeten we weten wat exact aan de hand is.
hulp wordt erg gewaardeerd, heb deze paar dagen al veel bijgeleerd op dit gebied
IMHO is dit soort kennis datgene wat bij "computer rijbewijs" cursussen of "IT" op school geleerd zou moeten worden. In plaats daarvan krijgen mensen point&click instructie in hoe MS Word op te starten en een brief te schrijven. Dat is alsof je je autorijbewijs zou krijgen na lessen waarin je alleen maar op één weg rijdt zonder overig verkeer, zonder ooit te hoeven schakelen en zonder de richtingaanwijzers te moeten gebruiken.
Overigens is het internet helemaal niet zo complex als je het met dingen als verkeersregels vergelijkt. Het is alleen anders, en dat is waar je je nu even doorheen moet bijten